دبیر ادبیات فارسی دبیرستان سما رودهن در روز بزرگداشت خیام
شناساندن شاعران و ادیبان فارسی به دانشآموزان رسالت فرهنگی و ملی آموزش و پرورش است
رودهن (پانا) - دبیر ادبیات فارسی دبیرستان سما رودهن در روز بزرگداشت شاعر بزرگ خیام، یکی از رسالتهای فرهنگی و ملی آموزش و پرورش را، شناساندن شاعران و ادیبان فارسی به دانشآموزان در راستای اشاعه زبان و ادب فارسی و حفظ اصالت و غنای آن در نسلهای بعدی برشمرد.
فاطمه امرایی، دبیر ادبیات فارسی دبیرستان سما رودهن در گفت وگو با پانا بیان کرد: «تأثیر خیام این شاعر بزرگ در عرصه رباعی، بسیار شاخص و ویژه است، ضمن اینکه خیام در شکلگیری و گسترش رباعیسرایی تاثیر شگرفی داشت، بر این نکته که جریان رباعیسرایی در دورههای بعد از نظر زبان سبک ادبی و فکر و محتوا تا حدود بسیاری متأثر از رباعیات خیام بوده استباید تاکید شود.»
وی افزود: «با اینکه سرودن رباعی در قلمرو ادبیات فارسی پیش از خیام سابقه داشته و در میان اندک ابیات بازیافته از رودکی و هم عصران او رباعیهای زیبا و جاافتادهای به چشم میخورد اما جریان اصلی رباعیسرایی با رباعیات خیام تشخص یافت و در استمرار و گسترش خود نیز همچنان تحت تأثیر زبان سبک محتوای آنها باقی ماند. سرعت شکلگیری و رواج قالب رباعی بعد از خیام به حدی بوده است که مدت زمان کوتاهی بعد از او بعضی شاعران دفترهای مستقلی از رباعیات خود ترتیب دادند و بدینگونه بر اهمیت آن در کنار قالبهای دیگر شعر فارسی صحه گذاشتند.»
دبیر ادبیات فارسی دبیرستان سما رودهن، در ادامه مطرح کرد: «اشعار خیام را از دو جنبه فلسفی و دینی بارز است، هم جنبه فلسفی دارد و هم واکنش نسبت به سرنوشت و جهان هستی دارد، رباعی خوب بسیار داریم، اما اینکه رباعیات خیام همه از سطح بالایی برخوردار است و همه از نظر موضوع قریب هم هستند ویژگی بارز شعر اوست.در همه اشعار خیام سؤالات اساسی چیستی مرگ، زندگی مطرح است و سبزیهای خاک دمیده ادامه حیات پس از مرگ را به انسان یادآوری میکند.»
وی اذعان کرد: «خیام عقاید خود را با قدرت بیان میکند و این نشان از والایی زبان و بیان اوست.خیام همواره بر روی نقاط اصلی زندگی بشر دست گذاشته و هسته اصلی و بنیادین رباعیات خیام، طرح همین پرسشها است، او در طول زندگیاش به عنوان ریاضیدان و فیلسوف مشهور بود و این در حالی است که معاصرانش از رباعیهایی که امروزه مایه شهرت و افتخار او هستند، بیخبر بودند.»
این دبیر ادبیات توضیح داد:« آن چیزی که در رباعیات خیام به چشم میخورد، موضوع مهم زندگانی و تفکر درباره حیات است.خیام همواره به حیات و آخر و عاقبت انسان میاندیشد. وقتی به زندگانی انسان نگاه میکند، میبیند بیش از آنچه دیگران تصور میکنند، اندیشههای انسان مولود تصورات بیتحقیق اوست، خیام به دلیل درنگ اندیشمندانهای که در فلسفه دارد، پرسشهایی ایجاد میکند و مخاطب خود را به موضوعات شیرین و لذت بردن فرامیخواند،اندیشههای خیام، آدمی را به درنگ بیشتر در خصوص مرگ و زندگی و هستی وامیدارد.»
امرایی تصریح کرد: «ما در آموزش و پرورش باید اقدامات فرهنگی و تربیتی بسیاری در زمینه شناخت دانشآموزان از ادبیات و فرهنگ ایرانی در مدارس انجام بدهیم تا دانشآموزان ما بیش از بیش با شاعران و اندیشمندان ایرانی که تاثیر بسیار زیادی در شعر و ادبیات فارسی داشتهاند، آشنا شده و متوجه قدمت و اصالت زبان فارسی و تاثیری که شعر فارسی در جهان و ایران دارد نیز بشوند.»
در پایان این دبیر ادبیات فارسی، همچنین خاطرنشان کرد: «علاوه بر ایجاد زمینههای لازم برای شناخت و معرفت نسبت به شعر و ادبیات فارسی و شاعرانی چون خیام برای دانشآموزان، باید بستر کسب مهارت و استعداد و پرورش این مهارتها و استعدادها را در مدارس پیگیری کنیم تا بتوانیم بر غنای ادبیات فارسی در نسلهای آینده بیفزاییم تا بسیاری از آموزههای و بارمعنایی و ادبی آنها به فراموشی سپرده نشود و همیشه زبان و ادب فارسی در جهان شاخص بوده و بدرخشد.»
خبرنگار: ویدا آزادی
ارسال دیدگاه