رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی شهر تهران؛

تنها راه پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی، آموزش اثربخش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان است

تهران(پانا) - رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی شهر تهران با بیان اینکه تنها راه پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی، آموزش اثربخش مهارت‌های زندگی به دانش آموزان است، طرح نماد را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بر اساس راهکارهای سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۶۹۶۹۵
لینک کوتاه کپی شد
تنها راه پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی، آموزش اثربخش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان است

اولین جلسه فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در سال جاری، در راستای تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر تمایل دانش آموزان به سوی آسیب های اجتماعی به میزبانی معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران برگزار شد.

مسعود تقیانی؛ رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت دربرابر آسیب های اجتماعی شهر تهران، با بیان اینکه آسیب های اجتماعی از بزرگترین دغدغه های مقام معظم رهبری است؛ در گفت‌وگو با پانا گفت: «آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد فرهنگی و انسان ساز، نقش بسیار مهم و اساسی را در سرنوشت و آینده کشور ایفا می کند، به گونه ای که تربیت نیروی انسانی، متناسب با اهداف نظام جمهوری اسلامی از وظایف اصلی این نهاد به شمار می رود. از این رو ارتقاء، روزآمدی و هوشمندسازی آموزش و پرورش در تمامی ابعاد به عنوان نهادی که بخش گسترده ای از جمعیت کشور را زیر پوشش دارد، یکی از راهبردهای جدی جهت مقابله و پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.»

وی در خصوص نقش خانواده و آموزش و پرورش در تربیت دانش آموزان اظهار کرد: «آموزش و پرورش و خانواده دو نهاد تربیتی، با دو کارکرد منحصر به فرد محسوب می شوند و چون آموزش و پرورش وظیفه اصلی علم آموزی و کسب مهارت در کنار تعلم و انسان سازی را برعهده دارد، شاید نتواند با وجود همه تلاش ها در مسائل تربیتی عملکرد صد در صد مطلوبی داشته باشد. در این خصوص باید نهاد خانواده به مسائل تربیتی، اخلاقی و فرهنگی فرزندان توجه ویژه‌تری داشته باشد.»

تقیانی در خصوص اهمیت آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان، خاطرنشان کرد: «تنها راه پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی، آموزش اثربخش مهارت های زندگی به دانش آموزان است، مهارت هایی که دانش آموز در ارتباط با خود، جامعه و دیگران مسئولانه برخورد کند تا بتواند در موقعیت‌های پرخطر، با مهارت نه قاطع و محکم، تصمیم منطقی و به لحظه انطباق مورد انتظار، از خود محافظت کند.»

وی ادامه داد: «آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان، می تواند گام بسیار مهمی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی باشد، به طوری که اگر امروزه در جهت پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی، اقدامات لازم را انجام ندهیم؛ بی شک سرمایه های مادی، معنوی، انسانی و اجتماعی ارزشمندی را که همان فرزندانمان هستند؛ از دست خواهیم داد.»

تقیانی در خصوص برنامه های حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی، گفت: «برنامه‌های موجود در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، شامل چند سرفصل است که یکی از آن‌ها طرح نماد (نظام مراقبت از دانش‌آموزان) است که در آن به دانش آموزان آگاهی بخشی می‌شود، سپس غربالگری و پس از آن به نسبت تشخیص مشکلات دانش آموزان، برنامه‌های آموزش، مداخله و درمان در نظر گرفته خواهد شد.»

این مسئول ادامه داد: «طرح نماد یکی از برنامه‌های مهم و محوری آموزش و پرورش بر اساس راهکارهای سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب است که از طریق ارائه مشاوره و مداخلات اجتماعی، زمینه مصون‌سازی دانش‌آموزان از آسیب‌های اجتماعی را فراهم می کند. این طرح، نمادی از مشارکت تمام دستگاه ها در جهت پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی است و یک گفتمان زیبا را برای حفظ و حراست دانش آموزان در برابر این آسیب ها ایجاد می کند.»

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی شهر در پایان ضمن امیدواری برای کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان ابراز کرد: «بهترین راه‌حل‌ها در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی استفاده از توان و ظرفیت مردم در چهارچوب قانون برای این امر مهم است. افزایش سطح آگاهی‌های عمومی به هر طریق مقدور شامل برگزاری جلسات سخنرانی، نمایشگاه‌ها، تهیه و نصب بنر، توزیع بروشور می‌تواند سهم بسزایی در کاهش آسیب‌ها داشته باشد. آنچه مسلم است هزینه پیشگیری قطعاً از هزینه‌های درمان کمتر و انجام آن انسانی‌تر و معقول‌تر است.»

خبرنگار دانش آموز: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار