معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:
پویش «مراقب خودت باش» در ۸۰ هزار مدرسه برگزار میشود
پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با تقویت ایمان، امید و هویت امکانپذیر است/ امسال نزدیک به سه میلیون دانشآموز از خدمات غربالگری در زمینه آسیبهای اجتماعی بهرهمند شدند
تهران (پانا) – معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد تقویت ایمان، امید و هویت، مهمترین راهکار برای مقابله با آسیبهای اجتماعی در حوزه دانشآموزی است و این معاونت برنامههای متعددی را در این باره در دستور کار دارد.
نشست عملی و تخصصی «پیشگیری از اعتیاد؛ گروههای مرجع و اقشار تاثیرگذار» صبح امروز سوم تیرماه در محل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با حضور جمعی از مسئولان کشوری برگزار شد.
اصغر باقرزاده در این نشست اظهار کرد: مبحث آسیبهای اجتماعی در حوزهی دانشآموزان موضوعی است که باید آن را بیش از گذشته مدنظر داشته باشیم. البته این موضوع صرفا مربوط به اعتیاد نیست و بیش از ۱۱ آسیب دیگر را شامل میشود.
وی افزود: شیوع کرونا، ارتباط بیش از حد با فضای مجازی، کم تحرکی و ارتباط اندک دانشآموزان با مربیان، از جمله عواملی است که در بروز و تشدید آسیبهای اجتماعی تاثیرگذار بوده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دلایل بروز اکثر این آسیبها احصا شده است، عنوان کرد: دلایلی مانند مسائل اقتصادی، مسائل فضای مجازی، اعتیاد یا طلاق پدر و مادر، اثرپذیری از گروه همسالان و کم توجهی مربیان و خانواده از جمله مهمترین دلایل احصا شده است.
باقرزاده با تاکید بر اینکه اصلیترین عناصر برای کاهش و حذف آسیبهای اجتماعی عبارت است از «تقویت ایمان، امید و هویت» گفت: این سه مورد، سه عامل خودمراقبتی هر کودک در تمامی دورههای زندگی او است. باید دانست که هر کسی اگر ایمان و امید داشته باشد خودش را در مقابل ناملایمات قرار نمیدهد.
وی افزود: معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز به همین دلیل تلاش میکند تا تقویت ایمان و اعطای نشاط و امید و هویت، مبنای تمامی همه کارها باشد. همچنین این معاونت درخصوص آسیب اعتیاد به همراه ستاد مبارزه با مواد مخدر و دیگر گروههای مشارکتکننده در این موضوع، برنامههایی را دارد که انشالله انجام خواهد شد؛ از جمله این برنامهها میتوان به آموزش پیشگیری، تخلیه هیجانات، ترویج فرهنگسازی پیشگیری، شناسایی و درمان اشاره کرد.
باقرزاده با اشاره به این موضوع که وسیعترین مخاطب در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد، تصریح کرد: نزدیک به ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دانشآموز به همراه اولیای این دانشآموزان و حدود ۹۵۰ هزار معلم در خانواده بزرگ آموزش و پرورش حضور دارند و برنامههای بسیاری را برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و تقویت ایمان، امید و هویت در این خانواده بزرگ مدنظر داریم . برای مثال در حوزه اولیا و مربیان، آموزشهای حضوری و مجازی در حال انجام است؛ لذا امسال را سال تقویت اولیا در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در نظر گرفتیم. حتی در دانشگاه فرهنگیان نیز این فرصت به معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش داده شده است تا دو واحد شناخت آسیبهای اجتماعی طراحی شود و پس از آن به مرحله اجرا برود.
پویش «مراقب خودت باش» در ۸۰ هزار مدرسه کشور
معاون وزیر آموزش و پرورش درخصوص فرهنگسازی مقابله با آسیب اجتماعی در مدارس نیز یادآور شد: از ۲۲ تا ۲۸ آبان ماه سال جاری برنامههای ترویجی و تبلیغی در این باره انجام خواهد شد، همچنین کانون یاریگران به مدارس خواهند رفت. هدف ما این است که اعضای ۳۲ خانه یاریگران زندگی که در سراسر کشور حضور دارند، امسال تحت عنوان پویش «مراقب خودت باش» به ۸۰ هزار مدرسه کشور بروند.
باقرزاده در بخشی دیگر از سخنان خود به اقدامات تکمیلی و رویکردی معاونت پرورشی در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی پرداخت و اظهار کرد: اولین اقدام «نماد» یا نظام مراقبت از دانشآموزان بود. سال گذشته نهایتا یک میلیون غربالگری صورت گرفت اما امسال به لطف پروردگار نزدیک به سه میلیون دانشآموز از خدمات غربالگری بهرهمند شدند. این غربالگریها نشان میدهد که سطح درگیری دانشآموزان با آسیبهای اجتماعی تا چه اندازه است.
وی افزود: رویکرد دوم ایجاد موقعیتهای متنوع تربیتی است. از تمامی شرکا و فعالان تربیتی و پرورشی دعوت شده است تا در سامانه پایگاههای اوقات فراغت ثبتنام کنند. باید آگاه بود که عمده مشکلات دانشآموزان عدم تخیله هیجات و کمبود فرصتهای متنوع موقعیتی است. خوشبختانه امسال ۲۰ هزار مدرسه به این موضوع اختصاص داده شده است و از باقی شرکا نیز دعوت میشود که پایگاههای خود را ثبت کنند.
تاثیر ارتباط با خدا و برپایی نماز در تقویت ایمان، امید و هویت
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید دید چهکاری میتوان انجام داد تا ایمان، امید و هویت ابتدا در خودمان و پس از آن در بین کودکان تقویت شود، گفت: راه ساده، ارتباط با خداوند متعال و برپا کردن نماز است. همچنین همیاری و مشارکت، راهکار دیگری است که باید مدنظر باشد. موضوعات بعدی نیز برگزاری پویشها و پاسخ به شبهات و سوالات دانشآموزان است. در همین باره، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در حوزه پاسخ به سوالات و شبهات پیشقدم بوده و در شبکه شاد تا این لحظه به ۱۰ هزار سوال پاسخ داده است و انتطار میرود تعداد این سوالات به ۳۰ هزار نیز برسد.
وی توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان را نیز یکی دیگر از عوامل تقویت ایمان، امید و هویت دانست و ابراز کرد: این دانشگاه باید محل و مبدا تربیت و آموزش معلمان و مربیان درجه یک باشد، در نتیجه باید به آن توجه کرد تا این افراد با ابعاد مختلف آسیبهای اجتماعی آشنا شوند.
باقرزاده در پایان از حاضرین در این نشست درخواست کرد تا چنانچه پژوهش، بررسی و پایشی را در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی انجام دادهاند، نتایج آن را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند، خاطرنشان کرد: معاونت پرورشی و فرهنگی در این زمینه پایشهایی را انجام داده است، یکی از این پایشها در مشهد و در بین ۲۰ هزار نفر دانشآموز کلاس دهم انجام شد و نتیجه این بود که مطالعه زیاد محتوای نامناسب باعث رشد آسیبهای اجتماعی خواهد شد. ما به شدت احتیاج به شناخت نسل جدید داریم و پس از آن باید برای آنها برنامهریزی کنیم.
کلید اساسی همه حرکتها «امید» است
محمد چکشیان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار گفت: کلید اساسی همه حرکتها امید است و لذا باید ترویج امید را در جامعه مخاطب مدنظر داشته باشیم؛ اگر کسی امید به آینده نداشته باشد تمام تلاشهایش بیمعنا است.
وی ادامه داد: میانگین اعتیاد به مواد مخدر در همه دنیا در جامعه کار و تولید بیشتر از میانگین جامعه است؛ در کشور ما هم تقریبا همین قاعده است؛ البته ما از میانگین جهانی وضعیت بهتری در این خصوص داریم.
وی ادامه داد: در سراسر جهان، استرس، مشکلات روانشناختی و فقدان برنامههای فرهنگی و ورزشی از علل مصرف مواد مخدر است و در مشاغل خاص و مناطق ویژه شرایط بدتر است.
چکشیان با اشاره به برخی چالشها و پیامدهایی که براثر اعتیاد کارگران در جوامع کارگری ایجاد می شود، گفت: کاهش بهرهوری، افزایش دو برابری غیبت کارگران مصرفکننده، افزایش هزینه درمانی و افزایش حوادث و بیماریهای شغلی سبب آسیب در جامعه کار و تولید شده است.
ارسال دیدگاه