سخنگوی دولت در گفت‌وگو با پانا:

تحول در آموزش‌و‌پرورش فرابخشی و فراوزارتخا‌نه‌ای است

انتظار عمومی برای تحول در آموزش‌و‌پرورش ایجاد شده است

تهران (پانا) - سخنگوی دولت با بیان اینکه‌ تحول واقعی در آموزش و پرورش فرابخشی و فراوزارتخانه‌ای است، گفت درست است که آموزش‌وپرورش نقش اصلی را در حکمرانی تعلیم و تربیت بازی می‌کند، اما دستگاه‌های متعدد دیگری هم در این زمینه ایفای نقش می‌‌کنند.

کد مطلب: ۱۳۷۳۵۵۳
لینک کوتاه کپی شد
تحول در آموزش‌و‌پرورش فرابخشی و فراوزارتخا‌نه‌ای است

روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ‌‌سخنگو و دبیر هیات دولت میهمان خبرگزاری پانا بود. علی بهادری جهرمی، ‌با حضور در سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران، از خبرگزاری پانا بازدید کرد و با سردبیر، دبیران و خبرنگاران پانا به گفت‌وگو پرداخت و در جریان فعالیت‌ها و دستورکارهای این مجموعه قرار گرفت. سخنگو و دبیر هیات دولت همچنین به‌طور جداگانه در جمع دانش‌آموز‌خبرنگاران پانا حضور یافت و به‌ ‌سوالات آن‌ها پاسخ داد. گپ‌و‌گفت صمیمانه سخنگوی دولت با دانش‌آموزخبرنگاران پانا در روزهای آینده منتشر خواهد شد. آنچه در ادامه می‌خوانید بخش اول گفت‌وگوی خبرنگاران پانا با سخنگوی دولت است.

فعال‌سازی ظرفیت‌های مردمی با راهبری و نظارت دولت به‌منظور دسترسی افراد جامعه به خدمات آموزش و پرورش رایگان و باکیفیت و پیاده‌سازی الگوهای متنوع و بهینه مدیریتی، آموزشی و تربیتی از طریق نقش معلمان و فرهنگیان از جمله موضوعاتی بود که در سند تحول دولت مردمی مورد تاکید قرار گرفت. لطفا بفرمایید تاکنون دولت در این زمینه چقدر موفق عمل کرده است؟

یکی از روش‌هایی که مدیریت را در آموزش‌و‌پرورش مانند هر سازمان دیگری، بهینه می‌کند، ارتقای انگیزه سازمانی است. دولت سیزدهم در این رابطه طرح رتبه‌بندی معلمان را پس از 13 سال اجرایی کرد. رتبه‌بندی، یکی از مطالبات به‌حق جامعه فرهنگی بود، که متاسفانه در دولت‌های مختلف دست به دست شده بود. البته بدیهی است انجام چنین کار مهم و روی زمین‌مانده‌ای در این بازه زمانی کوتاه نیازمند تقویت، اصلاح و تکمیل در آینده خواهد بود.

تقویت کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان، از دیگر شیوه‌های بهینه مدیریت در آموزش و پرورش است که دولت سیزدهم در این راستا اقدامات متعددی انجام داده است. آخرین مورد در این رابطه، برگزاری آزمون اختصاصی تربیت معلم طی امسال است.

*آیین‌نامه راه‌اندازی مدارس هیئت امنایی ‌در حال بررسی است‌

روزآمدسازی و کارآمدسازی نظام جذب، تربیت و تامین نیروی انسانی از دیگر ملزومات بهینه‌سازی مدیریت در آموزش و پرورش است. دولت سیزدهم در این رابطه، جذب 1000 عضو هیئت علمی برای دانشگاه فرهنگیان از میان دکترمعلمان و دکتر‌کارشناسان دانشگاه فرهنگیان و 300 نفر از میان نخبگان را انجام داده است.

در رابطه با فعالسازی ظرفیت‌های مردمی هم که در سوال‌تان به آن اشاره کردید، اقدامات مختلفی انجام شده است. یکی از این موارد، پیشبینی سازوکارهای مدارس مردمی با رویکرد مدیریت هیئت امنایی است که دولت سیزدهم برای بهبود این حوزه، اصلاحیه آیین‌نامه راه‌اندازی مدارس هیئت امنایی را تهیه کرده که در حال بررسی است.

مهارت‌آموزی در جهت برقراری عدالت آموزشی، توسعه زیرساخت‌های آموزشی در همه مناطق چقدر مورد تاکید دولت سیزدهم است و تاکنون به نظر شما چقدر در این راستا خوب عمل شده است؟

در سال تحصیلی جدید، 20 مدرسه سمپاد در مناطق محروم ایجاد شده است. سرانه دانش‌آموزان مدارس عشایری 3 برابر افزایش داشته و سرانه دانش‌آموزی چهار مرحله واریز شده است. در رابطه با افزایش پوشش تحصیلی و جذب بازماندگان از تحصیل، شناسایی تقریبا 100 درصدی کودکان بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی صورت پذیرفته است

عدالت آموزشی و گسترش آن یکی از اهداف و اولویت‌های مهم دولت سیزدهم بوده است. طی 20 ماه گذشته اقدامات متعددی در این رابطه انجام شده است. من فقط به برخی از این موارد اشاره می‌کنم.

در سال تحصیلی جدید، 20 مدرسه سمپاد در مناطق محروم ایجاد شده است. سرانه دانش‌آموزان مدارس عشایری 3 برابر افزایش داشته و سرانه دانش‌آموزی چهار مرحله واریز شده است. در رابطه با افزایش پوشش تحصیلی و جذب بازماندگان از تحصیل، شناسایی تقریبا 100 درصدی کودکان بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی صورت پذیرفته است.

ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی کشور با جمعیت بیش از 10 دانش‌آموز از دیگر مواردی است که در راستای گسترش عدالت آموزشی در مناطق مختلف در همین چند ماه گذشته صورت پذیرفته است.

*تاسیس هنرستان‌های جوار صنعت جهت افزایش اشتغال

علاوه بر این موارد، در سفرهای استانی، نیازهای آموزشی مناطق محروم شناسایی شده است و با توجه به امکانات و ظرفیت‌های منطقه، برای توسعه و زیرساخت‌های آموزشی در هر منطقه، به طور مجزا برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.

به مهارت‌آموزی هم در سوال‌تان اشاره کردید؛ این موضوع یکی از نیازهای امروز جامعه ما و در واقع حلقه مفقوده افزایش اشتغال است. در راستای توسعه مهارت‌آموزی هم در دولت سیزدهم، هنرستان‌هایی تاسیس شده است که بخشی از آن‌ها در نزدیکی مجموعه‌های صنعتی است و می‌تواند در رفع نیازهای منطقه‌ای صنعت موثر باشد.

به نظر شما تحول در آموزش‌وپرورش چقدر وابسته به افراد است؟ یعنی آیا یک وزیر به تنهایی می‌تواند تحول را عملیاتی کند؟

به دلیل چندساحتی بودن آموزش‌وپرورش، شاخص‌ها و ملاک‌های مختلفی باید در کنار هم جمع شوند تا تحول واقعی در آموزش‌وپرورش محقق شود. یکی از ملاک‌های تحول در این حوزه، افزایش دسترسی افراد به خدمات باکیفیت و رایگان آموزش و پرورش است. یکی دیگر از موارد متناظر با تحول در آموزش‌و‌پرورش، بهبود عدالت تربیتی و پرورشی است. افزایش مشارکت آموزشی و تربیتی اولیا، معلمان و حتی نهادهای دولتی و عمومی از دیگر مواردی است که تحول در آموزش‌و‌پرورش را تسریع می‌بخشد. به این قبیل موارد در سند تحول دولت هم اشاره شده است. ملاحظه می‌کنید که این‌ها، چند جنبه مختلف و وسیع را شامل می‌شو‌د.

سیاست‌گذاری وزیر و مدیر مهم و قطعا اثرگذار است، اما این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که تحول واقعی در آموزش و پرورش فرابخشی و فراوزارتخانه‌ای است. درست است که آموزش‌وپرورش نقش اصلی را در حکمرانی تعلیم و تربیت بازی می‌کند، اما دستگاه‌های متعدد دیگری هم در این زمینه ایفای نقش می‌‌کنند.

*ضرورت تغییر نگاه صنعت، اقتصاد و حوزه‌های ‌سیاسی و اجتماعی کشور ‌به آموزش‌و‌پرورش

به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهیم تحول واقعی در آموزش‌وپرورش اتفاق بی‌افتد، نگاه صنعت، اقتصاد و حوزه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی کشور باید به آموزش‌و‌پرورش تغییر یابد و نگاه در آموزش‌و‌پرورش هم حرفه‌ای و مهارت‌محور باشد. یا مثلا در بعد تربیتی، حتما باید ارتباط روشن‌تری میان نهادهای خانواده، محله، مسجد و مدرسه برقرار ‌شود.

مردمی‌سازی آموزش‌و‌پرورش هم که با خصوصی‌سازی آموزش و پرورش متفاوت است، از دیگر لوازم تحول در نهاد آموزشی و پرورشی کشور است. بازطراحی ساختار خود وزارت‌خانه آموزش و پرورش متناسب با زیرنظام‌های شش‌گانه سند تحول هم یکی دیگر از مقدمات تحول در آموزش و پرورش است.

وقتی همه این موارد و نکاتی که عموم کارشناسان دل‌سوز حوزه آموزش و پرورش بر سر آن اجماع دارند، محقق شد، می‌توان انتظار داشت که تحول در آموزش و پرورش محقق شده است. البته این موضوع به این معنا نیست که ما تا فراهم‌شدن همه شرایط نباید هیچ تحولی را در آموزش‌وپرورش داشته باشیم. تحول در این حوزه دفعی و به یکباره ایجاد نمی‌شود، بلکه تحول در آموزش و پرورش تدریجی و روندی است. به نظر می‌رسد با اقداماتی که صورت پذیرفته است، در مسیر تحول آموزشی و پرورش قرار گرفته‌ایم. همین حساسیت‌ها راجع به مدارس و به‌طور کلی آموزش‌وپرورش، خودش نشان‌دهنده شکل‌گیری یک انتظار عمومی و گرد هم آمدن امکانات و ظرفیت‌ها برای تحول در این حوزه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار