کارشناس سواد‌آموزی اداره آموزش و پرورش شهر جوادآباد:

اجرای طرح سوادآموزی عاملی مهم در احیای رونق سوادآموزی برای شهروندان است

جوادآباد (پانا) - کارشناس سواد‌آموزی اداره آموزش و پرورش شهر جوادآباد، اجرای طرح سواد‌آموزی را سبب احیای رونق سوادآموزی برای شهروندان دانست.

کد مطلب: ۱۳۸۰۰۱۱
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح سوادآموزی عاملی مهم در احیای  رونق سوادآموزی برای شهروندان است

زهراسادات کاظمی، کارشناس سوادآموزی اداره آموزش و پرورش شهر جوادآباد، در رابطه با فعالیت‌های سوادآموزی به پانا بیان کرد: «فعالیت‌های سوادآموزی منطقه در سال جاری با توجه به سیاست هایی که انتخاب شده است، از طرف سازمان سواد آموزی شامل تغییراتی بوده است. کلاس ها بصورت تلفیقی درآمده‌اند ‌که شامل هر سه دوره یعنی سوادآموزی ،تحکیم و انتقال هستند. کلاس های تلفیقی بر روی سوادآموزان ایرانی تاکید دارد و ما در این ماه توانستیم کلاس های تلفیقی را به بهترین شکل ممکن تشکیل دهیم.»

وی ادامه داد: «در کنار اصل سوادآموزی یک سری از فعالیت ها نیز در کلاس ها اجرا می شود که برای سوادآموزان بسیار جذاب است. یکی از این طرح ها نماز طرح کلید بهشت است، که کتابی با همین نام نیز در کلاس در اختیار سوادآموزان قرار می‌گیرد و هدف از این طرح، آموزش عملی نماز در کنار دیگر درس ها است، که سوادآموزان از این طرح بسیار استقبال می‌کنند.»

کاظمی در ادامه اذعان کرد: «با توجه به اینکه برخی از سوادآموزان احکام و تلفظ صحیح لغات را نمی دانستند، با توجه به اجرای این طرح مشکل آنها در ادای صحیح کلمات در نماز و احکام رفع شده است. یکی دیگر از طرح های اجرا شده در مناطق، طرح خواندن با خانواده است که یک سری کتاب۶جلدی در اختیار سوادآموزان قرار می‌گیرد که این کتاب ها را در کنار خانواده مطالعه می کنند و اگر ایراد یا اشکالاتی داشتند، در کلاس رفع کنند، همچنین برای این طرح ها باید این نکته در نظر گرفته شود که اجرای طرح حتما باید با نظارت ناظر صورت بگیرد تا طرح ها به نحوه احسن اجرا و انرژی و هزینه صرف شده به درستی استفاده شود.»

کارشناس سوادآموزی اداره آموزش و پرورش شهر جوادآباد عنوان کرد: «در کنار این طرح های پایدار، هرساله مسابقات مختلفی نیز برگزار می‌شود. یکی از مسابقاتی که امسال بسیار از آن استقبال شد، مسابقه کتابخوانی طلای سرخ سرزمینم بود که در مورد کاشت زعفران بود. پس از اجرای این مسابقه، در منطقه سوادآموزی دارای رتبه برتر شد چون به کاشت زعفران علاقه‌مند شده بود و هم اکنون در ابعاد کوچک به این کار مشغول است. در واقع تمام این طرح ها برای جذب سوادآموزان و انگیزه و مهارت آموزی آنان است.»

کاظمی افزود: «با توجه به اهمیت خانواده ها به تحصیلات و فضای مجازی، مردم فکر می کنند دیگر بی‌سوادی وجود ندارد، اما متاسفانه طبق آمار هنوز بی‌سوادی در منطقه و استان وجود دارد که البته خیلی از آنان نیز تمایلی برای یادگیری ندارند. ما باید با همکاری و راه های مختلف و در نظر گرفتن یک سری تسهیلات برای افراد آنها را به سمت سوادآموزی حرکت دهیم و از تمام ظرفیتمان استفاده کنیم.»

وی در آخر اظهار کرد: «امروزه شناسایی و جذب سوادآموزان مهمترین چالش برای سوادآموزی است، بی سوادی علاوه بر خود فرد در جامعه نیز مشکل‌ساز است. برای داشتن جامعه‌ای با شهروندانی آگاه به حقوق شهروندی خود، به شهروندانی نیاز داریم که حداقل توان خواندن و نوشتن و محاسبه ارقام را داشته باشند. با توجه به نزدیک بودن امتحانات پایانی برنامه ریزی و شناسه برای جذب سوادآموزان را در بخش شروع کرده ایم و در نظر داریم با همکاری دستگاه ها از ظرفیت های بخشداری ها، دهیاری ها، خانه های بهداشت، جهاد کشاورزی، ثبت احوال و دیگر ارگان ها کمک بگیریم تا بتوانیم سوادآموزان بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.»

دانش‌آموز خبرنگار: شمیم تاجیک

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار