گذری بر زندگی معلم شهید علی‌اکبر اردهالی قلعه

اراک (پانا) - شهید علی اکبر اردهالی قلعه در اراک به دنیا آمد و در ۵۱ سالگی بر اثر فرود آمدن بمب دشمن بعثی در منزلش به مقام والای شهادت رسید.

کد مطلب: ۱۳۷۸۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
گذری بر زندگی معلم شهید علی‌اکبر اردهالی قلعه

شهید علی اکبر اردهالی در دوم تیر سال ۱۳۱۴ در اراک به دنیا آمد، وی از همان دوران کودکی عشق بسیاری به اسلام و ائمه اطهار داشت و همیشه همراه پدرش که کارگر شرکت راه‌آهن بود به مسجد می‌رفت و در فعالیت‌های مذهبی با علاقه حضور پیدا می‌کرد و همین باعث شد که ایشان در سن ۱۶ سالگی یکی از مداحان اهل‌بیت (ع) در هیئت محمدی اراک باشد.

وی پس از اخذ مدرک دیپلم در رشته ادبی دبیرستان شکرایی در آموزش و پرورش استخدام شد و از همان ابتدا به ترویج حجاب در مدارس پرداخت و توانست با وجود تبلیغات نظام ستم شاهی فرهنگ حجاب را میان معلمان و دانش‌آموزان گسترش دهد و در عرصه مدرسه‌سازی نیز بسیار تلاش کرد و توانست با جذب کمک‌های مردمی «دبستان طلوعی» را در خیابان طالقانی اراک احداث کند و بعد از مدتی هم خود مدیریت دبستان را بر عهده گرفت، شهید اردهالی قلعه در سال ۱۳۳۷ ازدواج کرد و صاحب یک پسر و پنج دختر شدند.

سرانجام در پنج مرداد ۱۳۶۱ در ساعت ۱۲ وقتی که برای نماز آماده شده بود، ناگهان صدای زیبا و دلنشین اذان جای خود را به آژیر خطر و صدای رگبار پدافند‌های هوایی دشمن داد، دشمن بعثی خیابان خرمشهر اراک را بمباران می‌کرد و در این میان یکی از این بمب‌ها در خانه علی اکبر اردهالی افتاد و دو دختر و همسر او هم مجروح در گوشه‌ای دیگر به سختی نفس می‌کشیدند و لحظاتی بعد امدادگران پیکر بی‌جان حاج علی اکبر اردهالی را از میان آوارها بیرون آوردند و در این روز ۳۰ نفر به درجه والای شهادت رسیدند.

مراسم تشیع پیکر پاک آن شهید در حالی که شاگردانش در سوگ از دست دادن معلم مهربانشان اشک می‌ریختند، بسیار ساده در گلزار شهدای اراک برگزار شد و نامش نیکو و جاودان در یادها باقی ماند.

دانش‌آموز خبرنگار: فاطمه احمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار