اخبار پانا در هفته‌ای که گذشت؛

از فعالیت دانش‌آموزان در خانه‌های محیط‌زیست تا سرانجام مشکلات سرویس‌ مدارس استثنایی

تهران (پانا) - فعالیت دانش‌آموزان در 2 هزار خانه محیط‌زیست در فصل تابستان، سرانجام مشکلات سرویس مدارس استثنایی، حمایت کمیته امداد استان تهران از 22 هزار دانش‌‌آموز، ثبت گرم‌ترین روزهای سال در کشور، بستری شدن مهدی چمران در بیمارستان و جان‌باختن 14 نفر در سیل بخشی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۳۷۹۱۱۹
لینک کوتاه کپی شد
از فعالیت دانش‌آموزان در خانه‌های محیط‌زیست تا سرانجام مشکلات سرویس‌ مدارس استثنایی

در این هفته از خرداد ماه سال جاری اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۶۱۲ هزار و ۲۶۳ نفر به این بیماری مبتلا شدند که ۱۴۶ هزار و ۲۹۰ بیمار جان خود را از دست دادند. تاکنون ۷ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۷۴۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۵۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۲۱۲ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۲۳۵ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۷۰۲ هزار و ۲۰۳ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۶۵۰ دُز رسید.

استفاده از ماسک در کشور؛ ۱۲ درصد

بر اساس اعلام مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، میانگین استفاده از ماسک توسط خدمت گیرنده و خدمت دهنده در اماکن عمومی استان‌های کشور مجددا کاهش و به ۱۲.۲۱ درصد رسید. بر این اساس، میانگین رعایت بهداشت فردی مناسب در اماکن عمومی ۴۶.۴۳ درصد، میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور ۴۷.۳۲ درصد و میانگین درصد موارد رعایت دستورالعمل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی ۲۷.۲۹ درصد است. میانگین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور شامل رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت تهویه به ۳۰.۳۳ درصد رسیده است.

سیل در کشور؛ 14 نفر جان‌باختند

سیل و آبگرفتگی در۱۹ استان کشور، ۴۰ شهرستان و ٧٤ منطقه شامل ٤ شهر، ٦٠ روستا، ٤ منطقه عشایری و ٦ محور موجب خسارات به مردم شد و 14 هموطن نیز جان خود را از دست دادند. جمعیت هلال احمر در طول فرایند امدادرسانی در مناطق سیل‌زده به 3035 نفر امدادرسانی کرد.

آبرسانی در تهران توسط تانکرهای شهرداری

در هفته‌ای که گذشت در پی وقوع سیل در استان البرز، تامین آب شرب در مناطق غربی و مرکزی تهران با محدودیت‌هایی روبه‌رو شد که در همین راستا شهرداری تهران در برخی مناطق شهر با همکاری معاونت خدمات شهری و محیط زیست کار آبرسانی را با استفاده از تانکرهای حامل آب شرب در نقاط مختلف پایتخت انجام داد. عباس شعبانی، معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران گفت: پیرو مشکل پیش آمده در خصوص محدودیت آب رسانی در برخی از محلات شهر تهران با هماهنگی شهرداران شب نواحی تانکرهای ویژه آبرسانی در میادین و معابر سطح منطقه مستقر شده است تا نیازهای ضروری شهروندان در این خصوص تامین شود.

گرم‌ترین هفته کشور از ابتدای امسال

در هفته‌ای که سپری شد، کشور گرم‌ترین روزهای خود را از ابتدای امسال تاکنون تجربه کرد به‌طوری که گرم‌ترین روز پایتخت در همین هفته به ثبت رسید و گرم‌ترین هوای کشور نیز متعلق به بوشهر بود. بر این اساس دمای هوا در پایتخت به ۳۷ درجه سلسیوس رسید که گرمترین دمای تهران پس از پایان مرداد سال گذشته تاکنون بود.

تمام استان‌های کشور درگیر خشکسالی

این در حالی است که سازمان هواشناسی نیز در هفته‌ای که گذشت آمارهایی از خشکسالی در کشور ارائه داد و اعلام کرد که مساحت 3 استان به‌طور کامل با خشکسالی مواجه است و مساحت تحت خشکسالی تهران نیز به ۹۹.۸ درصد رسید. بر این اساس، شاخص بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده موسوم به SPEI در دوره ۱۰ ساله نشان می‌دهد که مساحت زیادی از تمام استان‌های کشور درگیر درجات مختلف خشکسالی است.

مهدی چمران در ccu بستری شد

پس از غیبت دو هفته‌ای مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در صحن علنی شورا، علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران در توضیح این غیبت از بستری شدن مهدی چمران در ccu بیمارستان خبر داد و گفت آقای چمران به‌زودی از بیمارستان مرخص می‌شود.

صدور قرار جلب برای آزاده صمدی و لیلا بلوکات

در پی کشف حجاب خانم آزاده صمدی در مراسم تشییع پیکر یکی از هنرمندان، در هفته‌ای که گذشت پس از اخذ دفاعیات متهم و اظهارات وکیل ایشان، به‌دلیل جریحه دار کردن اخلاق و عفت عمومی از طریق کشف حجاب، بازپرس دادسری فرهنگ و رسانه برای متهم قرار جلب به دادرسی صادر کرد. همچنین درخصوص خانم لیلا بلوکات نیز پس از اخذ دفاعیات متهم و اظهارات وکیل ایشان، به اتهام جریحه‌دار کردن اخلاق و عفت عمومی از طریق کشف حجاب و انتشار تصاویر در صفحه شخصی خود در فضای مجازی قرار جلب به دادرسی صادر شد.

اعلام جرم دادستانی تهران علیه شقایق دهقان

در پی انتشار برخی مطالب خلاف واقع از سوی شقایق دهقان، بازیگر سال‌های گذشته تلویزیون، دادستانی عمومی و انقلاب تهران در هفته‌ای که گذشت علیه وی اعلام جرم کرد.

احضار هنگامه شهیدی به دادسرای تهران

همچنین در هفته‌ای که گذشت، قوه قضاییه اعلام کرد که هنگامه شهیدی به اتهام نشر اکاذیب رایانه‌ای از سوی دادسرای تهران احضار و تفهیم اتهام شد. در جلسه بازپرسی که با حضور هنگامه شهیدی و وکیل وی برگزار شد، متهم همچون برخی افراد دیگر که پس از انتشار مطالب خلاف واقع در فضای مجازی مدعی هک شدن حساب کاربری خود می‌شوند، گفت: حساب کاربری توییتر وی از اردیبهشت ماه سال جاری چندین بار هک و از دسترس خارج شده و در اختیار افراد ناشناس قرار گرفته و مطالبی در آن منتشر شده است که مورد تایید وی نبوده است. در پی ادعای هنگامه شهیدی دستور پیگیری موضوع از سوی مقام قضایی به پلیس فتا داده شده و تحقیقات برای بررسی صحت و سقم این ادعا در حال انجام است.

حمایت کمیته امداد استان تهران از 22 هزار دانش‌‌آموز

پرداخت کمک هزینه تحصیل به مددجویان کمیته امداد یکی از مهم‌ترین تعهدات کمیته امداد به مددجویان است که در این راستا، حسین زمانیان، معاون امور فرهنگی کمیته امداد استان تهران در هفته‌ای که گذشت از پرداخت بیش از 14 میلیون تومان کمک هزینه تحصیلی برای دانش‌آموزان و دانشجویان تحت حمایت آن نهاد در سال 1401 خبر داد و گفت: هم اکنون 22 هزار و 446 دانش آموز و همچنین 1480 دانشجو تحت حمایت کمیته امداد استان تهران هستند. وی گفت: 12 میلیارد و 339 میلیون تومان از این مبلغ برای کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان و 2 میلیارد و 149 میلیون تومان نیز برای پرداخت شهریه دانشجویان پرداخت شده است.

فعالیت دانش‌آموزان در بیش از 2 هزار خانه‌ محیط‌زیستی در تابستان

خانه محیط‌زیست یک نهاد اجتماع‌محور محلی است که در آن مجموعه‌ای از کارگزاران و ذی‌نفعان دولتی و غیردولتی محیط‌زیست زیر یک سقف مشترک گردهم می‌آیند و برای حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، با محوریت ارتقای فرهنگ محیط زیست، استان، شهر و روستای خود برنامه‌ها و تدابیر مناسب و اثربخش را اتخاذ و اجرا می‌کنند. یکی از مخاطبان این خانه‌ها دانش‌آموزان هستند و به گفته ضیاءالدین الماسی، رئیس مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان سازمان حفاظت محیط‌زیست بیش از 2 هزار خانه محیط‌زیست در کشور راه‌اندازی شده است که با توجه به آغاز تعطیلات مدارس، دانش‌آموزان در خانه‌های محیط‌زیست حضور پررنگی خواهند داشت. وی گفت: دانش‌آموزان فرصت بیشتری برای حضور در این مراکز دارند و می‌توانند با حضور در خانه‌های محیط زیست، مشارکت مستمری در برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی و مهارت‌آموزی در حوزه محیط زیست داشته باشند.

سرانجام مشکلات سرویس مدارس استثنایی

مشکلات سرویس مدارس استثنایی به یکی از چالش‌های مخاطبان این سرویس‌ها و خانواده‌هایشان تبدیل شده و مدیریت شهری حل این مشکلات را در دستور کار خود قرار داده است. حمید صاحب، مدیرکل سلامت شهرداری تهران درباره آخرین پیگیری‌ها برای برای حل این مشکلات گفت: برای حل مشکل سرویس مدارس استثنایی قرار است کارگروهی با حضور معاونین فرهنگی و حمل و نقل شهرداری تهران و مسئولان آموزش و پرورش در راستای بررسی همکاری‌های بیشتر و حل مشکل سرویس مدارس کودکان استثنایی برگزار شود. وی افزود: شهرداری تهران آن چیزی که درخصوص سرویس مدرسه کودکان استثنائی بر او مقرر و حکم شده بود را انجام داده است و بر اساس مصوبه شورا شهرداری تهران در تامین کمک هزینه و نه تمام هزینه‌ها باید کمک می‌کرده است و هیچ تکلیف قانونی در مورد تامین کلی ایاب و ذهاب معلولان نداریم و قرار بوده که کمک هزینه پرداخت کنیم که البته برای حل این مشکل قرار است کارگروهی با حضور معاونین فرهنگی و حمل و نقل شهرداری تهران و مسئولان آموزش و پرورش در راستای بررسی همکاری‌های بیشتر و حل مشکل سرویس مدارس کودکان استثنایی برگزار شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار