معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

معلمان نور چشم جامعه هستند

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، معلمان را نور چشم جامعه دانست که مسیر آینده را مشخص می‌کنند.

کد مطلب: ۱۳۶۷۸۸۲
لینک کوتاه کپی شد
معلمان نور چشم جامعه هستند

اصغر باقرزاده به مناسبت سالروز شهادت شهید مطهری و آغاز هفته معلم با حضور در برنامه زنده «سلام تهران» از شبکه 5 سیما ضمن گرامیداشت این هفته و تبریک روز معلم به همه معلمان کشورمان گفت:

شهیدان رجایی و باهنر پایه‌گذار امور تربیتی در مدارس بوده‌اند؛ آنها در زمان انقلاب، شبکه‌هایی برای ارتباط با بچه‌ها داشته و همین را در قالب امور تربیتی وارد مدارس کردند؛ هدف آنها این بود که نه یک معلم، بلکه یک مربی باشند.

وی افزود: امور تربیتی و مربی‌گری در قالب برنامه‌های مختلف اردو، سرود، کارهای میدانی و جهادی ادامه یافت؛ بعد از مدتی این درخت با برکت کمی فرسوده شد و نیاز به احیا پیدا کرد اما این فرسودگی باعث حذف بخش امور تربیتی در بسیاری از مدارس شد.

باقرزاده ادامه داد: در پی تأکید رهبر معظم انقلاب، بررسی‌های زیادی در باب احیای امور تربیتی صورت گرفت و همین شد که فعالیت‌های امور تربیتی در مدارس از سر گرفته شد. البته این درست است که در این زمینه هنوز از ظرفیت‌های کافی برخوردار نیستیم.

وی گفت: خوشبختانه می‌توانیم نوید دهیم که دولت سیزدهم اجازه جذب ۱۱ هزار نیرو در بخش امور تربیتی را به ما داده است. ان‌شاءلله امسال به کمک مجموعه‌های خارج از وزارت آموزش، مانند کانون مساجد، برنامه‌های تابستانی متعددی را برای بچه‌ها تدارک خواهیم دید.

باقرزاده اظهار کرد: اکنون سرود، یک موقعیت فرهنگی و تربیتی است که کم به آن پرداخت نشده است. صحبت من در باب موقعیت‌هایی است که ما کم‌تر شاهد آن‌ها بوده‌ایم. به عنوان مثال می‌توان به تئاتر اشاره کرد. ما امسال برنامه تئاتر درسی را اجرا کردیم که در آن بچه‌ها با نقش گرفتن، درس‌های‌شان را به صورت تعاملی می‌آموزند.

وی افزود: در زمینه تدوین و به اشتراک‌گذاری تجارب، جشنواره‌های متعددی را برگزار کردیم که یکی از آنها جشنواره «الف تا» است. این جشنواره هم‌اکنون در حال برگزاری است و تا آخر اردیبهشت ادامه دارد. خوشبختانه ما با استقبال خوبی از سوی معلمان در این باره مواجه بودیم.

باقرزاده همچنین اظهار داشت: باید در نظر داشته باشیم که تکریم و بزرگداشت معلم تنها به معنای یک هدیه دادن به وی نیست. همه معلم‌ها دوست دارند که تجربیاتش را در اختیار بقیه بگذارند. محوریت اصلی جشنواره «الف تا» نیز همین است.

وی افزود: عوامل متعددی در تعریف یک نظام آموزشی قوی دخیل هستند. بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم، هویت، بهترین هدف تربیتی است. کسی که هویت داشته باشد، قوی‌تر نیز خواهد بود. لذا دانش‌آموز قوی، مدرسه قوی و نظام قوی بر پایه هویت استوار هستند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: طرحی به نام استقبال داریم که در آن از قبل با معلمانی که قصد شروع تدریس‌شان را دارند، هماهنگ می‌شویم. معلمی که می‌خواهد وارد این نظام آموزشی شود، لازم است که از قبل برای آن به خوبی آماده شوند. لذا ما به سراغ دانشجوهایی که قرار است معلم شوند می‌رویم و برای آنها اردوها و دوره‌های حضوری توانمندسازی ترتیب دیده‌ایم.

وی با بیان اینکه بنا به دلایلی سعه صدر در اقشار مختلف جامعه کم شده، عنوان کرد: اگر سعه صدرها بالا باشد و به همدیگر لبخند بزنیم، بخشی از مشکلات حداقل در بین خودمان حل و یا کم می‌شود و فرصتی برای زندگی بهتر و راحت‌تر پیدا می‌کنیم.

وی اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم امروز به مناسبت روز معلم، همه ما چند دقیقه‌ای وقت بگذاریم و اسامی معلمان قدیمی خود را به خاطر آورده و یادادشت کنیم. اگر شماره تماسی از آن‌ها داریم، زنگ بزنیم و روز معلم را تبریک بگوییم وگرنه برای آن‌ها دعا کنیم چرا که اثر دعا به خودمان برمی‌گردد و احساس خوبی به ما دست می‌دهد.

باقرزاده در پاسخ به اینکه اگر مبصر کلاس برپا بگوید، دوست دارید کدام معلمتان وارد کلاس شود، گفت: دوست دارم آقای حسینی (دبیر دینی و قرآن دوران تحصیل دوره راهنمایی) وارد کلاس شود. یادم می‌آید آقای حسینی وقتی برای اولین بار با برپای مبصر وارد کلاس شد به همه ما 2 نکته را گفت. یکی اینکه گفت نمره همه شما 20 است و دیگری اینکه هر کس دوست ندارد و نمی‌خواهد در کلاس من بنشیند، می‌تواند به بیرون برود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: همه ما از این حرف‌های آقای حسینی خوشحال شدیم چرا که سایه اجبار و اکراه نمره را از سر ما برداشت و شروع به بحث‌های مختلف کرد و فرصتی داد تا به حرف‌هایش گوش دهیم.

وی با اشاره به نمونه‌ای از خلاقیت‌های معلمان امروزی اظهار کرد: چند وقت پیش به اصفهان رفته بودم. یکی از دبیران ادبیات می‌گفت «در یک ماه اول سال، برای بچه‌ها «گلستان سعدی» خواندم و به آن‌ها گفتم مسائل امروز را به سبک و سیاق سعدی بنویسید و سپس تمام نوشته‌های را در قالب یک کتابچه درآوردم.»

باقرزاده با اشاره به نمونه‌ای از نوشته‌های دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان، آثار خوبی از موضوعات مختلف مانند کرونا، ترافیک، مدرسه و... نوشته بودند که این اقدام، خلاقیت یک معلم را نشان می‌دهد که معلم این خلاقیت را دارد و بچه‌ها را به کار می‌گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نمونه دیگری از خلاقیت معلمان گفت: معلم دیگری می‌گفت «به دانش‌آموزان گفتم آخرین قبض برق منزل خود را بیاورید. سپس مبلغ تمام قبوض را یادداشت کردم و در ماه بعد 10 درصد از مبلغ قبض هر خانواده‌ای کم شود به آن دانش‌آموز جایزه می‌دهم. این کار باعث شد تا دانش‌آموزان به دنبال مصرف بهینه انرژی، محاسبه مصرف وسایل الکترونیکی با استفاده از کسر، درصد و... رفته بودند و ماه بعد با کاهش مصرف و مبلغ قبض منزل خود، جایزه گرفتند.

وی افزود: همه این‌ها و نمونه‌های دیگر، خلاقیت‌هایی است که معلمان ما در مدارس برای بچه‌ها استفاده می‌کنند و آن‌ها را پای کار می‌آورند که جای قدردانی دارد.

باقرزاده با بیان اینکه معلمان، نور چشم ما هستند و مسیر آینده را برای ما مشخص می‌کنند، گفت: در مسابقه و پویش برنامه امروز هم اگر معلمان و دانش‌آموزان شرکت کنند و برنده شوند در خدمت آن‌ها هستیم و 10 مورد از دست‌سازه‌های دانش‌آموزی را به آن‌ها هدیه می‌دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار