مقصد جدید خودروسازان جهانی کجاست؟

تهران (پانا) - خودروسازان جهانی که در چین و دیگر کشورها با رکود فروش مواجه هستند، هند را کشوری مطمئن برای سرمایه‌گذاری می‌خوانند.

کد مطلب: ۱۳۶۳۵۰۶
لینک کوتاه کپی شد
مقصد جدید خودروسازان جهانی کجاست؟

به گزارش دنیای اقتصاد، بازاری که مدیران شرکت‌های خودروساز معتقدند با وجود چالش‌های تاریخی این کشور، آنقدر بزرگ است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. طی سال گذشته، شرکت‌های نیسان موتور، رنو، هیوندای موتور و فولکس واگن برنامه‌های جدید خود برای بازار هند را اعلام کرده‌اند.

اشوانی گوپتا، مدیرعامل نیسان، در مصاحبه‌ای گفته است بازار خودرو در هند در حال رشد است. پس از افزایش ۲۴درصدی فروش خودروهای سواری این شرکت در سال گذشته، هند در کنار ژاپن عنوان سومین کشور از نظر فروش خودرو پس از چین و ایالات متحده در ۲۰۳۰ به خود اختصاص داده است. شرکت مشاور مدیریت آرتوردی لیتل نیز پیش‌بینی کرده است که فروش سالانه خودروهای سواری در هند به بیش از ۵/ ۷میلیون برسد، که نسبت به ۸/ ۳میلیون در سال گذشته حدود دو برابر می‌شود.

تا همین اواخر، بازار خودروهای سواری هند تحت سلطه خودروهای کوچک و مقرون‌به‌صرفه شرکت خودروسازی ماروتی سوزوکی بود. شعبه هندی شرکت سوزوکی موتور نزدیک به نیمی از فروش سالانه خودروهای سواری هند را در دو دهه گذشته به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۲۱، شرکت فورد موتور از هند خارج شد و به این صورت به تعداد معدودی از خودروسازان دیگر از جمله میتسوبیشی موتورز و شرکت جنرال موتورز پیوست که بازار این کشور را ترک کردند. فورد در آن زمان اعلام کرد که میلیاردها دلار ضرر کرده است و شاهد تقاضای کمتر از حد انتظار برای مدل‌های جدید خود است.

آکشای پراساد از اعضای شرکت آرتوردی لیتل می‌گوید با افزایش سطح درآمد، امروزه نسل جدیدی از مصرف‌کنندگان طبقه متوسط در حال ظهور است که خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوورهای بزرگ‌تر را خریداری می‌کنند و علاقه بیشتری به خودروهای برقی نشان می‌دهند. داده‌های موسسه مشاوره‌ کریسیل هند نیز نشان می‌دهد که خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوورها (یوتیلیتی‌ها) بیش از ۴۰ درصد از کل فروش خودروهای سواری در هند را در سال منتهی به مارس ۲۰۲۲ تشکیل داده‌اند، به طوری که نسبت به پنج سال گذشته حدود سه برابر شده است.

واردات خودروهای سواری برقی به هند نیز در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن، تقریبا سه برابر افزایش داشته است و به بیش از ۴۱ هزار دستگاه رسیده است. پراساد می‌گوید، اکنون سایر خودروسازان غیر از ماروتی سوزوکی امید بیشتری به حضور در بازار هند دارند. نیسان بیش از یک دهه پیش برای اولین‌بار در شهر چنای در جنوب شرقی هند سرمایه‌گذاری کرد و یک کارخانه در آنجا ساخت. اما در سال‌های پس از آن، این خودروساز ژاپنی توجه بیشتری به بازارهای بزرگی مانند چین و ایالات متحده داشت. ولی در ماه فوریه، نیسان و شریک متحد آن رنو اعلام کردند قصد دارند حدود ۶۰۰میلیون دلار در هند برای تولید شش مدل جدید سرمایه‌گذاری کنند.

در سال ۲۰۲۱، هیوندای اعلام کرد قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ بیش از ۵۰۰میلیون دلار برای معرفی شش خودروی برقی در هند هزینه کند. در ۱۳ مارس، این خودروساز کره‌ای اعلام کرد کارخانه متعلق به جنرال موتورز در غرب هند را خریداری خواهد کرد. در ماه اوت نیز فولکس واگن اعلام کرد با شرکت ماهیندرا برای تامین قطعات پنج خودروی شاسی‌بلند برقی که توسط این خودروساز هندی تولید می‌شود، به توافق رسیده است. این شرکت‌ها اعلام کردند فرصت‌های بیشتری برای همکاری در پروژه‌های خودروهای برقی را بررسی خواهند کرد. تاتا موتورز مستقر در بمبئی نیز خط تولید خودروهای خود را برای پاسخگویی به تقاضاهای درحال تغییر مصرف‌کننده تنظیم کرده است و قصد دارد از دو شاسی‌بلند برقی در نمایشگاه خودرویی در هند در اوایل سال جاری رونمایی کند.

به گفته انجمن خودروسازان چین، برخی از خودروسازان جهانی در چین با مشکلاتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند؛ این درحالی است که این کشور بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان است به‌طوری‌که فروش خودروهای سواری در سال ۲۰۱۷ به اوج خود و نزدیک به ۲۵‌میلیون دستگاه رسید. براساس اعلام این انجمن، این رقم در سال گذشته به ۶/ ۲۳میلیون دستگاه کاهش یافته است. فروش خودروهای برقی با باتری و هیبریدی چشم‌گیر است، اما بازیگران محلی، مانند شرکت بی‌وای‌دی، درحال تصاحب بخش زیادی از این بازار جدید هستند. به گفته شرکت اطلاعات خودرو ال‌ام‌سی، خودروسازان خارجی در اواخر سال گذشته ۴۷درصد از تولید خودرو در چین را به خود اختصاص داده‌اند، درحالی‌که سهم خودروسازان خارجی از تولید خودرو در این کشور در سال ۲۰۱۹ حدود ۵۴درصد بوده است.

به گفته ال‌ام‌سی، حضور در بازار چین به طور مشخص برای خودروسازان خارجی سخت‌تر شده است. آرنو آنتلیتز، مدیر‌عامل فولکس واگن، می‌گوید که این برند خواهان حفظ جایگاه خود در بازارهای اصلی اروپا و چین است، اما احتیاط هم لازم است؛ به عقیده او، فرصت‌های رشد فوق‌العاده‌ای در هند وجود دارد و برای تاب‌آوری در بازار، باید رویکردی جهانی‌تر را در پیش گرفت.

نیسان اخیرا هدف سال مالی ۲۰۲۶ خود را برای برقی‌سازی اروپا و ژاپن ارتقا داده است، اما آن را از ۴۰درصد در چین به ۳۵درصد کاهش داده است. عواملی از جمله رقابت فزاینده از سوی تولیدکنندگان داخلی در چین از عوامل این کاهش بوده است. گوپتا، مدیر اجرایی در شرکت نیسان، می‌گوید قرار نیست هند جایگزینی برای چین باشد، ولی شرکت نیسان درحال احیای خود در هند است، زیرا دولت حمایت می‌کند و جمعیت مشتریان در حال افزایش هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار