وزیر علوم:
آییننامه پژوهانه بهزودی به دانشگاهها ابلاغ خواهد شد
تهران (پانا) - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام اینکه آییننامه پژوهانه به زودی به دانشگاهها ابلاغ خواهد شد، گفت در این آییننامه این اجازه صادر شده است که هر عضو هیأت علمی تا ۲۵ درصد از پژوهانه خود را برای امور فرهنگی دانشجویان هزینه کند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیش از ظهر امروز دوشنبه اول خرداد ماه در آئین افتتاح نمایشگاه کار دانشگاه تهران در تالار علامه امینی، گفت: به یمن پیروزی انقلاب اسلامی، نهال علم و فناوری و نوآوری در کشورمان کاشته شد و امروز میوههای آن را در حال چیدن هستیم. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ مقطع دکتری در داخل کشورمان دایر نبود. در سال ۱۳۶۵ دوره دکترا تأسیس شد و امروزه تقریباً هم تکههای جورچین علم و فناوری در کشور ما وجود دارد.
وی افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تازگی سند ملی نظام نوآوری را تدوین کرده است که در حال واکاوی و حک و اصلاح است تا به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد و راهکارهای اجرایی مناسب برای تبدیل علوم به فنون داشته باشیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: باید تلاش کنیم نهضت اشتغال را به پروژه ملی کشورمان تبدیل نموده و تمامی امکانات کشور را برای تحقق این هدف بسیج کنیم چراکه اگر جوانان ما شغل مناسب و مرتبط داشته باشند، به موقع تشکیل خانواده میدهند، امید و نشاط در جامعه ارتقا پیدا میکند و از طرفی مهاجرت بخشی از نخبگان را نخواهیم داشت.
زلفیگل، یکی از وظایف مهم جامعه دانشگاهی را تبدیل پروژه ملی اشتغال به یک نهضت ملی دانست و گفت: دانشگاه تهران با مدیریت شایسته دکتر مقیمی پرچمدار و علمدار این اقدام مبارک شده است. انشا الله صدا و سیما هم در زمینه فرهنگسازی برای توسعه فرهنگ کارآفرینی کمک کند. طبیعی است که باید اینگونه تغییر فرهنگها از دانشگاه شروع شود. دانش است که قدرت آفرینش میدهد و دانشگاه است که منشأ آفرینش است.
وی فرهنگآفرینی، نیازآفرینی، کارآفرینی، نوآفرینی و ایجاد مزیتهای جدید را وظیفه دانشگاه دانست و یادآور شد: یکی از نکاتی که بایستی دانشگاه بر آن توجه کند، استفاده حداکثری از مزیتهای نسبی کشور اعم از نفت، گاز، پتروشیمی، معادن، اقلیم چهارفصل و … است. خامفروشی نکردن و استفاده درست از این منابع حتماً نیاز به دانش و استفاده از ظرفیت دانشگاه دارد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: دانشگاه باید مزیتآفرینی کند و به خلق مزیتهای جدید بپردازد. از طریق علم و دانش میشود مزیتهای جدیدی را برای کشور خلق کرد. از طریق علم و دانش میشود نیازآفرینی کرد. پیشبینی کنیم که نسلهای ما برای آینده چه نیازهایی دارند و برای نیازهای نسلهای آیندهمان بسترسازی نرمافزاری، سختافزاری و مغزافزاری کنیم.
زلفیگل با یادآوری اینکه برنامه توسعه هفتم به زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد، تاکید کرد: جامعه فهیم دانشگاهی بایستی از طریق دانش خود کمک کند تا این برنامه هر چه کاملتر به تصویب برسد؛ اینگونه که فکر از حکیمان و اجرا با حاکمان. دانشگاه باید نقاط قوت و ضعف شش برنامه توسعه قبلی را عیان کند، ارزیابی نماید و پیشنهاد ارائه کند. دانشگاهها هستند که بایستی فکر تصویب و تدوین قانون را ایجاد کنند و مجریان بایستی مبنای تصمیمگیریشان در هر زمینهای بر اساس فکر و دانش دانشگاهیان باشد. جامعه دانشگاهی در این فرصت که محدود است برای کمک به قانونگذاران ورود کنند تا برنامه هفتم توسعه بخصوص در حوزه علم و فناوری به درستی تصویب شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه آینده مربوط به نسل جوان ما است، گفت: ما در دانشگاه صرفاً وظیفه نداریم که دانش نظری دانشجویان را افزایش دهیم. دانشگاه نقش فرهنگآفرینی، تربیتی و پرورشی نیز دارد. بنابراین بحث استاد راهنما در مقطع کارشناسی از سوی دانشگاهها جدی گرفته شود. به دلیل استفاده از فناوری اطلاعات و اتوماسیون، عملاً نقش استاد راهنما به حاشیه رفته است.
وی افزود: مسئولان مربوطه در دانشگاهها حتماً برای هر ورودی در هر رشتهای یک استاد راهنما در نظر بگیرند تا آنها وقت کافی را برای ارائه مشورت و راهنمایی به دانشجویان و ارتباط مستقیم با آنها قرار دهند. هر استاد راهنما، دانشجویان ورودی هر رشته را مانند فرزندان خانواده خود نگاه کند و در هر ترم چند جلسه بگذارد و با آنها ارتباط و تعامل داشته باشد.
زلفیگل با اعلام اینکه آئیننامه پژوهانه به زودی به دانشگاهها ابلاغ خواهد شد، گفت: در این آئیننامه این اجازه صادر شده است که هر عضو هیأت علمی تا ۲۵ درصد از پژوهانه خود را برای امور فرهنگی دانشجویان هزینه کند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان گفت: سخت اعتقاد داریم که بزرگترین سرمایه هر جامعهای، فرهنگ سالم است که فکر سالم و احساس سالم و عمل سالم را شکل میدهد. امیدواریم نوع نگاه جامعه فرهیخته دانشگاهی به دانشجویان فقط صرفاً آموزش دانش نظری نباشد بلکه بحث مهارتی و تربیتی و مشاورهای و پر کردن جغرافیای اوقات فراغت دانشجویانمان نکاتی است که باید دانشجوی پرچمدار علم در کشور داشته باشد.
ارسال دیدگاه