دبیر بهارستانی:

عطار نیشابوری، شاعری عارف و بی‌آلایش که مورد توجه همگان است

بهارستان یک (پانا) - دبیر بهارستانی، در گفت‌وگویی، عطار نیشابوری را یکی از شاعران عارف با کلامی بی‌آلایش معرفی کرد که هر ساله گردشگران زیادی از آرامگاه او بازدید می‌کنند.

کد مطلب: ۱۳۶۳۰۸۷
لینک کوتاه کپی شد
عطار نیشابوری، شاعری عارف و بی‌آلایش که مورد توجه همگان است

زهرا رحیمی، دبیر بهارستانی با ۳۰ سال تجربه کاری در آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با پانا، در خصوص بزرگداشت عطار نیشابوری، شاعر و عارف بودن او، گفت:« فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری معروف به شیخ عطار نیشابوری، یکی از شاعران و عارفان مشهور عصر خود بود؛ وی در قرن ششم و هفتم هجری می‌زیست که یکی از محبوب‌ترین و پرکارترین شاعران ایرانی در عصر خود به شمار می‌رود که در حال حاضر شهرت جهانی دارد.»

وی در ادامه به زادگاه عطار اشاره کرد:«این شاعر بزرگ در روستایی به نام کدکن در حوالی نیشابور متولد شد؛ وی آثار معروف بی‌نظیری خلق کرد و در نهایت توانست افتخاری برای همه مردم ایران زمین باشد؛ کلام ساده و بی‌آلایش او در اشعارش به زیبایی نقش بسته‌اند.»

رحیمی در ادامه به آثار ارزشمند این شاعر ایرانی پرداخت:« سادگی در کلام او سرلوحه تمامی آثارش قرار گرفته که همین مسئله موجب محبوبیت خاص او در میان مردم شده است؛ منطق‌الطیر عطار یکی از آثار بسیار معروف وی است که با نام مقامات‌الطیور نیز شناخته می‌شود؛ این کتاب منظومه‌ای مثنوی به زبان فارسی و مشتمل بر ۴۴۵۸ بیت است و محتوای این اثر توصیفی از سفر مرغان به سوی سیمرغ و ماجراها و مشکلاتی است که در این راه، برای آن‌ها روی می‌دهد. این اثر جاویدان، در هندوستان و کشورهای اروپایی نیز به چاپ رسیده است.»

وی در ادامه به سخنان خود افزود:« تذکره‌الاولیا کتابی از عطار نیشابوری به زبان فارسی است که در شرح حال ۹۷ نفر از مشایخ صوفیه نوشته شده و هدف از آن الگوبرداری از سیره عملی و گفتاری آن‌‌ها است. این کتاب شامل مقدمه و ۷۲ باب می‌شود که هر یک به زندگی و سخنان یکی از عارفان و مشایخ می‌پردازد؛ تذکره‌الاولیا به‌معنای یاد دوستان خدا‌ست.»

رحیمی در خصوص آرامگاه عطار نیشابوری گفت:« آرامگاه عطار در ۶ کیلومتری غرب نیشابور و در نزدیکی آرامگاه عمر خیام قرار دارد. بنای این آرامگاه مربوط به دوره تیموری است و توسط فردی به نام امیرعلی شیرنوایی ساخته شده است؛ این آرامگاه در دوره پهلوی دوم به‌طور کامل مرمت شد. مقبره این شاعر بزرگ در داخل باغی به مساحت ۱۱۹ مترمربع قرار گرفته و به زیبایی با کاشی‌هایی به رنگ سبز، زرد و آبی مزین شده است. آرامگاه عطار نیشابوری یکی از مکان‌های دیدنی نیشابور به شمار می‌رود و هر ساله مسافران و گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.»

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد:« در تقویم ملی ایران، ۲۵ فروردین ماه، روز بزرگداشت عطار نیشابوری نام‌گذاری شده است؛ به همین منظور هر ساله همایش بزرگداشت این شاعر بزرگ در نیشابور و سایر نقاط ایران و جهان برگزار می‌شود.»

خبرنگار دانش‌آموز: فاطمه جورشعبانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار