دبیر مطالعات اجتماعی دبیرستان ائمه اطهار:

آثار استاد مطهری می‌تواند مشعلی برای شیفتگان علم و دانش باشد

پاکدشت (پانا) - دبیر مطالعات اجتماعی در پاکدشت در روز بزرگداشت شهید استاد مطهری، آثار آن شهید بزرگ را همچون مشعلی برای شیفتگان علم و دانش خواهد.

کد مطلب: ۱۳۶۷۵۳۱
لینک کوتاه کپی شد
آثار استاد مطهری می‌تواند مشعلی برای شیفتگان علم و دانش باشد

طاهره‌زاهد دبیر مطالعات‌اجتماعی در خصوص روز بزرگداشت استاد مطهری در گفت‌و‌گو با پانا اظهار کرد: «استاد مطهری در ۱۳ بهمن سال ۱۲۹۸ در فریمان مشهد به دنیا آمد، خانواده او از خانواده‌های اصیل روحانی بودند، شهید مطهری در دوران طفولیت برای یادگیری دروس ابتدایی به مکتب خانه می‌رفت و در سن دوازده سالگی برای ادامه تحصیلش وارد حوزه علمیه مشهد شد.»

زاهد در ادامه گفت:«شهید مطهری شیفته علم و دانش بودند و به زیباترین وجه این شیفتگی را در نوشته‌هایشان منعکس می‌کردند. در واقع اگر کار معلم تعلیم علم است، طبیعی است که او باید صمیمانه عاشق و شیفته علم باشد و این در صورتی میسر است که معلم ارزش کار خودش و ابعاد اثر وجود خود و نقش علم را در عالم هستی بداند.»

دبیر مطالعات اجتماعی دبیرستان شاهد ائمه اطهار همچنین اشاره کرد:«از ویژگی‌های شهید مطهری، حضور موثر و به موقع در عرصه‌های ضروری فکری و فرهنگی بود، تنوع آثار و موضوعات مختلف از ویژگی‌های قلمی آن شهید به شمار می‌رود. این استاد بزرگ نمونه و الگوی بسیار مناسبی برای جامعه علمی و جوانان است، دانش و منش اخلاقی این استاد بزرگ باعث شده او به عنوان الگو معرفی و شناخته شود.»

وی بر اهمیت قلم شهید مطهری تاکید کرد و گفت:« آثار ایشان می‌تواند مشعلی برای شیفتگان علم و دانش باشد. استاد مطهری برای هر قشری و در هر سطحی و پیرامون هر موضوعی غذای سالم فکری داشت، این نکته ما را به مطالعه آثار قلمی او تشویق می‌کند. یکی از آثار ایشان کتاب داستان راستان است، برای اینکه کودکان سرزمین ما با فرهنگ دینی در قالب حکایت شیرین آشنا کند. برای شبهه زدایی از اذهان در مورد مباحث کلامی و توحیدی ،عدل الهی را نوشت، برای آشنایی با حادثه عاشورا و نهضت حسینی کتاب حماسه حسینی را نوشت. زمانی که خودم کتاب حماسه حسینی را می‌خوانم متوجه‌ می‌شوم که بی جهت نیست که سطحی اندیشان و عوام فریبان و دکان داران به دلایل مختلف با نشر اندیشه‌های او مخالف هستند.»

طاهره زاهد خاطر نشان کرد:« استاد مطهری به تبادل فرهنگی اعتقاد داشتند ولی معتقد بودند که نباید در فرهنگ دیگر هضم شد، بلکه باید در برخورد با مکاتب دیگر نکات مثبت را جذب و نکات منفی را دفع کرد درست مثل عمل تغذیه یک موجود زنده باشد.»

وی همچنین اذعان کرد:« ایشان در مورد نسل جدید هر زمان اعتقاد داشتند که این نسل بر خلاف آنچه تصور می‌شود لجوج نیستند بلکه آمادگی زیادی برای دریافت حقایق دینی دارند به شرط اینکه با منطق و زبان خودشان با آن‌ها صحبت شود. شهید مطهری آزادی معنوی را این طور معنی می‌کند که خیلی جالب است؛ آزادی معنوی یعنی آزادی فکری از خرافات و اوهام.»

این معلم مطالعات‌اجتماعی تصریح کرد:« اقدامات مؤثر شهید مطهری در انقلاب اسلامی می‌توان راه اندازی حسینیه ارشاد، تدریس در حوزه علمیه قم و دانشگاه تهران، قیام ۱۵ خرداد و نقش آفرینی در انقلاب اسلامی که بعد از اوج‌گیری مبارزات مردم ایران علیه نظام پادشاهی پهلوی استقرار امام خمینی در پاریس به آنجا رفت و مسئولیت تشکیل شورای انقلاب اسلامی را از طرف امام خمینی به عهده گرفت.»

زاهد در پایان سخنان خود، ضمن تبریک روز معلم به قشر فرهنگی و کوشای جامعه گفت:« مطهری هم فکر درون حوزوی و هم فکر برون حوزوی داشت ، به همین دلیل بدون آنکه به او بگویند به حل مشکلات می‌پرداخت، مشکل یاب و مشکل ستیز بود و به زیبایی آن مشکل را تبیین می‌کرد و عالمانه به آن پاسخ می‌داد.»

خبرنگار دانش‌آموز: مهدیس کمانکش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار