افتتاح اتاق تاریک و چندحسی در دبستان پرنیان ویژه دانش آموزان طیف اوتیسم

مشهد (پانا) - رییس آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه اوتیسم اختلال پیچیده و چند وجهی رشد و شکل‌گیری سیستم عصبی‌ است، اظهارکرد اوتیسم اختلالی است که پردازش اطلاعات و ادراک را مختل می‌کند و بر شکل‌گیری تعامل اجتماعی، ارتباط‌گیری و رفتارهای انسانی اثر می‌گذارد.

کد مطلب: ۱۳۷۰۹۲۷
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح اتاق تاریک و چندحسی در دبستان پرنیان ویژه دانش آموزان طیف اوتیسم

جواد روحانی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی گفت: علایم اوتیسم تا پیش از سه‌سالگی آشکار می‌شوند و در سه عرصه تعاملات اجتماعی با اطرافیان، شکل ارتباط‌ گیری و تکرار رفتارهای کلیشه‌ای و ماشینی قابل مشاهده است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: اتاق تاریک یکی از زیر شاخه‌های محیط چندحسی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: همه اشیاء موجود در این فضا با دقت انتخاب شده و به گونه‌ای قرار گرفته‌اند که افراد مبتلا به اختلال پردازش حس و اوتیسم و یا کسانی که اختلال یکپارچگی حواس دارند می‌توانند به شیوه‌ای جذاب و فعالانه در این محیط بازی کنند و آرامش خاصی پیدا کنند.

روحانی تحریک حسی، بهبود یادگیری از طریق بازی، بهبود تعادل، تحرک و جهت‌گیری فضایی و رفع مشکلات رفتاری را از مزایای اتاق چندحسی عنوان کرد و گفت: محیط‌های حسی می‌توانند بسیار جذاب باشند و لحظه‌های آسایش و آرامش را برای افراد بیش فعال و مضطرب فراهم کنند. همچنین این محیط‌ها به افراد غیرفعال این کمک را می‌کند تا فعالیت بیشتری داشته باشند و بهتر بتوانند بر روی کارهایشان تمرکز کنند.

گفتنی است در حال حاضر آموزش و پرورش استثنایی به ۴۲۵ دانش آموز طیف اوتیسم در مدارس ویژه و ۱۰دانش آموز اوتیسم در طرح تلفیقی فراگیر خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی ارائه می‌کند.

دانش آموز خبرنگار:حسنا داریوش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار