رئیس دانشگاه تهران:

۶ هزار فرصت شغلی در شهرک صنعتی اشتهارد ایجاد می‌شود

نمایشگاه کار روزهای اول تا ۳ خردادماه در دانشگاه تهران برگزار می‌شود

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه تهران اعلام کرد که در شهرک صنعتی اشتهارد حدود ۶ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

کد مطلب: ۱۳۶۹۹۷۸
لینک کوتاه کپی شد
۶ هزار فرصت شغلی در شهرک صنعتی اشتهارد ایجاد می‌شود

سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در نشستی خبری به‌منظور اعلام برنامه های اتصال دانشجویان و دانش‌آموختگان به محیط کسب و کار اظهار کرد: نمایشگاه کار در روزهای اول تا سوم خردادماه در دانشگاه تهران برگزار که ذی‌نفعان کسب و کار در آن حضور خواهند داشت و دانشگاه تهران شعار خود را کسب وکار با موضوع علم قرار داده که در دانشکده کارآفرینی راه حل هایی را بیاندیشد. برای رفع دغدغه دانشجویان در حوزه کار اقداماتی در دستور کار است که برخی آغاز شده و برخی دیگر در حال برنامه ریزی است.

رئیس دانشگاه تهران افزود: اشتغال دانش‌آموختگان کار جدیدی است و قبل از این مسئولان دانشگاه می‌گفتند ما مسئولیتی نداریم و باید نهادهای دیگری مسئولیت آن را برعهده بگیرند. در حالی که وظیفه دانشگاه پرورش دانش آموختگان است اما وقتی صحبت از دانشگاه کارآفرین می‌کنیم، باید نقش خود را در اتصال دانش‌آموختگان با محیط کسب و کار را انجام دهیم و همگرایی‌ها در معاونت‌ها باید انجام شود اما برنامه‌ریزی نشده و در عمل همگرایی بین معاونت‌های دانشگاه وجود ندارد.

به گفته وی، بیش از دو هزار عضو هیات علمی، بیش از ۱۰ هزار فارغ‌التحصیل دکتری و ۸ هزار کارشناسی ارشد و بیش از ۱۵ هزار کارشناسی وجود دارد که اگر تحصیلات تکمیلی را در نظر بگیریم بیش از ۳۰ هزار نیروی کار هستند که گام اول می‌طلبید این همگرایی در معاونت‌های دانشگاه انجام شود.

تقویت دروس کارورزی در دانشگاه تهران

مقیمی خاطرنشان کرد: زیر ساخت‌های قانونی فراهم شده و در حوزه آموزش، تغییرات از سال قبل آغاز شده و دروس کارورزی تقویت شده است. دوره‌های مهارتی متناسب با محیط کار و مهارت‌آموزی نیز به گونه‌ای است که بسته کاملی در حال تدوین است و جلسات آن هر هفته تشکیل می‌شود.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: تلاش ما این است که در حوزه فرهنگی و تفریحی برای دانشجویان اقدامات مناسبی را داشته باشیم. به وزارت علوم اعلام کردیم که آمادگی داریم این الگو را برای سایر دانشگاه ها به ویژه دانشگاه‌های تهران ارائه دهیم و پذیرای دانشجویان آنها باشیم که این محیط در شهرک صنعتی اشتهارد فراهم شده است. در شهرک صنعتی اشتهارد نزدیک به ۶ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد و تلاش کردیم که رابطه بین پایانامه‌ها و پارک‌های علم و فناوری ایجاد کنیم که پایان نامه‌ها با نیاز پارک‌ها باشند.

به گفته وی، شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند ۴۰۰ فرصت شغلی برای دانشجویان ایجاد خواهند کرد.

مقیمی در ادامه با انتقاد از اقدامات جزیره‌ای در دانشگاه‌ها بیان کرد: با این روش مسائل صنعت و جامعه نه تنها حل نمی‌شود بلکه انباشته نیز خواهد شد. در عین حال یکی از ژست‌هایی که دستگاه‌های اجرایی برای اینکه نشان دهند دستگاه پیشرفته‌ای هستند، این است که سند راهبردی تدوین می‌کنند و توصیه دارند مدیران بعدی آن سند را اجرایی کنند، در حالی که اگر سند قابلیت اجرایی داشته باشد چرا در دوره خود به آن عمل نمی‌کنند و متاسفانه ما به شدت دچار بی عملی شدیم.

رئیس دانشگاه تهران گفت: شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها را به نظری و تئوری بودن متهم می‌کنند و دانشگاه‌ها هم این دستگاه‌ها را به نبود دانش کسب و کار متهم می‌کنند لذا به همین جهت باید زبان مشترکی بین دستگاه‌ها، دانشگاه‌ها و دولت ایجاد شود تا زنجیره کارآمد شدن دانشگاه‌ها تداوم پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه چاره ای جز ارتباط دانشگاه با دولت، جامعه و صنعت نداریم،‌گفت: در این زمینه باید زبان مشترک ایجاد کرد.

کمبود آزمایشگاه‌ها یکی از مشکلات مهاجرت نخبگان

مقیمی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره مهاجرت نخبگان گفت: مجموعه‌ای تحت عنوان گروه بیوتکنولوژی در دانشگاه تهران داریم. قبلا نخبگان قبل از اینکه به مرحله دکتری برسند، مهاجرت می‌کردند که آمار بالایی هم بودند که این مجموعه به دانشکده ارتقا پیدا کرد. یکی دیگر از مشکلات مهاجرت نخبگان کمبود آزمایشگاه‌ها است که وقتی اساتید و دانشجویان به فرصت مطالعاتی می‌روند مهاجرت می‌کنند. در دانشگاه با رایزنی با یکی از بانک‌ها در حال دریافت تسهیلات ۱۵۰ میلیون یورویی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی هستیم تا بتوانیم تجهیزات را نوسازی کنیم.

برگزاری نمایشگاه کار در دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران همچنین درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: در نمایشگاه سه روزه کار دانشگاه تهران علاوه بر ارائه فرصت‌های شغلی و کارآموزی به کارجویان، کارگاه‌های آموزشی متنوع با رویکرد آماده‌سازی کارجویان برای ورود به بازار کار برپا می شود. در حاشیه این نمایشگاه نشستی با حضور مدیران ارشد و تصمیم گیرندگان حوزه اشتغال کشور در سه بخش سازمان‌های دولتی، دانشگاه و صنعت در محل خانه گفتگوی دانشگاه تهران با هدف شناسایی مشکلات حوزه اشتغال جوانان و ارائه راهکارهای اجرایی برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه همچنین مسابقه ایده برتر بر مبنای چالش های سازمان های شرکت کننده به عنوان پیش رویداد نمایشگاه در راستای کمک به کارفرمایان جهت شناسایی افراد توانمند و مستعد برگزار می‌شود و کارفرمایان برتر نیز بر مبنای نظرات دانشجویان و فارغ‌­التحصیلان دانشگاهی معرفی می‌شوند. در این نمایشگاه پس از ارزیابی برند کارفرمایی سازمان‌های حاضر در نمایشگاه به کارفرمایان برتر لوح تقدیر ارائه می شود. برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف و ارائه خدمات مشاوره شغلی توسط یک تیم حرفه‌ای در روزهای برگزاری این نمایشگاه فرصت مناسبی برای توان­ افزایی و ارتقای دانش و آگاهی دانشجویان و فارغ ­التحصیلان دانشگاه و مشارکت با آنها در جهت انتخاب فرصت­ های شغلی مناسب است.

به گفته مقیمی، اطلاعات تمام دانشجویان و فارغ التحصیلان ثبت نام شده در قالب یک رزومه استاندارد جمع آوری شده و پس از بررسی و دسته­ بندی رزومه‌ها، سوابق و توانمندی­ های هریک از دانشجویان به صورت کلی ارزیابی و با توجه به زمینه‌های شغلی و کار آموزی در نمایشگاه کار، گزارش‌های آن در اختیار کارفرمایان حاضر در نمایشگاه قرار می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار