فرماندار خلیل‌آباد:

هیچ کشوری نمی‌تواند از سطح کیفیت معلمانش بالاتر رود

خلیل آباد(پانا)- فرماندار خلیل آباد گفت سعادت و موفقیت ملت‌ها بستگی به کیفیت تعلیم و تربیت دارد و هیچ کشوری نمی‌تواند از سطح کیفیت معلمانش بالاتر رود.

کد مطلب: ۱۳۷۱۵۹۳
لینک کوتاه کپی شد
هیچ کشوری نمی‌تواند از سطح کیفیت معلمانش بالاتر رود

مسعود یاوری فرماندار شهرستان خلیل آباد در گفتگو با پانا ضمن گرامیداشت یاد شهدا و شهدای معلم و دانش آموز و گرامیداشت معلم شهید و فیلسوف علامه مطهری، گفت: خداوند متعال در نخستین آیاتی که بر پیامبر نازل می کند به اهمیت علم و دانش اشاره دارد و در این آیات معلمی خود به انسان را نیز یادآور شده و آن را از نشانه های بزرگی خود برمی شمارد. چنین بیان و سخنی گویای عظمت این مقام و بزرگی دارندگان این منصب است؛ لذا بر هر مسلمانی واجب است که نهایت احترام و تعظیم را نسبت به معلمین و اساتید خود داشته باشد و باید در جهت رفع نیازها و ارتقاء منزلت اجتماعی آنها اقدام کند.

وی افزود: احترام به استاد و عالم در فرهنگ و آموزه های اسلامی و در بیان و سیره معصومین علیهم السلام مورد تاکید است و در همین راستا پس از پیروزی انقلاب تلاش هایی در راستای تجلیل از مقام معلم صورت گرفته و گذاشتن یک روز به نام معلم و انتخاب هفته معلم با هدف تجلیل از زحمات آنان در همین راستا است.

یاوری افزود: در آموزه های دینی ما برای سپاس از معلم موارد زیادی عنوان شده است. بهترین هدیه و تقدیر از معلم یادگیری تعالیم و عمل به آنها و احترام به ایشان در کلاس های درس است. معلم با قلب نازنین خود تلاش می کند که دانش آموزانی که در کلاس هستند بهترین دانش آموزان باشند لذا تقدیر از معلم این است که ضمن احترام به معلم و استاد درس های او را به خوبی بفهمیم و بیاد داشته باشیم. لذا دادن یک شاخه گل، یا یک هدیه کوچک می تواند برای او ارزش معنوی بزرگی داشته باشد.

وی افزود: تربیت شاگردان با ادب و اخلاق مدار می تواند هدیه ای دیگر باشد. یک معلم مهربان در دین و مکتب اسلام از جایگاه ممتاز و منحصر به فردی برخوردار است و می‌توان گفت که در هیچ مکتب و آیینی به اندازه اسلام به این موضوع، اهمیت و بها داده نشده است. معلمی شغل انبیا است و آیات و روایات ما هم به جایگاه معلم زیاد اشاره دارد که نمی توان با هیچ چیز مادی از او تقدیر کرد زیرا معلم چیزی را به ما یاد می دهد که ممکن است والدین نتوانند. پس بهترین هدیه ما به معلم احترام به او و درس خواندن و نیز داشتن ادب و استفاده از صحبت های او می تواند باشد.

یاوری اظهار کرد: یکی از ویژگی ها و شاخص های معلم نمونه، دلسوزی و حریص بودن او نسبت به رشد و پیشرفت شاگردان است. این ویژگی در معلمان موجب می شود هیچ گاه در امر تعلیم شاگردان کوتاهی نکنند و به همین جهت دغدغه‌مندانه به اموزش آنها مبادرت ورزد. این ویژگی ممتاز را خدای متعال در برترین پیامبر خود که نمونه بارز یک معلم شایسته است نام برده است.

وی داشتن سعه صدر و تحمل بالا دیگر ویژگی یک معلم دانست و گفت:. مهربانی و حوصله یک معلم خوب در کنار صلابت و جدیت شخصیت، بسیار مهم است .جدیت و قاطع بودن هیچ گاه مانع از مهربانی و دلسوزی او نسبت به شاگردان نمی شود.شاد بودن و زبان خوش معلم می تواند شاگردان را مجذوب ادب و اخلاق خود کند. در واقع این رافت و مهربانی است که در کنار تخصص و علم آموزی قدرت جذب معلم را دو چندان می‌کند .

فرماندار خلیل آباد اضافه کرد: داشتن تعهد و تخصص، ارائه مطالب جدید علمی و به روز بودن، خستگی ناپذیر و کوشا بودن در امر آموزش دیگر خصوصیتی است که می تواند یک معلم نمونه داشته باشد. و معلمی شغل انبیاست و در پرتو آموزش و تربیت معلمان وارسته است که جامعه متمدن و توسعه یافته شکل می گیرد.

فرماندار خلیل آباد گفت : تعلیم و تربیت موضوع بسیار مهم است و بخشی از همه داشته ها و افتخارات هر شخصی است. سعادت و موفقیت ملت ها بستگی به کیفیت تعلیم و تربیت دارد و هیچ کشوری نمی‌تواند از سطح کیفیت معلمانش بالاتر رود. معلم عنصر موثر است که وظیفه اش پیامبری است و جا پای امام علی علیه السلام و پیامبران می گذارد. معلم باید در جامعه عزیز و محترم باشد و اگر می خواهیم به جایگاه رفیع پیشرفت برسیم باید حفظ شان و منزلت و کرامت معلم خصیصه جامعه باشد . این روز ها که بحث رتبه بندی معلمان در کشور صورت می‌گیرد باید برنامه‌ریزی شود که با تغییر این وضعیت شاهد اتفاقات خوبی در زندگی معلمین و معیشت آنان باشیم. در کنار این امر، شایسته سالاری در مسئولیت های کلیدی در نظام آموزش و پرورش، منزلت معلمان با اهمیت دادن به کار آنان، توجه به پایگاه اجتماعی معلم در جامعه نیز مورد تاکید است.

خبرنگار دانش آموز پانا: مریم‌حسن نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار