مربی قالی‌بافی شهرستان اسلامشهر عنوان کرد:

بافت فرش، خلق یک اثر هنری زیبا است

اسلامشهر (پانا) - مربی قالی‌بافی اسلامشهر‌ به مناسبت روز ملی فرش، بافت فرش را خلق یک اثر هنری خواند و عنوان کرد فرش ایرانی یکی از مهم‌ترین نمادها و میراث فرهنگی کشور است.

کد مطلب: ۱۳۷۷۹۷۲
لینک کوتاه کپی شد
بافت فرش، خلق یک اثر هنری زیبا است

فرش ایرانی، جلوه‌ای پرشکوه از هنر دست، نماد هویت و اعتقادات ایرانیان است. کلمه فرش واژه‌ای عربی به معنای زمین و در زبان فارسی بیشتر معنای زیرانداز و کف‌پوش را دربردارد، از این رو قالی، قالیچه، گلیم، جاجیم و … هرکدام به نوعی فرش محسوب می‌شوند. در تقویم جمهوری‌اسلامی روز بیستم خرداد، رور ملی فرش نامگذاری شده است.

مریم محمودی، مربی قالی‌بافی شهرستان اسلامشهر با گرامی‌داشت روز ملی فرش در گفت‌و گو با پانا و در رابطه با تاریخچه فرش ایران اظهار کرد: «عصر صفوی دوره درخشان و شکوفایی هنر در تمام زمینه‌ها از جمله فرش است. نمونه‌های ارزنده موجود در موزه‌های مشهور جهان نظیر قالی اردبیل اکثرا حاصل کارگاه‌های قالی‌بافی شاهی در این دوران است.»

وی در ادامه بیان کرد: «بافت فرش نیاز به زمان زیاد دارد و تکمیل آن بسته به کیفیت و اندازه فرش ممکن است از چند ماه تا چند سال به طول انجامد. برای شروع بافت فرش به زمینه‌ای از تار و پود احتیاج است. تارها نخ‌های محکم و ضخیمی از پنبه، پشم یا ابریشم هستند که از طول فرش عبور می‌کنند.»

محمودی در زمینه روش بافت یک فرش افزود: «به طور معمول با عبور تعدادی پود از میان تارها برای ایجاد پایه‌ای شروع کار بافت آغاز می‌شود. سپس گره‌های پشم رنگ شده، نخ یا ابریشم را به صورت ردیفی و با توجه به نقشه فرش بر روی زمینه تار بافته خواهدشد. بین هر ردیف گره ، یک یا چند ضربه پود عبور داده می‌شود، تا گره‌ها ثابت بمانند. سپس پودها توسط یک وسیله شانه مانند، کوبیده شده تا ردیف تازه بافته شده بیشتر فشرده و محکم شود و مراحلی از جمله،چله‌کشی، زنجیره‌زدن و چله‌کرباس و وسایل قابل استفاده در بافت فرش جهت جلوگیری از کجی کناره‌های فرش و در مجموع به منظور ثابت نگه‌داشتن چله‌ها و استحکام ابتدا و انتهای فرش است.»

مربی قالی‌بافی شهرستان اسلامشهر تصریح کرد: «فرش دست بافت از پرزو گره برخوردار است. امروزه این محصول جنبه تزیینی دارد. به دلیل آنکه بافندگان فرش طرح‌های زیبایی را ابداع می‌کنند. شهر کاشان به عنوان پایتخت فرش جهان معرفی شده است و هم اکنون بیش از ۱۲۰۰ کارخانه تولید فرش در کاشان، آران و بیدگل مشغول به تولید این محصول هستند.»

وی در رابطه با اهمیت خرید فرش در میان ایرانیان تأکید کرد: «با توجه به اینکه در جامعه ما خرید فرش بسیار مورد توجه قرار گرفته است و تولیدکنند‌گان زیادی نیز در این زمینه مشغول فعالیت هستند. طرح فرش نکته بسیار مهمی است که مورد توجه خریداران است و هرچه طرح جدید و خوشرنگ باشد طرفدار بیشتری نیز دارد.»

محمودی با اشاره به ضرورت زنده نگه‌داشتن فرش ایرانی خاطرنشان کرد: «با استفاده از فرش دست بافت‌‌ایرانی از این هنر قدیم ایرانی و بافندگان آن حمایت کنیم. البته قابل ذکر است در بسیاری موارد مردم در سایر کشورهای جهان به ارزش این هنر بیشتر آگاه هستند و در کشور ما هم فرهنگ‌سازی استفاده از فرش‌ایرانی و ترویج فعالیت در حوزه فرش ضرورتی انکارناپذیر است. احساس یک بافنده فرش پس از پایان بافت زیبا است و کار بافت فرش خلق یک اثر هنری است. فرش ایرانی یکی از مهم ترین نمادها و میراث فرهنگی کشور است و با هویت، فرهنگ و تاریخ این کشور گره خورده و جان دارد.»

خبرنگار دانش‌آموز: حمیدرضا مرزبان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار