مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

مشارکت 4 میلیون دانش‌آموز در بزرگترین محفل انس با قرآن جهان اسلام

تهران (پانا) - مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بزرگترین محفل انس با قرآن کریم دانش‌آموزی جهان اسلام که امروز برگزار می‌شود، گفت پیش‌بینی می‌شود حدود 4 میلیون دانش‌آموز صبح امروز، پای رحل قرآن بنشینند و شاگردی کنند.

کد مطلب: ۱۳۶۴۳۸۰
لینک کوتاه کپی شد
مشارکت  4 میلیون دانش‌آموز در بزرگترین محفل انس با قرآن جهان اسلام

میکائیل باقری ضمن اشاره به بزرگترین محفل انس با قرآن کریم دانش‌آموزی جهان اسلام که امروز برگزار می‌شود در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: بر اساس راهکار 3/1 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تقویت انس با قرآن دانش‌آموزان، یکی از اهداف و رسالت‌های دستگاه تعلیم و تربیت است که تحقق آن راهکار و بسترهای متفاوتی دارد که یکی از این راهکارها محافل انس با قران کریم یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدّظلّه‌العالی)، محافل استماع قرائت قرآن کریم است.

وی با بیان اینکه این فرآیند در طول سال تحصیلی توسط مراکز دارالقران سراسر کشور برگزار می‌شود و حداقل 80 درصد مدارس نیز هر کدام حداقل یک محفل قرآنی برگزار می‌کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به بی‌احترامی‌هایی که در سال گذشته به ساحت مقدس قرآن کریم صورت گرفت، تصمیم بر این شد که یک محفل بزرگ جهانی را برگزار کنیم.

باقری افزود: بدین ترتیب امروز شاهد برگزاری 20 هزار محفل قرآنی در مدارس سراسر کشور و حدود 800 محفل مرکزی در شهرها توسط دارالقرآن‌ها و همچنین در 20 کشور هستیم که پیش‌بینی می‌شود حدود 4 میلیون دانش‌آموز صبح امروز، پای رحل قرآن بنشینند و شاگردی کنند که جا دارد از تمام کسانی که برای برگزاری این محفل زحمت کشیدند به‌ویژه همکارانی که در حوزه بین‌الملل فعالیت می‌کنند، تشکر و قدردانی کنیم ضمن اینکه این محفل توسط رسانه ملی پوشش داده می‌شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در خصوص ترجمه قران کریم گفت: بر اساس سند آموزش عمومی قرآن کشور که شامل 9 هدف است، یکی از اهداف 9 گانه آن آموزش ترجمه و درک معنای آیات، عبارات و واژگان قرآن کریم است و در این راستا امسال تغییراتی در تالیف و نگارش کتب قرآن مقطع ابتدایی به وجود آمد و این کتب به‌صورت آزمایشی در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته تا بخشی از نگرانی‌هایی که در زمینه درک معنای کلمات ایجاد شده بود، برطرف شده و این امر تقویت شود.

وی با بیان اینکه آموزش قرآن شامل 2 بخش است که بخش اول، کتبی و درک معنای کلمات و ترجمه و بخش دوم، روخوانی، روانخوانی و صحیح‌خوانی است، اظهار کرد: دانش‌آموزان مقطع ابتدایی نه تنها آموزش روخوانی، روانخوانی و صحیح‌خوانی را می‌بینند بلکه همزمان در کتاب قرآن، توجه ویژه به درک معنای واژگان نیز در دستور کار قرار دارد.

باقری با بیان اینکه توجه به درک معنا در دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول پررنگ است، افزود: شاید دانش‌آموزان نتوانند یک آیه را به صورت کامل ترجمه کنند اما می‌توانند واژه‌به‌واژه آیات را ترجمه و معنا کنند اما در دوره متوسطه دوم چون بر اساس اهداف مترتب بر دوره تحصیلی، روانخوانی و معنای واژگان را یاد گرفته‌اند در درس دین و زندگی برای هر جلسه، یک صفحه قرآن با ترجمه روان آن موجود است. ضمن اینکه علاوه بر آن درس عربی هم به زبان قرآن شده یعنی اگر در گذشته برای درس عربی از واژگان و عبارت‌های دیگری استفاده می‌شد، امروز اغلب مطالب این درس از آیات قرآن کریم استفاده شده است.

وی با بیان اینکه آموزش قرآن یک مهارت محسوب می‌شود که مانند سایر مهارت‌ها ارکان مختلفی دارد، گفت: ارکان آموزش قرآن شامل کتب آموزشی، محتوای درسی، روش تدریس و نیروی انسانی است که نیروی انسانی، مهمترین رکن آن است و برای همین منظور، طرح اتقان (ارتقای توانمندی‌های قرآنی آموزگاران، مدیران و معاونان مدارس دوره ابتدایی) با ظرفیت 370 هزار نفر به صورت آزمایشی در 5 استان کشور در حال اجراست.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه درس قرآن در دوره ابتدایی حتما باید توسط آموزگار همان کلاس تدریس شود، ابراز کرد: با توجه به ناموفق بودن طرح آزمایشی اتقان در یک استان، یک گام در مرحله فعلی اجرا پایین آورده و طرح اتقان پایه را اجرا می‌کنیم و به همین دلیل باید خود معلم را توانمند کنیم چرا که آموزگاران آن توانمندی که در سایر دروس دارند را احتمالا در قرآن نداشته باشند.

وی ادامه داد: در این طرح که در 5 استان کشور در حال اجراست، معلم (آموزگار) را به جایی می‌رسانیم که آموزگاران به صحیح‌خوانی قرآن کریم، مسلط شوند.

باقری بیان کرد: رکن مهم بعدی در آموزش قرآن کریم، همراهی اولیا به‌ویژه در دوره متوسطه دوم است. اولیل در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول این همراهی را دارند که انتظار می‌رود در دوره متوسطه دوم نیز نسبت به آموزش قرآن به دانش‌آموزان همراهی داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار