یک پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با پانا:

کیفیت بخشی به آموزش و پرورش در گرو توجه ویژه به اقتصاد آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - یک پژوهشگر اقتصادی با اشاره به کارکرد اقتصاد آموزش و پرورش در کیفیت بخشی به آموزش به مرور ابزارهای اقتصاد آموزش و پرورش و بسترهای لازم برای اجرای این فرآیند پرداخت.

کد مطلب: ۱۳۷۰۶۴۸
لینک کوتاه کپی شد
کیفیت بخشی به آموزش و پرورش در گرو توجه ویژه به اقتصاد آموزش و پرورش است

زهرا کاویانی، پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به تعریف اقتصاد آموزش و پرورش گفت: «اقتصاد آموزش و پرورش به فرآیندی گفته می‌شود که در آن مسائل اقتصادی و مدیریتی درزمینهٔ آموزش و پرورش بررسی می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر، در این رویکرد مسائل مدیریتی و اقتصادی برای بهبود عملکرد آموزش و پرورش در نظر گرفته می‌شوند. این رویکرد به‌صورت عملکردی، به توسعه تعلیم و تربیت، بهبود کیفیت آموزش و زیرساخت‌های توسعه اقتصادی کمک می‌کند. حتی این رویکرد می‌تواند نقش بسیار مهمی در ارتقا و توسعه کشورها ایفا کند.»

ابزارهای اقتصاد آموزش و پرورش برای مدیریت اقتصادی این حوزه

کاویانی با اشاره به اینکه فرآیند اقتصاد آموزش و پرورش با استفاده از ابزارهای مختلف به مدیریت اقتصادی آموزش و پرورش می‌پردازد به مرور برخی از این ابزارها پرداخت و گفت: «اولین ابزار تحلیل هزینه-فایده است. در این رویکرد، هزینه‌های مختلف برای فرآیند آموزش و پرورش شناسایی شده و مقایسه شده و سپس این هزینه‌ها با فواید مالی، اجتماعی و اقتصادی مقایسه می‌شوند.»

وی افزود: «ابزار دیگر، پایش و ارزیابی است. در این رویکرد، معیارهایی برای اندازه‌گیری پیشرفت دانش‌آموزان و بهره‌وری از روندهای آموزش و پرورش ارائه شده و سپس پژوهش‌های مناسبی برای اندازه‌گیری میزان پیشرفت بر اساس این معیارها انجام می‌شود.»

کارکرد اقتصاد آموزش و پرورش در مدیریت مالی آموزش و پرورش

این پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: «یکی دیگر از ابزارهای بسیار مهم مدیریت اقتصادی‌ آموزش و پرورش، برنامه‌ریزی مالی است. در این رویکرد، بودجه‌بندی مناسب برای آموزش و پرورش انجام می‌شود و منابع مختلف شامل دولت، کمک‌های خصوصی و پشتیبانی بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود. همچنین استفاده از فناوری‌های مدرن برای بهبود آموزش و تدریس مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله فناوری‌های مورد استفاده می‌توان به کلاس‌های مجازی، نرم‌افزار آموزشی، ویدئو و مواد آموزشی و خدمات سایبری اشاره کرد.»

کاویانی اظهار کرد:‌ »توسعه و توانمندسازی معلمان از دیگر ابزارهای اجرایی شدن فرآیند اقتصاد آموزش و پرورش است. برنامه‌های توسعه و توانمندسازی معلمان برای بهبود آموزش و پرورش و به صورت خاص برای برنامه‌ریزی صحیح کلاس در دیدگاه اقتصادی انجام می‌شود.»

کیفیت آموزش و پرورش درگرو فصل‌بندی دقیق آموزش و پرورش با ارائه خدمات همه‌جانبه

کاویانی با اشاره به اینکه برای اجرای فرایند اقتصادی در حوزه آموزش و پرورش، فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب بسیار مهم است، عنوان کرد: «برای انجام فعالیت‌های آموزشی و پرورشی، بودجه و منابع مالی لازم است. در این راستا دولت‌ها باید بودجه و سایر منابع مالی را برای حوزه آموزش و پرورش در نظر بگیرند و برنامه‌هایی را برای بهینه‌سازی استفاده از این منابع طرح‌ریزی کنند.»

وی درباره تأمین زیرساخت‌های فنی اظهار کرد: «این زیرساخت‌ها شامل کتابخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، تجهیزات آموزشی، کامپیوترها و سامانه‌های اطلاعاتی و غیره هستند. درنتیجه تأمین این زیرساخت‌ها برای انجام فعالیت‌های آموزشی و پرورشی بسیار حائز اهمیت است.»

این پژوهشگر اقتصادی گفت: «همچنین توسعه فصل‌بندی و سیستم ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش مهم است. فصل‌بندی دقیق آموزش و پرورش با ارائه خدمات همه‌جانبه، به کیفیت آموزش و پرورش کمک می‌کند. در این راستا، سیستم ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش نیز باید توسعه داده شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار