دبیر جغرافیا مدرسه شاهد مرضیه پاکدشت:
بزرگداشت روز ملی خلیجفارس، یادآور حقیقتی تاریخی به همه جهانیان است
پاکدشت (پانا) - به مناسبت دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس، دبیر جغرافیا مدرسه شاهد مرضیه پاکدشت دلیل نامگذاری این روز را حفظ هویت ملی، میهنی و این میراث معنوی به شکل شایسته دانست و گفت بزرگداشت این روز یادآوری این حقیقت تاریخی به همه جهانیان است.
مرضیه خلیلی، دبیر جغرافیا دبیرستان شاهد مرضیه شهرستان پاکدشت در گفتوگو با پانا تصریح کرد: «خلیج فارس یا دریای پارس، پهنه آبی است در جنوب غرب و جنوب ایران که بین کشور ایران از شمال، عراق و کویت از غرب و عربستان، بحرین و امارات در جنوب با وسعتی حدود ۲۴۰۰۰۰ کیلومتر واقع شده است و به عنوان سومین خلیج بزرگ دنیا بعد از خلیج مکزیکو و خلیج هودسن است که همیشه با جزایر متعددی که برخی مسکونی و متعلق به ایران هستند در دنیا مطرح بوده است.»
این دبیر جغرافیا، خلیج همیشه فارس را ثروت ملی برشمرد و افزود: «به دلیل ارتباطی که خلیج فارس از طریق تنگه هرمز با دریای عمان و اقیانوس هند و نهایتا سایر آبهای آزاد دنیا دارد؛ یک منطقه مهم و استراتژیک به لحاظ ارتباطی است. خلیج فارس بزرگترین منبع انرژی جهان از نظر نفت و گاز است و یکی از کانونهای ثروتمند دنیا با ارزش بالای فرهنگی و سیاسی است.»
وی تأکید کرد: «خلیج فارس تنها یک نام نیست، بلکه یک هویت ملی است که با تاریخ این ملت پیوند خورده است. قوم پارس در قسمتهای جنوبی ایران زندگی میکردند و در کتیبههای داریوش هخامنشی عبارتی دیده میشود به معنای دریای پارس که در این دوره هیچ اثری از کشورهای امروزی نبوده؛ اگر هم بوده تحت سلطه و نظارت ایران بوده و اسناد حاکی از آن است که کشتیهای یونانی برای ورود به دریای پارس به مجوز ایرانیان نیاز داشتند.»
خلیلی درباره تاریخچه نام اصیل خلیجفارس، خاطرنشان کرد: «بررسی اسناد تاریخی نشان دهنده نام خلیج فارس یا دریای پارس در نقشهها و اسناد تاریخی بجا مانده از گذشتههای دور است و از نمونه این اسناد میتوان به نقشه جغرافیدان یونانی به نام آناکسیماندر، نقشه جهان از جغرافیدان سرشناس یونانی به نام هکاتئوس، کتاب المسالک والممالک نوشته ابن خرداد که جغرافیدان و تاریخ نویس ایرانی بوده و بسیاری از منابع تاریخی دیگر که موجود هستند.»
دبیر جغرافیا دبیرستان شاهد مرضیه ادامه داد: «سالهاست که کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی هستند و اولینبار یک نویسنده انگلیسی از نام خلیج بریتانیا استفاده کرد و سال ۱۳۱۶ انگلیس پروندهای جعلی درست کرد که در آن از واژه خلیج عربی به جای خلیج فارس استفاده شده بود و مورد استقبال کشورهای عربی قرار گرفت تا کار به جایی رسید که اتحادیه عرب رسما استفاده از نام خلیج فارس را برای عرب زبانان ممنوع اعلام کرد.»
وی گفت: «سال ۱۳۷۰، قشر فرهنگی و دلسوز جامعه متوجه شدند که رسانههای عربی نه تنها در بخشهای عرب زبان بلکه در بخشهای انگلیسی زبان هم نامی از خلیج فارس نمیاورند. سرانجام در سال ۸۱ با پررنگ شدن اینترنت، مردم از چنین اتفاقی خبردار شدند و در سال ۸۳ در اعتراض به اقدام مجله نشنال ژئوگرافیک طومار اعتراضی با ۱۲۰ هزار امضاء را به نمایش گذاشتند و روز ملی خلیج فارس در روندی پرفراز و نشیب طی چند همایش از جمله "اسامی جغرافیایی باستانی میراث بشریت سال ۸۲ " و همایش بین المللی کارتوگرافی خلیج فارس سال ۸۳ توسط شورای فرهنگ عمومی و با نظارت گروه تاریخ دانشگاه تهران انتخاب شد و در تیرماه سال۸۴ هیات دولت مصوبهای را تائید کرد که به موجب آن ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس نامگذاری شد؛ این روز سالروز اخراج پرتغالیها از تنگه هرمز وخلیج فارس توسط امام قلیخان سردار شجاع صفوی بوده است.»
مرضیه خلیلی، دبیر جغرافیا و انسان و محیط دبیرستان شاهد مرضیه شهرستان پاکدشت در پایان به بیان نکاتی پیرامون چگونگی حفظ خلیجفارس، بیان کرد: «اگر خواهان حفظ خلیج فارس هستیم لازم است به محیط زیست دریایی خلیج فارس به علت شرایط خاص اکولوژیکی، توجه خاص و ویژهای بشود زیرا بسیار شکننده و آسیبپذیر است. از طرفی بهرهگیری زیاد از منطقه به دلیل وجود منابع غنی، محیط را بسیار آلوده کرده و لازم است کشورهای عضو کنوانسیون کویت در جهت حفظ محیط زیست خلیج فارس به مفاد کنوانسیون پایبند باشند. عامل دیگر در جهت حفظ خلیج فارس تلاش برای آبادانی جنوب ایران وجزایر خلیج فارس است که به حفظ و ماندگاری خلیج فارس کمک میکند و توجه به بسیاری موارد که برای حفظ این هویت ملی، میهنی و میراث معنوی لازم هستند.»
خبرنگار دانشآموز: ریحانه رستگار
ارسال دیدگاه