رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی:

مدارس استثنایی در هر شهری نماد عدالت آموزشی و تربیتی هستند

مشهد (پانا) - رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان‌رضوی در جلسه کمیته توسعه، هماهنگی و پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی در شهرستان بجستان گفت مدارس استثنایی در هر شهری نماد عدالت آموزشی و تربیتی هستند.

کد مطلب: ۱۳۸۲۸۱۳
لینک کوتاه کپی شد
مدارس استثنایی در هر شهری نماد عدالت آموزشی و تربیتی هستند

جواد روحانی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی گفت: ۱۹هزار دانش آموز با نیازهای ویژه تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی هستند که از این تعداد ٩ هزار نفر در مدارس ویژه مشغول به تحصیل هستند.

وی ادامه داد: ۴۵ دانش آموز با نیاز ویژه در دبستان طلوع بجستان تحصیل می کنند و طبق تاکید سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور مبنی بر مداخله به هنگام رشدی و تربیتی این دانش آموزان از بدو تشخیص در تمامی گروه های استثنایی در مدرسه استثنایی بجستان پذیرش می شوند تا از طریق آموزش همراه با والدین از پیشرفت معلولیت جلوگیری شود.

روحانی با بیان اینکه ساختار ادارات آموزش و پرورش استثنایی در سطح شهرستانها و مناطق تعریف نشده و این امر، گسستگی بین ستاد استان و مناطق و عدم پیگیری برخی از تصمیمات و سیاست‌ها را سبب می شود، اظهار کرد: ضرورت دارد متناظر با کمیته استانی، با مشارکت فعال ادارات آموزش و پرورش شهرستان و سایر دستگاه‌های مرتبط، کمیته ای تشکیل شود تا زمینه گسترش اقدامات حمایتی و ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی، توانبخشی، پرورشی و تربیت بدنی کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه از این رهگذر میسر شود، از این‌رو لازم است مدیر مدارس استثنایی به عنوان نماینده در جلسات شورای آموزش و پرورش حضور داشته باشد تا مشکلات دانش اموزان با نیازهای ویژه بررسی شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان به سه شاخص مشترک آموزش و پرورش عادی و استثنایی اشاره کرد و افزود: اولین شاخص طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است و مجری طرح اداره آموزش و‌ پرورش استثنایی است و سن پذیرش در طرح سنجش به چهار سال رسیده است تا با شناسایی مشکلات ‌‌نوآموزان پیش دبستانی بتوانیم از بروز و یا تشدید معلولیت ها جلوگیری کنیم.

وی دومین شاخص را فراگیرسازی عنوان کرد و گفت: ۲۴۰۰ دانش آموز با هوش عادی که از معلولیت های خفیف برخوردارند در کنار دانش آموزان عادی تحصیل می کنند اما سایر دانش آموزان با درجه معلولیت شدید به دلیل شرایط خاص و فراهم نبودن زیرساخت ها از لحاظ محتوایی، فیزیکی و آموزشی در مدارس ویژه تحصیل می کنند از این‌رو فراگیرسازی نیاز به مناسب سازی فضا، ‌‌محتواهای آموزشی و فرهنگ سازی در میان معلمان و مدارس عادی دارد.

روحانی در ادامه سومین شاخص مشترک را مراکز آموزش و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری بیان کرد و افزود: این مراکز به مراکز جامع سنجش، آموزش ، توانبخشی و مداخله به هنگام رشدی و تربیتی تغییر ساختار داده است و با انجام مداخلات به هنگام رشدی و تربیتی کمک شایانی به کاهش نرخ تکرار پایه و افت تحصیلی دانش آموزان خواهند کرد.

وی گفت:شناسایی دانش آموزان دارای نقص گفتار و زبان، اختلالات هیجانی رفتاری، دانش آموزان دیرآموز و دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری را از ماموریت های مراکز جامع عنوان کرد و گفت: همراه با تغییر ساختار، این مراکز به مراکز درجه یک ، درجه دو و درجه سه تقسیم بندی شده است که به مراکز درجه یک ۱۲ نیرو، درجه دو ۱۱نیرو و درجه سه ۱۰ نیرو تعلق خواهد گرفت.

وی یکی از مهمترین مأموریت‌های آموزش و پرورش را فراهم نمودن فرصتهای برابر آموزشی برای همه کودکان واجب التعلیم عنوان کرد و گفت: هدف آموزش و پرورش برای کودکان و دانش آموزان استثنایی این است که با فراهم کردن امکانات آموزشی بتوانیم دانش آموزان با نیازهای ویژه را به جامعه برگردانیم و از آسیب های اقتصادی و اجتماعی به این عزیزان پیشگیری کنیم و با همکاری سایر نهادها این آسیب ها را به حداقل برسانیم.

روحانی ادامه داد:دانش آموزانی هستند که دسترسی به امکانات آموزشی ندارند و یا والدین به دلیل برچسب خوردن استثنایی به فرزندانشان از حضور فرزندان خود در مدارس استثنایی جلوگیری می کنند که لازم است این آسیب ها از طریق مدیر مدارس استثنایی به عنوان نماینده اداره استثنایی در شورای معاونین هر منطقه یا شهرستان بررسی شود.

این مقام مسئول گفت: با کسب آموزش و مهارت به دانش آموزان با نیازهای ویژه بسیاری از توانمندی ها و استعدادهای این عزیزان شکوفا می شود چرا که این دانش آموزان با وجود داشتن معلولیت از توانمندی های بسیاری برخوردارند همچون کسب ۱۲۰ مقام کشوری در مسابقات فرهنگی هنری سال گذشته این مقام مسئول گفت با کسب آموزش و مهارت به دانش آموزان بانیازهای ویژه بسیاری از توانمندی ها و استعدادهای این عزیزان شکوفا می شود چرا که این دانش آموزان علی رغم داشتن معلولیت از توانمندی های بسیاری برخوردارند همچون کسب ۱۲۰ مقام کشوری در مسابقات فرهنگی هنری سال گذشته را یادآور شد.

رییس آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: این کمیته در راستای ارتقای کیفیت و گسترش عدالت آموزشی و با هدف مشارکت تمامی ادارات شهرستانها ، مناطق و بخشهای برون سازمانی، جهت پیشبرد اهداف و ارائه خدمات مناسب و کافی به نوآموزان و دانش آموزان با نیازهای ویژه تشکیل گردیده است و باید بین ادارات آموزش و پرورش عادی با اداره استثنایی در جهت ساماندهی نیروی انسانی، نقل و انتقالات، انتخاب و انتصاب مدیران مدارس استثنایی و ... تعامل بین بخشی و درون سازمانی وجود داشته باشد.

در ادامه کفاش مدیر آموزش و پرورش بجستان ضمن تشکر از اداره آموزش و پرورش استثنایی در اجرای مطلوب طرح سنجش در این شهرستان گفت با توجه به ارتقای مرکز مشکلات ویژه یادگیری به مراکز جامع می توان دانش آموزان دارای مشکل را شناسایی و با مداخله بهنگام از تشدید معلولیت ها جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه شاکله وجودی افراد از دوران ابتدایی شکل می گیرد گفت آمار و اعداد نباید مورد توجه باشد و لازم است در آموزش فراگیر دوره های آموزشی برای معلمان مدارس عادی برگزار شود چرا که عدم توجه به دانش آموزان بانیازهای ویژه می تواند منجر به تغییر سرنوشت این عزیزان در آینده شود.

در این جلسه روحانی رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی ابلاغ رییس آموزش و پرورش بجستان را به عنوان رئیس کمیته هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی شهرستان تقدیم کرد.

شایان ذکر است حضور یکی از مدیران مدارس استثنایی در شورای آموزش و پرورش استان، مساعدت در تامین نیرو مراکز جامع توسط اداره آموزش و پرورش بجستان، شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل، همکاری در جهت توسعه فضا در مرکز جامع ادیب و دبستان طلوع وتامین تجهیزات سرمایشی از مصوبات این جلسه بود.

دانش آموز خبرنگار:حسناداریوش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار