علیرضا کریمیان در همایش ایران جوان:

معلمان سفیران فرهنگی جامعه هستند

تهران(پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره بر اینکه معلمان با رسالت آسمانی خویش در ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و بحث جوانی جمعیت به درستی به تبیین و اشاعه اصول آن مشغول هستند، از آنها به عنوان سفیران فرهنگی جامعه یاد کرد.

کد مطلب: ۱۳۷۲۲۵۸
لینک کوتاه کپی شد
معلمان سفیران فرهنگی جامعه هستند

همایش «ایران جوان» با حضور رابعه امامی رضوی؛ مشاور امور زنان وزارت آموزش و پرورش، پروفسور اکبری؛ پدر پزشکی جامعه نگر ایران، علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، قربانی مهر؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه ١٩، رحمانی؛ مشاور فرماندار تهران و سارا مردآزاد؛ مشاور امور زنان، با شعار «سهم من از جوانی ایران؟» ویژه مدیران، معلمان جدیدالاستخدام و دانشجو معلمان به مناسب هفته ملی جمعیت و به همت اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران با همکاری کارشناسی امور زنان اداره کل، به میزبانی آموزش و پرورش منطقه ١٩ برگزارشد.

در این همایش، علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه، موضوع جمعیت و جوانی جمعیت بسیار حائز اهمیت است از کاهش جمعیت به عنوان یک چالش و یا ابر چالش یاد کرد که اگر به آن توجه نشود، این چالش به بحران تبدیل می شود.

وی اضافه کرد: هم کاهش جمعیت و هم پیری جمعیت هردو مشکل آفرین است، لذا هم مسئولین و هم مردم می بایست کمک کنند تا ما در کشور به این بحران دچار نشویم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: منابع و ثروت های جوامع به سه دسته تقسیم می شوند دسته اول؛ آن دسته از داشته هایی هستند که خداوند به طور مستقیم در اختیار انسان قرار داده و از آن به عنوان منابع طبیعی یاد می کنیم، بخشی از ثروت ها ساخته دست بشر هستند و به عنوان ثروت در دست جامعه بشری هستند اما مهم ترین سرمایه در جوامع؛ سرمایه انسانی است.

کریمیان تصریح کرد: تمام کشورهای های پیشرفته و توسعه یافته در واقع به این سرمایه توجه ویژه داشتند و باید توجه داشت که موضوع جمعیت، در ارتباط مستقیم با سرمایه انسانی است و زمانی سرمایه انسانی آورده خواهد داشت، که هم به لحاظ کیفیت(جوان بودن) و هم کمیت(پرشمار بودن) قابل توجه باشد.

وی با تاکید بر اینکه، جامعه ای با سرمایه انسانی جوان ظرفیت های بسیار مطلوبی در مسیر رشد و توسعه خواهد داشت افزود: کشوری که نیروی جوان کار و مولد داشته باشد با تولید بیشتر می تواند سرمایه بیشتری برای جامعه ایجاد کند. همانطور که در گذشته نیز هر خانواده ای که پرجمعیت تر بود ثروتمند تر بود چون نیروی کار بیشتر و جوان تری داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت با بیان اینکه جوانی جمعیت علاوه بر اقتصاد در ابعاد دیگری نیز اثرگذار است، خاطرنشان کرد: اگر به موضوع جمعیت از منظر دین اسلام نیز نگاه کنیم، در دین اسلام به جامعه سالم و صالح توصیه شده و برای داشتن جامعه سالم و صالح باید به موضوع فرزند آوری به طور جدی توجه کنیم و جوانان را به آن ترقیب کنیم. همچنین؛ جمعیت و به ویژه جوانی آن، از لحاظ امنیت ملی نیز مورد توجه و بسیار حائز اهمیت است و اگر دشمن امروز درصدد تجزیه کشور است، بخاطر وسعت و جمعیت کشور ما است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش با مخاطبی قریب به ۴٠ میلیون نفر، بیشترین فصل مشترک را میان حاکمیت و مردم و بیشترین نقش و اثرگذاری را در جامعه دارد، افزود: آنچه ما به عنوان آموزش و پرورش باید به طور خاص به آن توجه کنیم، جایگاه فرهنگ سازی ماست و معلمان به عنوان سفیران فرهنگی جامعه باید بدان بپردازند که در این امر، باید به طور خاص به ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و بحث جوانی جمعیت بپردازیم.

کریمیان با تاکید بر موضوع فرزندآوری در امر ارتقای کشور ابراز امیدواری کرد: با همت بلند همکاران فرهنگی، در توجه به وظایف انسانی، دینی و ملی؛ در امر جمعیت موثر واقع شویم.

معلم باید آگاه و قدرتمند در میدان تبیین باشد

در ادامه، پروفسور اکبری؛ پدر پزشکی جامعه نگر ایران، ضمن ابراز خرسندی و افتخار از شأن معلمی خود اظهار کرد: شاید هیچ شغلی به اندازه معلمی هم نزد خداوند و هم در ساختار اجتماعی ارزشمند نباشد.

وی با بیان اینکه، ساختار جمعیت حریم بسیار بالایی دارد که برای درک دقیق آن باید آگاهی لازم را داشت؛ جمعیت را شامل سه گروه: جوان(٠ تا ١۵ سال) مولد(گردانندگان چرخ های اجتماعی) و سالمندان برشمرد اظهار کرد: هیچ سازمانی نباید وظایف ذاتی خود را نسبت به امر جمعیت ساده انگاری کند.

اکبری؛ ضمن ارائه گزارشی از تاریخ جهان، به تشریح شاخص های روند رشد و کاهش جمعیت پرداخت و با اشاره به اینکه از ابتدای خلقت انسان تا ٢٠٠ سال گذشته کل جمعیت زمین ١ میلیارد بوده اما از ٧٠ سال قبل اقداماتی در جهت محدود کردن جمعیت جهان انجام شده است، تصریح کرد: بهانه های متعددی چون گرم شدن زمین، کمبود منابع و ... عامل اصلی این اقدامات بوده و در ساختار جمعیت، هدف گذاری را روی رشد نیم درصد قرار داده اند.

این استاد دانشگاه؛ نقش معلمان را در امر تبیین اهمیت رشد جمعیت، مهم برشمرد و خطاب به معلمان گفت: ثروت واقعی یک کشور افراد آن جامعه هستند. معلم باید آگاه و قدرتمند در میدان تبیین باشد لذا مسئولیت شما به خاطر گروه مخاطب که آینده سازان کشور هستند، خطیر است. فرزندان ما نزد شما هستند و بیش ترین نقش را در آینده کشور خواهند داشت به شرط اینکه شما بدانید چه مسئولیت مهمی دارید.

در پایان، رابعه امامی رضوی؛ مشاور وزیر و دبیر قرارگاه جمعیت وزارت آموزش و پرورش ضمن ادای احترام به معلمان اظهار کرد: مقام معظم رهبری از ابتدای دهه ٩٠ به موضوع جمعیت پرداختند و ذیل این امر؛ ترویج فرزند آوری، توجه به سالمندی جامعه، جوانی جمعیت و تحکیم بنیان خانواده، مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه، در سال ١۴٠٠ قانون جمعیت تصویب و قرارگاه جوانی جمعیت در تمام نهادها شکل گرفت، افزود: در وزارت آموزش و پرورش نیز این قرارگاه تشکیل شده و فعالیت های متعددی در این زمینه انجام شده است.

امامی رضوی با بیان اینکه، وظایف ذاتی آموزش و پرورش در خصوص جوانی جمعیت در ماده ٣٣ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ذکر شده که شامل تولید محتوا، مولد سازی و .... می شود خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در بحث فرهنگ سازی و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی نقش بسزایی دارند که در این میزان اثرگذاری، معلمان نقش ویژه ای دارند و برای حفظ تمدن چند هزار ساله و تضمین آینده کشور، نقش معلم بی بدیل است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار