استاد دانشگاه علامه طباطبایی و مددکار اجتماعی:

مشاوره قبل از ازدواج روش‌ موثر در راستای ازدواج موفق است

اسلامشهر (پانا) - استاد دانشگاه علامه طباطبایی و مددکار اجتماعی به مناسبت روز ازدواج، مشاوره پیش از ازدواج را از جمله روش‌های موثر در ازدواج موفق برشمرد، زیرا مشاور با صحبت نقاط مشترک زوجین را مشخص کرده و می‌تواند به رضایت‌بخش بودن نتیجه ازدواج کمک کند.

کد مطلب: ۱۳۸۰۲۶۲
لینک کوتاه کپی شد
مشاوره قبل از ازدواج روش‌ موثر در راستای ازدواج موفق است

ازدواج یک عنصر مهم برای جامعه و عامل رشد جمعیت و خانواده است. رشد جمعیت نیز می‌تواند در پیشرفت‌های اقتصادی، تجاری، ورزشی، هنری و علمی یک جامعه نقش بسزایی داشته باشد. از سوی دیگر دنیای این روزهای جامعه ما در حال گذر از سنت به شرایط جدیدی است که دختران و پسران تلاش می‌کنند هر دو را داشته باشند، اگر چنانچه بخواهیم یک زندگی نسبتا خوب داشته باشیم، نخست می‌بایست به حرف خداوند توجه کرده و اخلاق را محور زندگی قرار دهیم و در نهایت در زندگی وفادار باشیم.

فاطمه واعظی‌مقدم، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و مددکار اجتماعی با اشاره به سی‌ام خرداد، روز ازدواج و سالروز پیوند آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه‌زهرا(س) در گفت‌گو با پانا و در رابطه با معیارهای یک ازدواج ساده اظهار کرد: «هر شخصی برای ازدواج معیارهای خاص خود را دارد و در جهت اجرای امر خیر ازدواج می‌بایست معیارهای درست و سنجیده داشت، برای مثال برخی از افراد معیار مالی را در نظر می‌گیرند، لیکن اگر شخص ثروتمندی دارای اخلاق و رفتار مناسبی نباشد، آن وقت باید به این سوال جواب داد که ثروت می‌تواند جایگرین اخلاق خوب شود که قطعا اینطور نیست.»

وی بیان کرد: «به عقیده بنده، دو فردی که قصد ازدواج دارند، قبل از ازدواج کاملا می‌بایست معیارهای مهمی از جمله، رفتار و اخلاق خوب، هم سطح بودن از نظر مالی، سواد و فرهنگ و ... را بررسی کنند و همدیگر را کامل بشناسند و اگر احساس کردند در بیشتر موارد تفاهم ندارند از ازدواج صرف نظر کنند، البته مقصود این نیست که تضادهای کوچک را بزرگ بشمارید و به خاطر آنها ازدواج نکنید، بلکه اگر در مسائل بزرگ با هم تفاهم نداشتید، با مراجعه به مشاور از این کار صرف نظر کنید.»

واعظی‌مقدم تصریح کرد: «من به بیشتر دختران و پسران که تشکیل زندگی مشترک را ضروری می‌دانند، توصیه می‌کنم در جهت برخورداری از یک زندگی شاد در زمان مناسب با اطلاع خانواده‌ها و مراجعه به مشاوران پایه‌های زندگی خود را محکم بنیان کنند. مشاوره قبل از ازدواج از جمله روش‌های موثر در ازدواج موفق خواهد بود، مشاور با دو فرد زن و مرد صحبت کرده و نقاط مشترک زوجین را مشخص کرده و می‌تواند به رضایت بخش بودن نتیجه ازدواج کمک زیادی بکند و زوجین سال‌های متمادی از ازدواج خود احساس رضایت داشته باشند.»

این مددکار اجتماعی با اشاره به ازدواج دانشجویی در دانشگاه که در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم، افزود: «دانشگاه محیطی اجتماعی است که در آن دختران و پسران ما به تحصیل می‌پردازند و دختر و پسر دانشجوی ما در محیط دانشگاه با یکدیگر آشنا شده و در بعضی از موارد در صورتی که شرایط مهیا باشد، قصد ازدواج با یکدیگر را دارند و البته که این روابط می‌بایست با موافقت خانواده‌ها صورت بگیرد. در این راستا یکی از طرح‌های خوب، ازدواج آسان دانشجویی است. در این نوع ازدواج افراد سعی می‌کنند حد انتظارات خود را کاهش دهند، در این نوع ازدواج از تجملات و هزینه‌های هنگفت جلوگیری می‌شود و به زوجین کمک خواهد شد،بهتر و با دغدغه کمتر زندگی کنند و از سوی دیگر این ازدواج همان الگو گرفتن از پیوند آسمانی امام علی(ع) و حضرت فاطمه‌زهرا(س) است.»

واعظی‌مقدم در ادامه خاطرنشان کرد: «در ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س) معیارهای اصلی ایمان به خداوند متعال و پیروی از دین اسلام بود و ثروت و مال نقشی در اینجا نداشت و حضرت فاطمه (س) الگوی زنان عالم دین و ایمان را بر ثروت ترجیح دادند. حضرت فاطمه(س) برای دختران ما به عنوان یک الگوی زن نمونه و حضرت علی(ع) برای پسران ما اسوه یک مرد نمونه هستند با الگوگیری از نمونه‌های دین مبین اسلام می‌توانند زندگی بهتر، همراه با لذت و خوبی در کنار هم داشته باشند.»

خبرنگار دانش‌آموز: رومینا معبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار