معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران در دومین جلسه کمیته تعلیم و تربیت:
تدوین برنامه غنیسازی اوقات فراغت از مهمترین راهبردهای نقشه کلان مهندسی کشور است
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش پرورش شهر تهران ضمن اشاره به راهبردهای کلان نقشه مهندسی فرهنگی کشور، تدوین و اجرای برنامه جامع غنیسازی اوقات فراغت و تفریحات سالم در ابعاد فردی، اجتماعی و خانوادگی در سنین مختلف و ارائه الگوی مناسب بر اساس آموزههای اسلامی ایرانی را از مهمترین راهبردهای کلان نقشه مهندسی فرهنگی کشور عنوان کرد.
دومین جلسه کمیته تعلیم و تربیت در راستای جمع بندی اولیت های برش استانی نقشه مهندسی کشور و به منظور بهره گیری از نظرات و پیشنهادات اعضای کمیته، با حضور سید احمد موسوی؛ معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی ساداتی نژاد؛ رئیس دفاتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان تهران، لادن اکبری؛ کارشناسی دفاتر سیاسی و امنیتی استانداری و سایر اعضای کمیته در دفتر معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد.
سید احمد موسوی؛ معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران ضمن اشاره به راهبردهای کلان نقشه مهندسی فرهنگی کشور، با بیان اینکه تدوین و اجرای برنامه جامع غنی سازی اوقات فراغت و تفریحات سالم در ابعاد فردی، اجتماعی و خانوادگی در سنین مختلف و ارائه الگوی مناسب بر اساس آموزه های اسلامی ایرانی و حمایت از توسعه و گسترش هدفمند نهادها و موسسات فعال این حوزه از مهم ترین راهبردهای کلان نقشه مهندسی فرهنگی کشور است، گفت: «آموزش و پرورش به عنوان مهم ترین دستگاه تعلیم و تربیت براساس ساحت های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مورد تایید رهبر معظم انقلاب و متخصصان امر است، همواره در تلاش است که به شکل مطلوب و موثری در فرآیند رشد همه جانبه دانش آموز از جمله رشد شناختی، عقلانی، عاطفی، روانی، اجتماعی، اعتقادی دانش آموزان و ورود به حیات طیبه، اقدامات موثری را در طول سال و به ویژه فصل تابستان انجام دهد.»
وی با بیان اینکه برنامه ریزی غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان باید با کار کارشناسی دقیق انجام شود، اظهار کرد: «فرا رسیدن فصل فراغت دانش آموزان از تحصیل، اوقات شاد و لذت بخش را در کنار خانواده به دنبال دارد که در صورت برنامه ریزی صحیح بر اساس شناخت درست از اوقات فراغت، می تواند فرصتی بی نظیر را برای تربیت درست دانش آموزان بر اساس آموزه های اسلامی ایرانی فراهم کند. از این رو به منظور غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و خانواده ها، سرفصل هایی در آموزش و پرورش در نظر گرفته شده تا دانش آموزان در تابستان امسال بر حسب علایق و استعداد در کلاس های مختلفی که در پایگاه های تابستانی در مدارس دایر می شود، شرکت کنند.»
موسوی با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت هیچ ادعایی مبنی بر تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان به تنهایی ندارد، افزود: «آموزش و پرورش برای تدوین برنامه های آموزشی خود ضمن بهره مندی از نظرات اولیای مدرسه، مربیان تربیتی، مشاوران، معاونان پرورشی و آموزشی، قطعا از نهادها و سازمان های مسئول و موثر نیز استفاده می کند.»
وی با تاکید بر اینکه دومین راهبردی کلان، برنامه ریزی برای پیوند بین اخلاق اجتماعی و قانون و تاکید بر اقدام به قانون به عنوان وظیفه ای دینی، اخلاقی و اجتماعی در تمام برنامه های آموزشی و ترویجی نهادهای فرهنگی و آموزشی، اظهار کرد: «تحقق آرمان ها و اهداف جامعه اسلامی مستلزم تامین کارکردهای فرهنگی آن است. پایبندی افراد جامعه به قوانین اجتماعی یکی از مهم ترین ضروریات زندگی در جوامع امروزی است، زیرا دوام و قوام هر جامعه ای به حفظ نظم و مقررات آن جامعه بستگی دارد و نظم اجتماعی میسر نخواهد شد؛ مگر این که هنجارهای تعریف شده جامعه مورد احترام افراد واقع شود. هنجارهای اجتماعی، هدایتگر رفتار افراد در جامعه است و التزام به آنها موجب حاکمیت نظم در جامعه می شود؛ از این رو مسائل مربوط به حجاب و پوشش اسلامی که از قوانین کشور ما محسوب می شود، بایستی از طریق سند مهندسی فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.»
موسوی در خصوص آموزش عمومی برای ارتقای بصیرت و سواد رسانه ای آحاد جامعه معطوف به ارزش ها و دانش بومی و اسلامی، خاطر نشان کرد: «بهترین شیوه مقابله با جنگ نرم رسانه ها، افزایش بصیرت مردم برای استفاده از رسانه ها یعنی همان سواد رسانه ای است. سواد رسانه ای؛ افزایش مهارت های فردی بهره گیری از رسانه ها و مواجه فعالانه مخاطبان و تحلیل ارزیابی نقادانه محتوای رسانه را در بردارد و مهارت های لازم برای برقراری ارتباط متفکرانه و آگاهانه با رسانه ها را آموزش می دهد؛ در این راستا توجه به این راهبردی کلان به عنوان برنامه اصلی آموزش و پرورش، امری انکار ناپذیر است.»
این مقام مسئول ضمن اشاره بر تقویت فضای هم اندیشی آزاد به ویژه با اندیشه ورزان حوزه و دانشگاه با تاکید بر حمایت از کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی، گفت: «شالوده جبهه فرهنگی با گفتمان اعضا، ساز و کار و ضمانت اجرایی آن مشخص شود و اعضای این جلسات باید ثابت و قائم به شخص باشند و ضمن نظرخواهی از مردم به ویژه نخبگان و اندیشه ورزان، آسیب های موجود جامعه را بررسی کنند. در جبهه فرهنگی؛ استفاده از اقشارجوان، نخبگان، اندیشمندان، فعالان عرصه فرهنگی و مذهبی، حوزه ها، دانشگاهیان و اندیشه ورزان بویژه از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی بسیار تأثیرگذار است.»
معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران در پایان ضمن اشاره بر ساماندهی و تقویت نظام پاسخ گویی به شبهات دینی برای سطح مختلف گفت: «از آنجا که جامعه دینی به سمت تکامل پیش میرود و زیربنای تکامل نیز معرفت است، تنها افرادی با معلومات درست میتوانند به سمت کمال حرکت کنند و اگر اطلاعات کافی، وافی و درست در عرصه های مختلف وجود نداشته باشد، منجر به اختلال می شود. از این رو اگر در جامعه دینی اختلالی در زمینه پاسخگویی به شبهات به وجود بیاید یا اطلاعات نادرستی بین مردم منتشر شود، دین مردم در معرض خطر قرار میگیرد. پس کاهش معلومات درست منجر به ایجاد شبهات در جامعه میشود که توجه سند مهندسی فرهنگی به این موضوع امری ضروری است.»
شایان ذکر است؛ موضوع تشدید فقر فکری و جابجایی ارزش ها و ضد ارزش ها در فرهنگ عمومی با سیزده راهبرد برای پیشبرد این موضوع و انتخاب پنج عنوان در الویت برای استان تهران در حال بررسی است.
خبرنگار دانش آموز: عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه