استاد حوزه و دانشگاه:

در تعلیم و تربیت سخت‌گیری و ملامت نداشته باشید

اراک (پانا) - استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد در تعلیم و تربیت سخت‌گیری و ملامت ممنوع است زیرا اثر نمی‌گذارد و با نسل جوان و نوجوان باید سهل و آسان رفتار کنید و سخت نگیرید.

کد مطلب: ۱۳۷۸۰۰۷
لینک کوتاه کپی شد
در تعلیم و تربیت سخت‌گیری و ملامت نداشته باشید

حجت الاسلام والمسلمین کاظم راشد یزدی در دوره آموزشی و زیارتی از آفتاب تا بهشت، پرسنل پرورشی ادارات آموزش و پرورش استان مرکزی خطاب به معلمان اظهار کرد: در مسیر مقدسی قدم گذاشتید که عالی‌ترین نوع عبادت است و راهی را انتخاب کردید که انبیاء رفتند و مستحکم، امیدوار و تحت توجهات حضرت ولی‌عصر (عج) ادامه دهید و تا نتیجه آن نسلی سالم و صالح باشد و پاداشی که خداوند به انبیاء داده است به شما مربیان نیز مرحمت کند.

وی با اشاره به مقام تعلیم و تربیت افزود: به مربی دلسوز ثوابی می‌دهند که همانند ثوابی است که به انبیا می‌دهند و انبیای الهی اولین گروه معلمانی هستند که برای بشر آمدند و نخستین پیامبری هم که آمد حضرت آدم بود که یک معلم بود و خداوند او را تعلیم داده بود.

وی خاطرنشان کرد: بشر بدون معلم، یک موجود عادی است و پیغمبران معلم هستند و اگر آن‌ها نمی‌آمدند، تعلیم اتفاق نمی‌افتاد و پیامبران آمدند تا زندگی کردن را به بشر آموزش دهند و مسئله آموزش، موضوع مهمی است و اسلام دین زندگی است و فرمول‌هایی که آورده است، عالی‌ترین فرمول‌ها برای ساختن زندگی انسان است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: انسان محصول چند مکان است که می‌توان به دامن مادر، محیط منزل، محیط جامعه و اماکن آموزشی اشاره کرد و یکی از ارکان مهم ساخت‌وساز انسان، اماکن آموزشی است که خیلی موثر است و این اماکن باید پاک باشد.

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی ادامه داد: در جامعه ضرب، شرط و ترس نباید وجود داشته باشد و در تعلیم و تربیت انسان این سه عامل نه تنها موجب بهبود شخصیت افراد نمی‌شود بلکه شخصیت‌ آن‌ها را تخریب می‌کند و ضرب به معنای از دست استفاده کردن و زدن است و ما در تعلیم و تربیت زدن نداریم پس ضرب مطلقاً ممنوع است.

وی با اشاره به سخن پیامبر (ص) بیان کرد: خداوند جمیع گناهان یک شهید را با اولین قطره خون او می‌آمرزد به جز حق الناس، زیرا حق الناس در محدوده وسیعی است و اولین چیزی که در فن تعلیم و تربیت نباید وجود باشد و مربیان عالی‌مقام باید به آن توجه کنند، این است که ضرب مطلقاً نباید صورت بگیرد زیرا انسان با فرمول فرهنگی ادب، تکریم و تشویق تربیت ‌می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه در خصوص تعلیم و تربیت صحیح خاطرنشان کرد: امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند اگر انگشت روی عیب کسی گذاشته شود و فشاری به فرد وارد شود، باعث ‌می‌شود آتش لجبازی در فرد مشتعل شود.

دانش‌آموز خبرنگار: علی سلیمانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار