پزشک آزمایشگاه در اسلامشهر، به مناسبت روز جهانی اهدای خون:

اهدای خون، نور روشنی‌بخش‌ امید را در زندگی دیگران زنده می‌کند

اسلامشهر (پانا) - پزشک آزمایشگاه در شهرستان اسلامشهر به مناسبت روزجهانی اهدای خون، انجام این عمل خداپسندانه را سبب ایجاد نور روشنی‌بخش‌ امید، در زندگی دیگران خواند و گفت افراد به قصد انجام کار خیر و رفع مشکلات مردم اهدای خون انجام می‌دهند.

کد مطلب: ۱۳۷۸۷۷۸
لینک کوتاه کپی شد
اهدای خون،  نور روشنی‌بخش‌ امید را در زندگی دیگران زنده می‌کند

خون یکی از بافت‌های پیوندی در بدن ما می‌باشدکه از دو بخش پلاسما و یاخته ساخته شده است. خون در بدن هر فرد کارهای گوناگونی از جمله، انتقال مواد، ایمنی، تنظیم دمای بدن و ... را انجام داده و ارتباط بین دستگاه‌های مختلف بدن را برقرار خواهد کرد. اهدای خون حرکت پسندیده مردمی است که موجب زندگی بخشیدن و روشن کردن نورامید در جامعه را به همراه خواهد داشت.

مهدی واعظی‌مقدم، پزشک آزمایشگاه در شهرستان اسلامشهر،در گفت‌وگو با پانا، ضمن گرامی‌داشت بیست و چهارم خرداد روز جهانی اهدای خون اظهار کرد: «خون مایع قرمز رنگ در بدن است و از یاخته‌های قرمز، سفید و پلاکت‌ها ساخته شده و هر کدام از این بخش‌ها وظایف خاصی را در بدن انجام می‌دهتد. بدن ما به غذا، موادمعدنی و سایر مواد مورد نیاز در خوراکی‌ها و همچنین اکسیژن احتیاج دارد که رساندن این مواد از شش‌ها و معده به بخش‌های مختلف بدن را خون بر عهده دارد.»

وی در ادامه بیان کرد: «از جمله مسائل مهم جامعه ما در طول سالیان گذشته حرکت خداپسندانه اهدای خون است که برای فرد اهدا کننده و فرد گیرنده از فوایدی برخوردار است، اما برای هر دو فرد می‌بایست شرایط پزشکی را هم در نظر بگیریم تا از خطرات احتمالی پیشگیری کنیم.»

واعظی مقدم افزود: «ما با اهدای خون می‌توانیم به زیبایی پوست، سلامت قلب، تنظیم فشار خون و... در بدن خود کمک کنیم، ولی باید بدانیم که اهدای خون دارای محدودیت سنی نیز است و افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶٠ سال قادر به اهدای خون نخواهند بود و مهمتر اینکه فرد اهداکننده باید دارای شرایطی خاص از جمله اینکه به بیماری کم‌خونی مبتلا نباشد، فشار خون بالا نداشته باشد و این موارد با آزمایش قبل از اهدای خون مشخص خواهد شد.»

این پزشک آزمایشگاه در شهرستان اسلامشهر تصریح کرد: «افرادی که در شرایط ویژه نیاز به دریافت خون تازه دارند، عبارتند از، بیمارانی که دارای کم خونی مزمن هستند، افرادی که تصادف کردند و خون بسیار زیادی را از دست دادند، کسانی که در آتش سوزی‌ها درصد زیادی از بدن آنها سوخته، بیمارانی که نیازمند اهدای عضو هستند و ... همگی به خون احتیاج دارند و این خون با حضور داوطلبانه مردم در مراکز انتقال و اهدای خون تأمین خواهد شد.»

وی تأکید کرد: «از افرادی که برای انتقال خون داوطلب می‌شوند، معمولا" به مقدار 500 سی سی خون دریافت خواهد شد و در واقع افراد به قصد انجام کار خیر و رفع مشکلات مردم این کار را انجام می دهند و از ثواب زیادی در درگاه خداوند متعال برخوردار خواهند شد، زیرا ما با اهدای خون خود موجب روشن شدن نور امید در زندگی دیگران خواهیم شد.»

واعظی مقدم خاطرنشان کرد: «در مجموع اهدای خون برای فرد اهداکننده کار ساده‌ای است؛ اما با همین کار ساده می‌توانیم زندگی یک یا چندنفر را نجات دهیم. همگان می‌دانیم حادثه برای همه اتفاق خواهد افتاد و تصور کنید یک فرد از یک خانواده در بیمارستان بستری است و شرایط روحی ناخوشایندی برای همه افراد خانواده او به وجود آمده است. در اینچا یک فرد داوطلب حاضر خواهدشد بخشی از خون خود را اهدا کند و مشکل این خانواده حل شود و خوشحالی اعضای خانواده و رضایت خداوند متعال را هم به همراه دارد.»

خبرنگار دانش‌آموز: رومینا معبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار