معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران:
جشنواره نوجوان سالم، نمادی برای بازآفرینی نقشهای جامعه در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و شیوه درست تربیت نوجوانان از مهمترین مسائل آموزش و پرورش است، جشنواره نوجوان سالم را نمادی برای بازخوانی و بازآفرینی نقشهای ارکان جامعه برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانشآموزان عنوان کرد.
سید احمد موسوی؛ معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران در آیین اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره نوجوان سالم با بیان اینکه کنترل و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در بین نوجوانان از مهم ترین برنامه های آموزش و پرورش، است، گفت: «از آنجا که پایه و اساس هر جامعه ای وابسته به تعلیم و تربیت افراد آن جامعه است، در نظام تربیتی اسلام، معلمی یک فضیلت بزرگ تلقی می شود و زمانی این فضیلت، جامه عمل به خود می پوشاند که نوع تربیت؛ تربیت سالم و مقبول یک جامعه آگاه و بانشاط باشد. با توجه به اینکه معلم، اولین هنرپیشه صحنه آموزش است؛ اما هر کدام از اعضای جامعه در قالب یک گروه و نهاد اجتماعی و یا به صورت فردی، نقشی در روند حرکت جامعه به سوی سعادت و کمال دارند.»
وی ادامه داد: «یکی از مهم ترین دغدغه های آموزش و پرورش، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و شیوه درست تربیت نوجوانان است که می تواند نقش تعیینکننده ای در فردای آموزش و پرورش ما ایفا کند. مسائل پیشگیری از آسیب های اجتماعی، یک اصل، هدف و روش خاصی را دنبال می کند تا نوجوانان و جوانان ما، آسیب کمتری را متحمل شوند.»
موسوی با تاکید بر پیشگیری از آسیب های جامعه افزود: «مربیان ما باید در تربیت نسل سالم و مراقبت از روح و جسم نوجوانان، دقت بسیاری داشته باشند. امروزه فرزندپروری، فرزندداری و معلم گری، با توجه به بافت فرهنگی و اجتماعی جوامع بشری و ساختار تعریف شده در جامعه، بسیار سخت و سنگین است؛ چرا که مراقبت از نسل نوجوان نیازمند دقت و توجه لازم است.»
وی در خصوص هدف اصلی برگزاری جشنواره نوجوان سالم خاطرنشان کرد: «مسئله آسیب های اجتماعی، یکی از دغدغه های اصلی آموزش و پرورش محسوب می شود، به ویژه برای انقلاب ما که یکی از اهداف مهم آن، استقرار نظام اخلاقی و معنوی در جامعه است. در این راستا رسالت اصلی جشنواره نوجوان سالم، تلنگری برای بازگشت به اصول و چارچوب های تعیین شده مبانی نظام اسلامی در شیوه سالم فرزندپروری و سبک زندگی ایرانی اسلامی است.»
این مسئول ادامه داد: «نظام جمهوری اسلامی یکی از نظام های حاکمیتی دنیا است، که به طور جدی با آسیب های اجتماعی، مبارزه می کند؛ چرا که نظام جمهوری اسلامی، خواستار تربیت یک امت سالم برای نظام اسلامی است و این هدف جز با تربیت فرزندانی صالح در تراز انقلاب اسلامی محقق نخواهد شد. به هر حال فرزندانی که روزی نظام اسلامی را در دست می گیرند، خروجی خانواده ها و دستاوردهای آموزشی و دینی آموزش و پرورش هستند که در این بین همه متولیان امر، مسئول همراهی آموزش و پرورش برای تربیت نسلی سالم هستند.»
موسوی با بیان اینکه خانواده در گام اول نقش مهمی را در تربیت تمام ساحتی دانش آموزان ایفا میکند؛ گفت: «خانواده در گام اول نقش بسیار مهمی را در تربیت فرزندی صالح برای جامعه پویا و بالنده ایفا می کند، پس از آن مدرسه به عنوان رکن بعدی ایفا کننده دومین نقش است. از این رو معلمان و مربیان، می توانند تاثیرگذاری بهسزایی را در آینده جامعه ایفا کنند، بر همین سیاق هماهنگی و همسویی ارکان تعلیم و تربیت رسمی و عمومی در ساختن آینده جامعه و تربیت صالح فرزندان این مرز و بوم بسیار مهم است.»
وی در خصوص هماهنگی و انسجام ارکان جامعه برای تربین فرزندان صالح گفت: «جامعهای که میخواهد فرزندان صالحی تربیت کند، باید همه ارکان آن سالم و رشدیافته باشد. دانش آموزان بخش عمده زمان خود را در بین خانواده و در جامعه سپری می کنند که وظیفه پدر و مادر در گام اول پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانش آموزان به خصوص اعتیاد به فضای مجازی است.»
موسوی افزود: «دشمن دام های گسترده ای را برای گمراهی نوجوانان و ممانعت از سعادت جامعه پهن کرده است. از این رو هدف از برگزاری جشنواره نوجوان سالم، بازخوانی و بازآفرینی نقش های ارکان جامعه در پیشگیری از آسیب های اجتماعی و اخلاقی جامعه است؛ چرا آسیب های اجتماعی سطوح مختلفی را شامل می شوند که پیشگیری از آنها نیازمند افزایش آگاهی جامعه است که این آگاهی باید توسط همه ارکان جامعه همدلانه و منسجم انجام شود.»
معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران در پایان ضمن تشکر از نوجوانان شرکتکننده در جشنواره نوجوان سالم اظهار کرد: «از آنجا که یکی از آرمان های نظام اسلامی، تربیت فرزندانی صالح در تراز انقلاب است، همه باید با همراهی و همکاری یکدیگر از پهن شدن بستر ناسالم اجتماعی در خانواده جلوگیری کنیم. راه سعادت جامعه نیازمند عملکرد بالقوه تمامی ارکان یک جامعه است که در این راه باید خانواده، مربیان و مدیران با همراهی یکدیگر از گمراهی نوجوانان جلوگیری کنند.»
خبرنگار دانش آموز: عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه