دبیر ادبیات فارسی دبیرستان شهدای گمنام ناحیه یک بهارستان:
عطار نیشابوری، گنجینهای پرافتخار برای ملت ایران است
بهارستان یک(پانا)-دبیر ادبیات فارسی دبیرستان شهدای گمنام ناحیه یک بهارستان، در سخنانی عطار نیشابوری را گنجینهای پر افتخار برای ملت ایران دانست.
زهرا دباغی، دبیر ادبیات فارسی دبیرستان شهدای گمنام ناحیه یک بهارستان در گفتوگو با پانا بیان کرد:«عطار یکی از شاعران و عارفان مشهور قرن ششم و هفتم هجری است که در حوالی نیشابور متولد شد. وی یکی از محبوبترین و پرکارترین شاعران ایرانی است که شهرت جهانی دارد.»
وی افزود:«در تقویم ملی ایران، ۲۵ فروردین ماه، روز بزرگداشت عطار نیشابوری نامگذاری شده است؛ به همین منظور هر ساله همایش بزرگداشت این شاعر بزرگ در نیشابور و سایر نقاط ایران و جهان برگزار میشود.»
دباغی تصریح کرد:«به طور قطع تاثیر عطار بر شعر و ادب و فرهنگ ایران زمین و جهان اسلام همچون تاثیر نیشابور بر فرهنگ ایران و جهان اسلام است که مولانا خود را پوینده و رهرو راه او میداند.»
وی ادامه داد:«عطار نیشابوری یکی از پرکارترین و فعالترین شاعران ایرانی به شمار میرود و بنا به روایات بیش از ۱۸۰ اثر گوناگون از خود بهجای گذاشته که حدود ۴۰ عدد از آنها به شعر و نثر است.»
دباغی افزود:«زندگی او به تنظیم اشعار بسیار گذشت از جمله چهار منظومه، دیوان اشعار، مجموعه رباعیات و مختارنامه.آوازهٔ شعر او در روزگار حیاتش از نیشابور و خراسان گذشته و به نواحی غربی ایران رسیده بوده است.»
وی گفت:«در طول تاریخ آثار بسیاری به عطار نسبت داده شدهاند و از آن گذشته پیش و پس از وی عدهٔ زیادی بودهاند که عطار تخلص میکردهاند؛ به گونهای که عدهای آثار او را به تعداد سورههای قرآن یعنی ۱۱۴ کتاب پنداشتهاند.عطار نیشابوری یکی از برترین مردان نامآور تاریخ ادبیات ایران بوده که کلام ساده و بیآلایش او در اشعارش به زیبایی در دل نقش میبندد.»
دباغی بیان کرد:« عطار، مانند بسیاری از عارفان، قدرت شاعری بالایی داشت؛ او همچنین سرمایه بزرگی از ادب و شعر اندوخته بود؛ عطار در ادبیات عرفانی جایگاه مهمی دارد و او اولین کسی است که عرفان را به معنی عمیق آن وارد ادبیات فارسی کرد.حلقهٔ درسهای عرفانی عطار در نیشابور بسیار گرم و پرشور بودهاست و بسیاری از بزرگان عصر در آنها حاضر میشدهاند.»
وی ادامه داد:«از آثار خارقالعاده این نامآور ایرانی میتوان به کتاب هایِ بیسرنامه، خسرونامه، بلبلنامه، پسرنامه، حیدرینامه، پندنامه، جوهر الذات، حلاج نامه، سیاهنامه، اشترنامه، لسانالغیب، مظهرُ الذات، معراجنامه، مفتاح الفتوح، نزهتنامه، وصلتنامه و هیلاجنامه اشاره کرد.»
دباغی در پایان گفت:«جایگاه عطار در عرفان چنان جایگاه رفیعی است که توصیف آن تنها از بزرگی چون مولانا بر میآید. او پس از سال ها تلاش در راه شعر و ادب این مرز و بوم، توسط حمله مغولان کشته شد و اکنون درمیان ایرانیان جایگاه والایی دارد.»
خبرنگار دانشآموز: صبا فخام
ارسال دیدگاه