دبیر ادبیات مدرسه شهید مصطفی‌خمینی:

سپهری، انسانی با ذهن تصویرساز و عاشق طبیعت بود

فیروزکوه ( پانا) - دبیر ادبیات مدرسه شهید مصطفی‌خمینی فیروزکوه، سهراب سپهری را انسانی با ذهن تصویرساز دانست و گفت انسان باید دید و نگرش خود را نسبت به جهان تغییر دهد تا بتواند جهانی متفاوت در پیش روی خود ترسیم کند.

کد مطلب: ۱۳۶۵۳۲۶
لینک کوتاه کپی شد
سپهری، انسانی با ذهن تصویرساز و عاشق طبیعت بود

مهدی خیرخواه، دبیر ادبیات مدرسه شهید مصطفی‌خمینی شهرستان فیروزکوه به مناسبت در گذشت سهراب سپهری در گفت‌وگو با پانا گفت: « سهراب سپهری شاعر پر آوازه‌ ایرانی در غروب یکمِ اردیبهشت ۱۳۵۹ در اتفاق ناگواری به دلیل بیماری از دنیا رفت. »

وی افزود: « او متولد ۱۵ مهر ۱۳۰۷ در کاشان است « اهل کاشانم، پیشه‌ام نقاشی است، گاه‌گاهی قفسی می‌سازم با رنگ» او از همان دوران کودکی به شعر و نقاشی علاقه‌مند بود و اولین شعرش در هشت سالگی بوده است. »

خیرخواه در تکمیل صحبت‌هایش بیان کرد: « او پس از گذران تحصیلات ابتدایی دبیرستان در کاشان به دانشکده هنرهای زیبا در تهران وارد شد و با بورسیه‌ی تحصیلی وارد هنرستان هنرهای زیبایی پاریس در کشور فرانسه شد. وی در سال ۱۳۳۰، نخستین مجموعه شعر نیمایی خود را به نام مرگِ رنگ منتشر کرد، وی در طول زندگی خود به کشورهای مختلفی مثل فرانسه، ژاپن، یونان و... سفر کرده بود. »

وی با اشاره به خصوصیات سهراب سپهری، در ادامه گفت:« او انسانی با ذهن تصویرساز و عاشق طبیعت بود، ترکیب سازی‌های هیجان انگیزی داشت، او در شعر دوره‌ی معاصر جاذبه‌اش فراگیر شد و با شعر هشت کتاب به شهرت رسید، از معروف ترین شعرهایش می‌توان به صدای پای آب، مسافر و نشانی اشاره کرد، که شعر صدای پای آب یکی از بلندترین شعرهای نو در زبان فارسی است. »

دبیر ادبیات مدرسه شهید مصطفی‌خمینی،بیان کرد: « وی در میان عموم مردم شاعر شناخته شده‌ای است، او در کنار شاعری در زمینه‌های هنرهای تجسمی و نقاشی ماهر و چیره دست بود و جایگاه والا و برجسته در میان دوستداران هنر تجسمی دارد. پیوستگی زیادی در شعر و نقاشی‌ها در آثار سهراب نمایان می‌شود. »

وی خاطر نشان کرد:« در زمینه‌ی شعرهایی که سروده است، کمتر کسی پیدا می‌شود که این قسمت از شعر او« چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید زیست» را نشنیده و ندیده باشد و اینکه انسان باید دید و نگرش خود را نسبت به جهان تغییر دهد تا بتواند جهانی متفاوت در پیش روی خود ترسیم کند.»

خیرخواه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این شاعر نامی و بزرگ، نیز در پایان گفت: « یاد و خاطره‌ی سهراب سپهری عزیز، این شاعر بزرگ را گرامی می‌داریم، باشد که امثال این انسان‌های فرهیخته الگوی ما در زندگی باشند.»

دانش‌آموز خبرنگار: فاطیـــــما ایـــلکا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار