سرپرست وزارت آموزش و پرورش:

زبان فارسی نخ تسبیح فرهنگ ایرانی است

تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به اهمیت نقش زبان در حفظ فرهنگ های اصیل کشور، زبان فارسی را نخ تسبیح فرهنگ ایرانی برشمرد.

کد مطلب: ۱۳۷۲۴۲۶
لینک کوتاه کپی شد
زبان فارسی نخ تسبیح فرهنگ ایرانی است

همزمان با سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، آیین نواختن زنگ زبان فارسی به همت آموزش و پرورش شهر تهران و به میزبانی آموزش و پرورش منطقه ١١ در دبیرستان دخترانه شهید باهنر با حضور رضا مراد صحرایی؛ سرپرست وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و شورای معاونین آموزش و پرورش شهر تهران و داود عبیری؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه ١١ توسط دانش آموزان، نواخته شد.

در این مراسم، رضا مرادصحرایی؛ سرپرست وزارت آموزش و پرورش ضمن گرامیداشت یاد حکیم ابوالقاسم فردوسی و ارج نهادن به اثر ارزشمند او شاهنامه، اظهار کرد: درباره فردوسی و نقش موثر او در زنده نگه داشتن زبان فارسی حرف زیاد است، اما باید توجه داشت، شاهنامه فردوسی؛ پیام های زیادی دارد که مهم ترین آن ایران و حب وطن است.

وی غیرت ورزی نسبت به پدر، مادر، خانواده، خاک، و...را موضوعات و مفاهیم دیگر مورد توجه واقع شده در شاهنامه فردوسی برشمرد و گفت: سرتاسر این گنجینه عظیم معرفتی، پرداختن به اصول ارزشمند، اخلاقی و انسانی نظیر صداقت، مهربانی، قهرمانی و ... است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه، در ۶۵ کشور جهان نمایندگی های فعالی برای آموزش و ترویج زبان فارسی وجود دارد و رسالت بنیاد سعدی نیز گسترش زبان فارسی است و ١٢٠٠ استاد زبان فارسی با این بنیاد همکاری دارند، گفت: سابقه آموزش زبان فارسی در کشورهای دیگر بیش از ٣ قرن است و زبان فارسی گنجینه عظیم زبانی، برای کل دنیاست که در کشورهای متعددی تدریس می شود.

صحرایی با تاکید بر اینکه در دانشگاه ها آموزش زبان فارسی تا مقطع تحصیلی دکترا تدریس می شود، خاطرنشان کرد: ایران از نظر زبان ها بسیار غنی است و زبان های متعددی در این خطه وجود دارد و پیام ایرانیان با زبان فارسی به کشورهای دیگر منتقل می شود. گستردگی زبان در کشور ما به گونه ای است که زبان فارسی برای نیمی از ایرانیان دومین زبان است.

وی زبان را از عوامل انسجام و وحدت ملی دانست و با بیان اینکه آموزش زبان فارسی در اقصی نقاط جهان قطع نشده و از طریق مدارس و سایر نهادهای مربوطه همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: آموزش زبان فارسی در جهان هرگز قطع نشده و این نشان از غنای این زبان است. فارسی، زبانی است که خدمات شایسته ای نیز به دین اسلام داشته و واژه نامه های مشترک فارسی با زبان های دیگر به طور متعدد منتشر شده است.

مراد صحرایی زبان فارسی را تنها زبان کلاسیک زنده جهان برشمرد و با استناد به ابیاتی از رودکی پدر شعر فارسی «بوی جوی مولیان آید همی یاد یار مهربان آید همی»، گفت: این ادبیات مربوط به هزار سال قبل است اشعار کدام زبان از هزار سال قبل تا امروز برای مردمان آن سرزمین قابل فهم است؟ این نشان بارزی از زنده بودن این زبان کهن به شمار می آید.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: زبان فارسی مهم است، زیرا نخ تسبیح فرهنگ ایرانی است، موضوع زبان فارسی و سواد زبان فارسی بسیار حائز اهمیت است و خوشحالیم که دانش آموزان، زبان فارسی را نه با تست، که با فهم و درک عمیق معرفت نهفته در آن فرا می گیرند.

وی با اشاره به قهرمانان و الگوهای ناب برای دانش آموزان، افزود: در ایران الگو نمی سازند، با الگوها زندگی می کنند و اگر کل تاریخ بشر را مطالعه کنیم، انسان هایی چون حاج قاسم سلیمانی بسیار کم هستند، کسانی که برای مبارزه با ظلم و تحقق صلح، جانشان را در دست گرفتند. فردوسی های امروز باید بیایند و بسرایند حاج قاسم ها و حججی ها و همت ها و یاران آنها را که سرداران زمان کنونی ما هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در روز گرامیداشت زبان فارسی باید غیرت، مردانگی و هویت را پاس بداریم و به اطراف خود نگاه کنیم و سرداران معاصر را نیز ببینیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی را از رویکردهای اصلی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: امیدوارم همه ما در عزتمندی بیشتر ایران عزیز و پاسداشت ذخایر فرهنگی مان نقش موثر داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار