مربی تیم ملی سپک‌تاکرا در گفت‌وگو با پانا:

به سپک‌تاکرا بها دهند می‌توانیم به غول‌های این رشته برسیم

همه توجهات به سمت فوتبال است/ تنها مدال آسیایی سپک تاکرا با مربیگری من بود

تهران (پانا) - مربی تیم ملی سپک تاکرا با انتقاد از توجه بیش از حد به فوتبال، معتقد است اگر به این رشته بها داده شود، ایران می‌تواند به غول‌های شرق آسیا برسد.

کد مطلب: ۱۳۰۰۹۸۲
لینک کوتاه کپی شد
به سپک‌تاکرا بها دهند می‌توانیم به غول‌های این رشته برسیم

پیام شیرعلی در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به عملکرد موفق تیم ملی سپک تاکرا ایران در مسابقات جهانی تایلند، اظهار داشت: «سی و پنجمین دوره مسابقات سپک تاکرای قهرمانی جهان به میزبانی بانکوک تایلند از سوم مردادماه با حضور 23 کشور و 500 ورزشکار در 6 بخش برگزار شد. هر کشور می‌توانست از این 6 بخش( 2 نفره، 3 نفره، 4 نفره، 3 نفره تیمی، 4 نفره تیمی و هوک تاکرا)، تنها در 3 بخش شرکت کند. تیم ملی هم در 3 بخش رگو(3 نفر)، کواد(4 نفر) و اَوِنت (تیمی3 نفر) به دیدار حریفان خود رفت.»

وی افزود: «ما در هر 3 بخشی که شرکت کرده بودیم، توانستیم به فینال مسابقات برسیم. در بخش 4 نفر توانستیم با گذشتن از سد کامبوج که از بازیکنان تایلندی استفاده می‌کرد، مدال طلا را بگیریم و قهرمان شویم. در بخش 3 نفر با تیم هند روبرو شدیم که از مربی تایلندی بهره می‌برد و با نتیجه 2 بر یک باختیم. در این بازی ست اول را 21 بر 18 باختیم. ست دوم را 21 بر 5 که اختلاف بالایی است، بردیم و ست سوم را 21 بر 19 واگذار کردیم. واقعاً بازیکنانم عالی کارکردند و با اختلاف خیلی کم ست‌ها را دادیم. در بخش 3 نفره هم ما شکست خوردیم و مدال نقره گرفتیم.»

مربی تیم ملی سپک تاکرا تصریح کرد: «تیم ملی در سال‌های 2016، 2017 و 2019 مدال طلای مسابقات جهانی را گرفته بود. در سال‌های 2020 و 2021 به خاطر شرایط کرونایی اعزامی نداشتیم. اما بعد از وقفه ساله این رقابت‌ها، واقعاً کیفیت مسابقات خیلی خوب بود. ما کادر فنی به همراه رضا رستمی در این بازی‌ها با تلفیقی از بازیکنان بزرگ‌سال و امید حضور پیدا کردیم تا از این طریق برای تیم ملی پشتوانه سازی هم انجام داده باشیم. قبل از این مسابقات 6ماه بچه‌های قدیمی در اردو بودند و در 3 ماه قبل از اعزام هم 3 اردو با تیم اعزامی که تلفیقی از بازیکنان امید و بزرگ‌سال بود، تمرین کردند.»

پیام شیرعلی گفت: «کشورهای جنوب شرق آسیا مدعیان سپک تاکرا هستند. از کامبوج، هند، تایلند و مالزی همگی مدعی هستند. هند علاوه بر اینکه لیگش به‌طور منظم مثل لیگ فوتبال ما برگزار می‌شود، 42 روز قبل از مسابقات در محل مسابقات اردو زده بودند. ما بااینکه به خاطر کرونا لیگ تعطیل‌شده بود و اردوهای آن‌چنانی هم نداشتیم، توانستیم عملکرد خیلی خوبی مقابل آن‌ها داشته باشیم. این نشان می‌دهد که بدون لیگ منظم، استعداد خیلی خوبی داریم. اگر بتوانیم لیگ را به‌صورت منظم برگزار کنیم و این رشته را به‌صورت آکادمیک پیگیری کنیم، می‌توانیم به غول‌های شرق آسیا نزدیک شویم و برسیم. اختلاف کیفیت مالزی و تایلند با دیگر گروه‌ها 50، 60 درصد است اما بقیه تیم‌ها 10 تا 15 درصد اختلاف دارند که با تمرین و کار بیشتر این مسئله قابل جبران است.»

وی ادامه داد: «مسابقات پیش روی سپک تاکرا، بازی‌های آسیایی است که به تعویق افتاده و منتظریم تا ببینیم چه زمانی تاریخ برگزاری اعلام می‌شود. باید کمیته فنی تشکیل شود و برای تمرینات برنامه‌ریزی کنیم. بدون شک گرفتن مدال دربازی‌های آسیایی خیلی سخت‌تر از مسابقات جهانی است. چون تمام قدرت‌های این رشته در آسیا هستند. تیم ملی سپک تاکرای ساحلی تنها مدالش را از بازی‌های آسیایی 2014 با مربیگری من گرفته است. سال 2018 هم که با مربی دیگری تیم ملی اعزام شد، در همان مرحله گروهی حذف شدیم. امیدوارم با برنامه‌ریزی خوب و دقیق بتوانیم بازهم مدال‌آوری کنیم.»

مربی تیم ملی سپک تاکرای ایران افزود: «سال 80 وقتی در دانشگاه شهید رجایی تهران لیسانس تربیت‌بدنی می‌خواندم، به همراه تعدادی از هم‌دانشگاهی‌ها به کلاس سپک تاکرا رفتیم. از آن زمان علاقه‌مند شدیم و این رشته را به استان گیلان آوردم. ما مسابقات قهرمانی کشور این رشته را سال 83 استارت زدیم و اولین میزبانی را هم استان گیلان گرفت. البته استقبال خوبی هم از مسابقات می‌شد اما وقتی سیاست‌گذاری ورزش ما روی فوتبال و بعد کشتی و والیبال است، کار کردن سخت می‌شود. به فوتبال توجه زیادی می‌شود که واقعاً خروجی خاصی ندارد. اسپانسرها به‌سختی وارد این رشته می‌شوند و وقتی هم که می‌آیند، می‌بینند خروجی آن‌چنانی برایشان ندارد، می‌روند. مسابقات جهانی ما پخش زنده داشت اما چون صداوسیما حق پخش را خریداری نکرده بود، به‌صورت غیرمستقیم نشان داد. مثل همان کاری که برای مسابقات کشورهای اسلامی می‌کند. بااین‌حال خوشحالم که تلفیقی از بازیکنان بزرگ‌سال و امید را بردیم تا از این طریق برای تیم ملی هم پشتوانه سازی شود و بچه‌ها مسابقات بین‌المللی را تجربه کنند.»

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: «جا دارد از زحمات آقای سهراب آزاد رئیس انجمن سپک تاکرای ایران تشکر کنم که برای ارتقاء و پیشرفت این رشته و به موفقیت رسیدن تیم ملی تلاش زیادی انجام می دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار