در راستای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری؛

نبرد تن تن و سندباد روی صحنه تئاتر می‌رود

تهران ( پانا ) - گام عملی در جهت اجرایی شدن فرمایشات مقام معظم رهبری در به نمایش درآوردن محتوای کتاب‌ تن تن و سندباد به نویسندگی محمد میرکیانی، نویسنده بین‌المللی کودک و نوجوان، با مضمون تقابل فرهنگ غرب و شرق و کارگردانی حسین عالم بخش و با حمایت و همراهی مطلب غفاری، کلید خورد.

کد مطلب: ۱۳۷۲۶۸۱
لینک کوتاه کپی شد
نبرد تن تن و سندباد روی صحنه تئاتر می‌رود

محمد میرکیانی، نویسنده کتاب تن تن و سندباد در گفت و گو با پانا بیان کرد: بعد از انتشار کتاب تن تن و سندباد و استقبال بی نظیری که مقام معظم رهبری بعد از مطالعه این کتاب داشتند، قرار بر این شد که این نوشته به صورت نمایشنامه و با اجرای دانش آموزان توانمند و با استعداد منطقه ۱۵ در سطح ملی اجرا شود و کارگردانی این نمایش بر عهده حسین عالم بخش، نویسنده و کارگردان بخش تلویزیون و تئاتر است.

محمد میرکیانی افزود: باتوجه به این موضوع که بخش کودک و نوجوان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، با انتشار این خبر در سایت و تولید این آثار نمایشی، انگیزه نویسندگان بخش کودک و نوجوان بیشتر شده و بهتر در سطح ملی دیده می شوند. همچنین فعال شدن بخش نمایش دانش آموزی است؛ اطمینان دارم که این اتفاق خواهد افتاد و اثر نمایشی فاخر و ارزشمندی در این حوزه انجام خواهد شد. باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، نمایشی کردن ادبیات این کتاب ها بهترین گزینه برای فعال نگه داشتن تئاتر و هنرهای نمایشی، آن هم توسط نوجوانان مستعد و پرتلاش کشور عزیزمان است‌.

سپس حسین عالم بخش، نویسنده و کارگردان تلویزیون و تئاتر در رابطه با این کار بزرگ و ارزشمند نمایشی بیان کرد: در سال های گذشته کتابی به دست من رسید و من این کتاب را کامل خواندم. عنوان کتاب، تن تن و سندباد؛ نوشته استاد عزیز میرکیانی بود که در پایان خوانش هر صفحه از این کتاب، صحنه ای نمایشی و به صورت تئاتر در ذهنم ایجاد می شد و آرزو داشتم این کتاب به صورت تئاتر و توسط خود دانش آموز اجرا شود و از چند سال پیش تصمیم بر این بود که با مشورت استاد و ارائه پیشنهادمان بر نمایش این کتاب اقدام شود. همچنین در سنوات گذشته ما یک کار عروسکی دیگر هم با عنوان هاپو خان به نوشته استاد ناصر فروغ در دست داشتیم که در زمان خود پر فروش ترین کار عروسکی کشور در حوزه کودک شناخته شد.

وی افزود: بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری، جذابیت کتاب تن تن و سندباد تقابل بین دو فرهنگ است. و اینکه فرهنگ غنی و باارزش شرق در مقابل اسطوره های غربی بهانه این پیشنهاد بود.

وی ادامه داد: اگر این اثر قالب نمایشی به خود بگیرد و حتی توسط خود نوجوان اجرا شود، بسیار جذاب و هیجان انگیز خواهد بود. به طوری قطعا استقبال بی نظیری را به دنبال خواهد داشت. چند ماه پیش این نظریه با مطلب غفاری، مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۵ در میان گذاشته شد و ایشان نیز دغدغه مند اجرایی شدن این پیشنهاد بودند. سپس جلسه ای در رابطه با همین کار بزرگ نمایشی با حضور غفاری و میرکیانی برگزار شد و کلید این کار حدود سه هفته پیش زده شد.

در ادامه مطلب غفاری، مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۵ گفت: بر اساس سند تحول بنیادین، مجموعه فعالیت های تعلیم و تربیت در شش ساحت مطرح می شود. یکی از این ساحت ها، ساحت زیبا شناختی و هنر است. موظف هستیم فعالیت های تعلیم و تربیتی خودمان را در این شش ساحت بگنجانیم و سعی ما بر این است که مجموعه فعالیت های تعلیم و تربیت را به صورت هنری اجرا کنیم.

وی در پایان افزود: در راستای اجرایی شدن سند تحول بنیادین، آمورزش و پرورش نشستی با حضور عزیزان هنرمند و متخصص برگزار شد که غفاری در حوزه نمایش، خواستار این بود که در انجام فعالیت ها تسریع صورت گیرد و به صورت اجرایی دنبال شود و نیز در جلساتی که با کارشناسان حوزه فرهنگی و هنری به صورت تخصصی برگزار شد، بنا شد تعدادی از دانش آموزان مستعد در حوزه تئاتر شناسایی و بعداز تست های تخصصی به حسین عالم بخش جهت تمرین و اجرای این نمایش نامه معرفی شوند.

مهلا غلامحسینی؛ خبرگزاری پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار