معاون آب وزارت نیرو:

سوءتفاهمی با عراق در خصوص آب نداریم

تهران (پانا) - وزارت نیرو اعلام کرد امسال کمیته‌های مشترک آبی با عراق برگزار می‌شود و سوءتفاهمی با عراق در بخش آب وجود ندارد.

کد مطلب: ۱۳۷۰۹۲۹
لینک کوتاه کپی شد
سوءتفاهمی با عراق در خصوص آب نداریم

به گزارش ایرنا، «محمد جوانبخت» در حاشیه دومین روز کارگاه بین المللی آموزش سواد رسانه ای ویژه خبرنگاران و در جمع خبرنگاران عنوان کرد: مذاکره های آبی خوبی به خصوص امسال با طرف عراقی داشته ایم و رایزنی خوبی صورت گرفته است.

وی به سفر اخیر وزیر نیرو به عراق و سخنرانی وی در کنفرانس آب بغداد اشاره و خاطرنشان کرد: سخنرانی وزیر نیرو در این کنفرانس با توجه به جایگاه ایران شرایط خوبی را ایجاد کرد.

معاون وزیر نیرو افزود: مشکلی با عراق در بخش آب نداریم و سوءتفاهمی وجود ندارد، نشست های مشترک برگزار خواهیم کرد.

وی درباره مذاکر با افغانستان در خصوص حقابه هیرمند گفت: وزارت نیرو بر اساس معاهده بین دو کشور مسئول اقدام های فنی و حقوقی است که همه را با برگزاری جلسه کمیساران و سایر جلسه ها با حضور وزیر نیروی پیگیری کرده و ادامه خواهیم داد.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: وقتی منابع آبی هر منطقه ای با مشکل مواجه شود وزارت نیرو کوتاهی نمی کند، یقینا طرح های جایگزین داریم و اجازه نمی دهیم در منطقه ای که بر اساس معاهده هیرمند وابسته به آب است در حوزه آب شرب مشکل داشته باشد.

جوانبخ گفت: به عنوان مثال آبهای زیرزمینی و انتقال آب از حوضه های نزدیک روش‌های مرسومی است که بکار گرفته خواهد شد.

وی درباره نصب دستگاه سنجش آب ورودی به ایران افزود: این موضوع با جدیت از طرف ایران پیگیری می شود و کمیته فنی تشکیل شده اما در فرهنگ آبهای مرزی ترمی به نام بالادست و پایین دست داریم که رفتار این دو با هم متفاوت است.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: طبیعتا دستگاه اندازه گیری، دریافت آب کشور را شفاف می کند ولی به نظر می رسد طرف مقابل در نظر دارد به سختی همراهی کند.

جوانبخت درباره برنامه ایران برای مواجهه با پروژه داپ و تاثیر سدسازی های ترکیه بر ایران گفت: بسیاری از پروژه ها درون سرزمین کشور همسایه انجام می شود و پروتکل و روش‌های متعارف و خاص خود را برای پیگیری دارد اما بطور قطع موضوع را پیگیری می کنیم.

وی با بیان اینکه قرار بود در این زمینه نشستی با طرف ترک داشته باشیم، افزود: البته نمی توانیم به جزییات اقدام های همسایگان اشاره کنیم، فقط می توانیم به محدودیت های ناشی از اقدام های همسایگان در کشور اشاره کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب از برگزاری ۲ ، ۳ نشست حضوری برای نخستین بار در یک سال گذشته خبر داد و گفت: بنا بود مذاکره ها و نشست ها ادامه داشته باشد اما به بهانه کرونا، زلزله و انتخابات به تاخیر افتاد.

وی با بیان اینکه امیدوارم مباحث به خوبی پیگیری شود، گفت: به جهت مناسبات منطقه ای که کشورها باهم دارند بنا بر این است که عجالتا موضوع با ترکیه به نتیجه برسد، بعد بقیه کشورها هم هماهنگ می شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار