ورزش سپک تاکرا باعث آرامش سیستم عصبی بدن و کاهش استرس می شود

کرج (پانا)- ورزش سپک تاکرا باعث آرامش سیستم عصبی بدن و کاهش استرس می شود و همچنین سلامتی را به بهترین شکل ممکن حفظ می کند.

کد مطلب: ۱۳۷۱۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد
ورزش سپک تاکرا باعث آرامش سیستم عصبی بدن و کاهش استرس می شود

در این گزارش می‌خواهیم ورزشی به نام سپک تاکرا، که شاید کمتر شناخته شده باشد را بررسی کنیم.

ورزش سپک تاکرا یا در گفتار عامیانه والیبال با پا را می‌توان جزء رشته های ورزشی کشور های بومی آسیای شرقی مثل مالزی،تایلند و فیلیپین دانست.

نام این ورزش از دو واژه‌ی سپک(مالزیایی)به معنای لگد زدن و تاکرا(تایلندی)به معنی توپ تشکیل شده است.

ورزش سپک تاکرا در حدود ۵۰۰ سال پیش توسط خانواده ای سلطنتی در مالزی پایه‌گذاری شد و ورزشی درباری و سلطنتی به حساب می‌آمد اما در حال حاضر یک ورزش بین المللی است.

قوانین امروزی این رشته و شکل اجرای آن در سال ۱۸۲۹ توسط وزارت ورزش تایلند نوشته و منتشر گردید.

اگر بخواهیم شکل این بازی را شرح دهیم باید بگوییم سپک تاکرا ورزشی است که به صورت تیمی انجام می‌شود که در این بازی در هر تیم ۳ بازیکن مشغول بازی می‌باشند.

در این بازی مانند ورزش والیبال توری زمین بازی را به که ابعاد آن 4/13 در 10/6 متر است از هم جدا می‌کند هر تیم که بتواند ۲ ست از ۳ ست بازی را از آن خود کند برنده مسابقه خواهد بود. هرست ۱۵ امتیاز دارد که در ست سوم کسب فقط ۶ امتیاز برای پیروز شدن کافی است.

توپ این ورزش از جنس پلاستیک است و حدود ۱۷۰ تا ۱۹۰ گرم وزن دارد و ارتفاع توردرآن برای آقایان 55/1 متر و برای بانوان 45/1 متر است.

یکی از قوانین مهم این بازی این است که استفاده از دست ممنوع است.

از فواید این ورزش تقویت سیستم قلبی و عروقی بدن، قوی شدن ماهیچه ها و عضلات بدن به خصوص در قسمت ساق پاه ، ایجاد شور و نشاط و هیجان ، آرامش سیستم عصبی بدن و کاهش استرس است که می‌توان به آن اشاره کرد.

شناختن ورزش های نسبتا جدید تر در شناخت علایقمان نسبت به ورزش کردن و سالم نگاه داشتن جسم و روحمان کمک می‌کند.بنابراین می‌توانیم با انجام ورزش ها و مخصوصا ورزش های جدید و متفاوت به سلامتی جسم و روحمان کمک کنیم.

دانش آموزخبرنگار: دیانا ناصر ترابی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار