مراقب سلامت دبیرستان دخترانه شهید همت در هفته سلامت:

روحیه سالم، شخصیت پایدار و ذهن قوی از اصول سلامتی انسان است

ملارد (پانا) - مراقب سلامت دبیرستان دخترانه شهید همت ملارد، در هفته سلامت داشتن روحیه سالم، شخصیت پایدار و ذهن قوی را از اصول مهم سلامتی انسان دانست.

کد مطلب: ۱۳۶۸۲۳۵
لینک کوتاه کپی شد
روحیه سالم، شخصیت پایدار و ذهن قوی از اصول سلامتی انسان است

مریم حسینی، مراقب سلامت دبیرستان شهید همت ملارد در گفت‌‌و‌‌گو با پانا گفت: «در تقویم رسمی کشور، در اردیبهشت‌ماه هرسال به گرامیداشت موضوع سلامت با تأکید بیش از پیش بر اهمیت آن و برخورداری همه شهروندان از این نعمت، با نامگذاری هفته‌ای به نام سلامت و انتخاب شعاری برای آن پرداخته می‌شود. انتخاب شعار "سلامت برای همه" در سال ۱۴۰۲ به عنوان سرفصل هدف‌گذاری برنامه‌ها و فعالیت‌ها در سال پیش رو شایسته و قابل توجه است. اما آنچه باید پیرامون این حسن انتخاب به آن اشاره نمود باور این مسئله است که موضوع "سلامت برای همه" نه صرفا به طرح یک شعار که باید به یک اصل در نگاه و اندیشه همه دولت‌مردان در برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری بلندمدت در حوزه بهداشت و سلامت مورد توجه قرار گیرد. »

وی ادامه داد: «یکی از وظایف دولت‌ها و حکومت‌ها در قبال شهروندان خود ایجاد امنیت در موضوع سلامت است و این امنیت تنها در سایه تحقق شعار سلامت برای فرد فرد شهروندان، نه فقط در سال پیش رو که در هر لحظه و روز و ماه و سالهای دیگر است. ابتلای جهان به یک همه‌گیری، اتفاق تازه‌ای نیست. تاریخ بشر همواره صحنه‌ مرگ‌آفرینی بیماری‌های گوناگون بوده‌ است. کرونا شکل دیگری از مواجه‌ انسان با دشواری یک تقابل است. نا‌آگاهی و فقدان آموزش‌های لازم، انسان دیروز را مغلوب مبارزه با بیماری‌هایی کرد که می‌توانست حریف از پیش بازنده این میدان نباشد.»

این مراقب سلامت افزود: «اصل پیشگیری که حاشیه‌ امن سلامت انسان در برابر هر عامل بیماری و آسیب است، می‌تواند موفقیت متولیان بهداشت و درمان کشور را در اجرای برنامه‌ها‌ی کنترلی و خود‌مراقبتی با کمترین نرخ ابتلاء، شیوع، صدمات و تلفات انسانی و قبل از هر اقدام درمانی و صرف هزینه‌های هنگفت به همراه داشته باشد. تبلور این باور تنها در تلاش مسئولانه‌‌تر برای تربیت نسلی مسئولیت‌‌پذیر در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است. آموزش و پرورش به عنوان نخستین نهاد متولی آموزش رسمی کشور، در کنار این وظیفه، همواره اهتمام ویژه‌ای به مراقبت‌های بهداشتی، آموزش‌ خودمراقبتی و اصول بهداشت فردی و ارتقاء سواد سلامت به عنوان اولین اصل دفاعی در برابر بیماری‌ها، به دانش‌آموزان و اولیاء‌ آنان با استفاده از ظرفیت و توانمندی مراقبین سلامت مدارس به عنوان نیروهای متخصص و سفیران سلامت دانش‌آموزی در این حوزه داشته‌ است.»

حسینی در ادامه به اهمیت سلامتی پرداخت و گفت: «سلامتی بزرگترین نعمتی است که در اختیار بشر قرار دارد زیرا بدون آن بهره بردن از سایر نعمت‌ها امکان‌پذیر نیست، سلامت انسان همانند سایر نعمت‌های خداوند با تلاش و کوشش در اختیار شخص قرار می‌گیرد. انسان موجودی پیچیده است و عوامل زیادی بر روح و جسم وی تاثیر می‌‌گذارند، شناخت تمام این عوامل همیشه امکان‌پذیر نیست، اما به طور کلی می‌‌توان گفت با هوش و درایت و با بهره بردن از تجربه‌های خود و دیگران میزان سلامتی را به حداکثر رساند و روزهایی شاد را سپری کرد.»

وی تصریح کرد: «تحرک یکی از نشان‌دهنده‌های حیات است و هر چه تحرک در یک موجود بیشتر باشد سلامت وی بیشتر مشخص می‌‌شود. متاسفانه روش زندگی در دوره ما تحرک طبیعی را از ما گرفته است و هر روز این مسئله بیشتر و بیشتر می‌‌شود. بنابراین باید با ایجاد تحرک در زندگی نشاط و شادابی را برای خود و اطرافیان‌مان به ارمغان بیاوریم. انجام ورزش‌های منظم، پیاده‌روی، کوهنوردی، شنا و امثال آن علاوه بر بالا بردن روحیه و کاهش استرس جسم ما را سالم و قوی می‌‌کند. همه می‌‌دانند که بهداشت روشی مهم در جلوگیری از بیماری‌ها است، ولی متاسفانه وضعیت بهداشتی ما در جایگاه مطلوبی نیست. بهداشت فردی شامل شستن دست‌ها، استحمام به موقع، شانه زدن موها، مسواک زدن و نخ کشیدن دندان‌ها، پوشیدن لباس‌های تمیز و موارد دیگر است که می‌‌تواند کاهشی فوق‌العاده در میزان ابتلا به بیماری‌ها به وجود آورد.»

حسینی خاطرنشان کرد: «پایه سلامتی هر فرد، روح او است‌. داشتن روحیه سالم شخصیت پایدار و ذهن قوی از اصول خوشبختی بشر است، باید به خود و دیگران کمک کنیم تا به حداکثر سلامت عقل و روان دست یابیم، این امر با احترام به خویشتن و دیگران و تلاش برای حفظ آرامش در خانواده و جامعه میسر می‌‌شود.»

وی در پایان سخنان خود افزود: «بسیاری از بیماری‌ها در مراحل اولیه مانند سرطان به خوبی قابل درمان هستند ولی اگر پیشرفت کنند و توسعه یابند امکان جلوگیری و بهبود آن‌ها بسیار کمتر می‌‌شود، مراجعه مرتب و دوره‌‌ای به پزشک، بهترین راه برای جلوگیری به موقع از بیماری‌ها است. کنترل فشار خون، قند خون و چربی و دیگر موارد می‌‌تواند به ما کمک کند تا با بروز کمترین نشانه‌‌ای به درمان بپردازیم و بهبودی خود را به خوبی بدست آوریم.»

دانش‌‌آموز خبرنگار: فاطمه نعمتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار