کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

سهم 90 درصدی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط از اقتصاد

تهران (پانا) - یک کارشناس اقتصادی معتقد است که سرمایه گذاری‌های بزرگ تفاوت بسیار معنادا تری با سرمایه گذاری در واحدهای کوچک و متوسط دارد. اجرایی شدن این موضوع به یک بازه زمانی سه تا پنج ساله نیاز دارد.

کد مطلب: ۱۳۶۷۴۴۸
لینک کوتاه کپی شد
سهم 90 درصدی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط از اقتصاد

تقی ترابی کارشناس اقتصادی در خصوص نقش پیشران‌های بخش خصوصی و کارآفرینان بزرگ در راستای تحقیق شعار سال 1402 یعنی مهار تورم و رشد تولید، اظهار کرد: بنده آمار دقیقی از مشارکت پیشران‌های بخش خصوصی در اقتصاد کشور ندارم امابه لحاظ نظری می‌توان پیش بینی کرد که سهم قابل توجهی از اقتصاد را در اختیار خود ندارند. بنگاه‌های کوچک و متوسط نزدیک به 90 درصد از بخش‌های تولیدی کشور را تشکیل می‌دهند و احتمالا نقش و سهم بیشتری هم از اقتصاد دارند.

وی افزود: تنها راه نقش آفرینی بیشتر بخش خصوصی آزادی عمل وسیع تری نسبت به گذشته است. متاسفانه بسیاری از قوانین موجود از مالیات گرفته تا باقی آن عملا دست و پای تولیدکنندگان را گرفته است. پیشران‌های بخش خصوصی به دلیل بزرگ بودن آنان آسیب‌های کمتری از چنین قوانینی می‌خورند و متاسفانه بنگاه‌های کوچک و متوسط دائما از دست و پنجه نرم کردن با این قوانین شکست می‌خورند. تولیدکنندگان اگر از اختیار و آزادی مناسبی برخوردار بودند قطعا نقش آنان در رشد اقتصادی هم بیش از حال حاضر بود.

ترابی در پاسخ به این سوال که آیا دولت در سال جدید می‌تواند شرایطی را فراهم آورد که بنگاه‌های متوسط به واحدهای بزرگ تولیدی تبدیل شوند، گفت: شما تنها در یکسال نمی‌توانید بنگاه‌های متوسط را به بزرگ تبدیل کنید. سرمایه گذاری‌های بزرگ تفاوت بسیار معنادار تری با سرمایه گذاری در واحدهای کوچک و متوسط دارد. اجرایی شدن این موضوع به یک بازه زمانی سه تا پنج ساله نیاز دارد. البته وجود واحدهای خصولتی و دولتی این امکان را برای کسب و کارهای متوسط ایجاد نمی‌کند که بتوانند خود را توسعه دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار