معلم نمونه استانی از شهرستان ملارد در هفته معلم:

پرورش خلاقیت و سیالیت ذهنی کودکان از مهم‌ترین مسئولیت‌های تعلیم و تربیت است

ملارد (پانا) - آموزگار منتخب استانی در هفته بزرگداشت مقام معلم، پرورش خلاقیت و سیالیت ذهنی کودکان را از مهم‌ترین اهداف و مسئولیت‌های تعلیم و تربیت دانست.

کد مطلب: ۱۳۶۸۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد
پرورش خلاقیت و سیالیت ذهنی کودکان از مهم‌ترین مسئولیت‌های تعلیم و تربیت است

اسکندر علیجانی علیجانوند، به عنوان آموزگار منتخب استان در سال تحصیلی جاری برگزیده شده که به‌عنوان آموزگار پایه ششم در مدرسه شهید مفتح علی بیات مشغول به خدمت است. وی که عنوان معلم نمونه منطقه‌ای سال 1401 نیز را در کارنامه خود دارد، برای ادامه تحصیل به تهران آمده و در دوران دانشجویی از طریق آزمون استخدامی ماده 28 جذب آموزش‌وپرورش شده است. در حال حاضر با 5 سال سابقه خدمت در کنار تدریس به‌ عنوان دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی در دانشگاه علامه طباطبائی مشغول به تحصیل است.

وی در مورد سابقه خود بیان کرد: «سال 1368 در روستای هوشوت شهرستان بازفت استان چهارمحال و بختیاری به دنیا آمدم. دوران دبستان را در مدرسه نخبگان هوشوت سپری کردم. همچنین دوران راهنمایی و متوسطه و پیش‌دانشگاهی را در مرکز شبانه‌روزی بازفت به پایان رساندم. در تمام دوران دانش‌آموزی از شاگردان ممتاز مدرسه بودم. سال 1389 به خدمت سربازی اعزام شدم و بعد از آن در سال 91 در رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه اراک پذیرفته شدم. در این مقطع عضو دفتر استعداد درخشان دانشگاه اراک بودم. سال 95 با رتبه 18 آزمون کارشناسی ارشد، در رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی قبول شدم. در همین زمان دانشجویی از طریق آزمون استخدامی سال 96 وارد آموزش‌وپرورش شدم. در این مدت تجربه تدریس در پایه‌های چهارم، پنجم، ششم و کلاس چندپایه را به دست آورده‌ام.»

علیجانی در مورد سایر سوابق تحصیلی خود ادامه داد: «در آزمون دکتری 1400 موفق به کسب رتبه اول شدم و هم‌اکنون به‌عنوان دانشجوی استعداد درخشان در دانشگاه علامه طباطبائی مشغول به تحصیل هستم.»

این معلم نمونه استان تهران افزود: «دوران کودکی همیشه منتظر بودم که وقت خواب پدرم خواندن کتاب را شروع کند. مهم‌ترین چیزی که بنده را تا الآن به مطالعه و درس خواندن علاقه‌مند نگه‌داشته است، همین کتاب‌خوانی و شاهنامه‌خوانی پدرم هست. بارها به والدین و همکاران توصیه کردم که کتاب و کتاب‌خوانی به‌ویژه شاهنامه و ادبیات پرافتخار ایران را در دستور کار داشته باشند. همیشه رابطه خیلی خوبی با معلمانم داشتم. چند مورد از آنها برایم ماندگار هستند. زنده‌یاد مجید نصیری "پایه اول"، علی یوسفی"پایه دوم و سوم"، رستم یوسفی"پایه چهارم"، حیات ‌قلی علیجانی"پایه پنجم" و سیاوش صادقی حسنوند "دوران راهنمایی و متوسطه" ازجمله این عزیزان هستند.»

علیجانی در مورد اهداف شغل معلمی تشریح کرد: «من معتقد هستم که یکی از مهمترین رسالت‌های معلمان تبلیغ و ترویج علم‌آموزی است. برای اینکه الگوی موردپسندی باشند، خودشان باید اهل علم‌آموزی و مطالعه و یادگیری باشند. زمانی ما می‌توانیم نگرش دانش‌آموزان را به سمت مطالعه و یادگیری سوق دهیم که خودمان به مطالعه و یادگیری باور داشته باشیم و این باور در رفتار ما مشهود و ملموس باشد.»

آموزگار دبستان شهید مفتح ملارد تصریح کرد: «فضای فناورانه قرن جدید، نسلی را پرورش داده است که از آن به نسل شبکه و بومیان دیجیتال یاد می‌شود. آنها در این زیست‌بوم، رشد می‌کنند، یاد می‌گیرند، تجربه کسب می‌کنند و حتی تجربیات آموزشی برای همسالان خود خلق می‌کنند. معلم و مدارس باید با تقویت سواد اطلاعاتی و رسانه ای، زمینه ظهور و بروز استعدادهای شاگردان را فراهم کنند. استفاده از فناوری‌های نوظهور در مدارس و نظام آموزشی می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند. تکنولوژی آموزشی به‌صورت مطالعه و عمل اخلاقی طراحی، تولید، کاربرد، مدیریت و ارزشیابی منابع و فرایندهای فناورانه به‌منظور تسهیل یادگیری و بهبود عملکرد تعریف می‌شود. بنابراین تسهیل‌گری برای امر یادگیری از طریق فناوری‌ها به‌خوبی صورت می‌گیرد. تکنولوژی آموزشی در کشور ما بیشتر در نقش رسانه ظاهر می‌شود. ما به‌عنوان معلم باید به تقدم پداگوژی بر تکنولوژی توجه داشته باشیم. به این معنی که از تکنولوژی به‌عنوان وسیله برای رسیدن به هدف که همان تعلیم و تربیت است، بهره بگیریم، آموزش مبتنی بر الگوها و مدل‌های طراحی آموزشی، آموزش غیرمستقیم راهبردهای شناختی و فراشناختی و هدایت دانش‌آموزان در کاربرد روش‌های مطالعه می‌توانند سواد یادگیری و خودآموزی دانش‌آموز را تقویت کنند.»

وی گفت: «در قرن 21 و در نظام‌های آموزشی پیشرفته، وظیفه معلم از آموزش مستقیم به طراحی محیط‌های یادگیری تغییریافته است. به این معنا که معلم موقعیت را برای اکتشاف شاگردان فراهم می‌کند و در فرایند کاوشگری آنها را هدایت می‌کند، تربیت در قرن ۲۱ محوریت را به شاگردان می‌دهد. آنها باید مهارت‌های خودآموزی، خودارزیابی، خودتنظیمی، خودتصحیحی را فرابگیرند. آنها باید یاد بگیرند که خودشان را در موقعیت تشویق و تأیید قرار بدهند. یعنی مهارت خودانگیزشی داشته باشند. از وظایف ماست که ذهنیت سیالی در شاگردان پرورش دهیم. به این معنی که زمانی که در موقعیت‌های ناشناس قرار می‌گیرند، با مهارت سفیدخوانی بتوانند فی‌البداهه پاسخ مناسبی بدهند.»

علیجانی تشریح کرد: «پرورش خلاقیت و سیالیت ذهنی کودکان از مهم‌ترین اهداف و مسئولیت‌های تعلیم و تربیت است. جامعه ما بیش از هر زمانی به نیروی انسانی خلاق نیاز دارد. خلاقیت چیز خارق‌العاده‌ای نیست؛ بلکه نوعی نگاه متفاوت به محیط و زندگی روزمره است. معلم می‌تواند با اقداماتی ذهنیت شاگردان را برای این امر پرورش دهند. فضای فناورانه به‌خصوص فناوری‌های نوظهور در این زمینه می‌توانند مفید باشند. اولین خصوصیتی که یک معلم باید داشته باشد، نگاه و نگرش انسانی و اخالقی به تعلیم و تربیت است. با توجه به ظرافت هایی که در مفاهیم تربیتی وجود دارد، می توان بهترین تعبیر را داشتن"نگاه باغبانانه در مقابل نگاه نجارانه" دانست.»

این معلم نمونه بیان کرد: «معلمان و والدین در بحث تربیت و پرورش کودکان همکار محسوب می‌شوند. خانواده همچنین نقش حمایت‌گری از اهداف و رسالت‌های مدرسه را دارد. نظام تعلیم و تربیت باید اقدامات جدی در زمینه آگاه‌سازی خانواده‌ها در رابطه با تعلیم و تربیت نوین را در دستور کار خود قرار دهند. رسانه‌های جمعی در این مورد می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.»

علیجانی خاطرنشان کرد: «جو اجتماعی حاکم بر محیط کاری در موفقیت اعضا نقش مؤثری دارد. در مدرسه ما جو دوستانه، منظم، مسئولیت‌پذیری، اخلاق و تحول‌خواهی حاکم است. از مدیر مدرسه شهید مفتح، محمدرضا علیزاده و همکاران همراه مدرسه شهید مفتح تشکر می‌کنم که شرایط کاری بسیار خوبی فراهم کردند تا بتوانم به بهترین شکل شاگردی و کسب تجربه کنم.»

خبرنگار: سحر شیخی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار