مونوریل طرحی ابتر که ۲ خط مترو پایتخت را متوقف کرد
مونوریل را می توان یکی از بحث برانگیز ترین موضوعات و اختلافات اساسی بین کارشناسان و مدیریت شهری با دولت نهم و دهم دانست . پروژه ای که محمود احمدی نژاد از دوران شهردار بودنش در پایتخت اصرار بر اجرای آن داشت تا جایی که به نظر می رسید دولت نهم و دهم قصد دارد به اندازه تمام دنیا در تهران مونوریل بسازد.اما این اصرار احمدی نژاد با مخالفت کارشناسانی مواجه شد که معتقد بودند مونوریل وسیله ای فانتزی است و جوابگوی نیاز شهری پر جمعیت مانند تهران نیست .
به گزارش خبرگزاری پانا،طرح ۲ صفحه ای منوریل تهران برای نخستین بار اواخر سال ۸۲ توسط شورای شهر تهران در دوره دوم و شهرداری احمدی نژاد کلید خورد اما در طی حدود ۱۰ سال مدافعان این سیستم حتی نتوانستند ۱ کیلومتر مونوریل را در کشور به ثمر نشانده و به بهره برداری برسانند . در این میان تنها میلیارد ها تومان سرمایه و پول مردم صرف رویایی غیر کارشناسی و ابتر شد.
علاوه بر سرمایه های ملی ، مترو تهران و به ویژه خط ۸ و ۹ مترو نیز قربانی شدند . چنانچه ۷ خط مترو تهران با دارا بودن مصوبه شورای عالی ترافیک مراحل احداث و ساخت را با سختی ها و مشکلات بسیار پشت سر گذاشت و خط ۸ و ۹ مترو که رئیس جمهور سابق رویای ساخت مونوریل را در این مسیرها را داشت پشت درهای بسته شورای عالی ترافیک باقی ماندند و نتوانستند مجوز احداث را اخذ کنند.
امکان احداث مونوریل در مسیر خط ۸ و ۹ مترو وجود نداشت / مونوریل نمی تواند جایگزین مترو شود
نماینده مجمع جهانی حمل و نقل عمومی (uitp) در تهران در این خصوص به خبرنگار "تهران سما" گفت : چند سال پیش موضوع احداث مونوریل در مسیر خط ۸ و ۹ مترو تهران مطرح بود و از آنجا که دولت قصد داشت مونوریل را در مسیر این خطوط احداث کند ، خطوط ۸ و ۹ مترو نتوانستند مجوز احداث از شورای عالی ترافیک را دریافت کنند.
وی افزود: در آن زمان نیز بارها توسط متخصصان و کارشناسان مطرح شد که مونوریل نمی تواند جایگزین شبکه اصلی حمل و نقل ریلی یعنی مترو باشد. همچنین براساس بررسی هایی که صورت گرفت اعلام شد که اصلا در مسیرهای مورد نظر امکان فنی احداث مونوریل وجود ندارد . چنانچه به طور مثال در یکی از مسیرهای مورد نظر امکان ساخت مونوریل به روی پل بزرگراه همت وجود نداشت.
دکتر منتظری تصریح کرد: از سوی دیگر مطالعات و بررسی ها نشان می داد که بهترین گزینه در سیستم های ریلی برای این مسیرها همان مترو است که از زیر زمین عبور کرده و ظرفیت بالایی در جابه جایی مسافران دارد.
وی ادامه داد: شبکه مترو تهران در مطالعات دقیق و کارشناسی که صورت گرفته با دو خط ۸ و ۹ تکمیل می شود و محدوده غرب و شمال غرب تهران با احداث این دو خط تحت پوشش مترو قرار خواهد گرفت.
نماینده مجمع جهانی حمل و نقل عمومی با بیان اینکه مترو تهران توانسته جایگاه و نقش خود را در جابه جایی ها و تسهیل ترافیک نشان داده و به اثبات برساند گفت : امید است دو خط باقی مانده از شبکه خطوط مترو پایتخت نیز هرچه سریع تر مجوز های احداث و ساخت را از شورای عالی ترافیک دریافت کنند تا با احداث این خطوط ، شبکه مترو تهران بتواند کل شهر را تحت پوشش خود قرار دهد.
تشکری هاشمی : امید است خطوط ۸ و ۹ مترو هرچه سریع تر مجوز احداث را اخذ کنند
مهندس سید جعفر تشکری هاشمی نیز در این باره اظهار کرد : اخیرا بحث اخذ مجوز احداث خطوط ۸ و ۹ مترو تهران در شورای عالی ترافیک مطرح بوده و مقرر شده که مجددا بررسی این طرح در دستور کار شورای عالی ترافیک قرار گیرد که امید است بتوانیم مجوز های احداث این خطوط را هرچه سریعتر دریافت کرده و عملیات احداث دو خط باقی مانده در شبکه مترو تهران را نیز آغاز کنیم.
وی ادامه داد: ما اطمینان داریم دولت یازدهم توجه و اهتمام ویژه ای به گسترش حمل و نقل عمومی در تهران و سایر شهرهای کشور خواهد داشت و با توجه به نظرات و تاکید متخصصان و کارشناسان برای توسعه شبکه مترو و احداث خطوط ۸ و ۹ مترو در این خصوص مشکلی پیش رو نخواهد بود.
وی با بیان اینکه خوشبختانه بحث احداث مونوریل و اصرار غیر کارشناسی بر اجرای این سیستم از محوریت کار وزارت کشور خارج شده است گفت: توسعه مترو و افزایش ناوگان در شبکه خطوط ، امروز یکی از مطالبات اصلی شهروندان تهرانی محسوب می شود و مترو تهران توانسته با تحقق روزانه بیش از ۳ میلیون سفر جایگاه ویژه ای را در جابه جایی های شهری پایتخت به دست بیاورد که امید است دولت حمایت های لازم را از تکمیل شبکه خطوط مترو و ارتقای سطح خدمات رسانی به شهروندان داشته باشد.
دبیر شورای عالی ترافیک : وضعیت خطوط ۸ و ۹ مترو تهران با فوریت بررسی خواهد شد
حمید رضا صارمی دبیر شورای عالی ترافیک نیز در این باره به خبرنگار "تهران سما" گفت: شورای عالی ترافیک به طور مداوم با مدیران حوزه شهری در ارتباط است و در خصوص موضوعات مختلف جلسه داریم.
وی در پاسخ به این سوال که تصویب خطوط ۸ و ۹ مترو تهران طی سال های اخیر قربانی مسائل سیاسی شده و پشت درهای بسته شورای عالی ترافیک متوقف مانده است، حال تکلیف این خطوط چه خواهد شد ، گفت: شورای عالی ترافیک باید کار علمی انجام دهد و نمی تواند کار سیاسی کند. نباید نگاه سیاسی در مورد مسائل علمی داشته باشیم. شورای عالی ترافیک متشکل از ده ها کارشناس است و موضوعات به صورت علمی پیگیری و بررسی خواهند شد.
وی ادامه داد: چنانچه شهرداری تهران طرح احداث خطوط ۸ و ۹ مترو تهران را به شورای عالی ترافیک ارسال کند، این طرح با فوریت بررسی خواهد شد .
شایان ذکر است براساس طراحی های صورت گرفته خطوط ۸ و ۹ مترو تهران از محدوده شمال غربی شهر آغاز می شوند و تا میدان بسیج ادامه مسیر خواهند یافت.
ارسال دیدگاه