در نشست مشترک شورای معاونان اداره کل و مدیران مناطق شهر تهران با رئیس سازمان نوسازی مدارس کشورمطرح شد
راهبرد برونرفت از وضعیت فضاهای آموزشی و پرورشی پایتخت اعلام شد
تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، مدیران آموزش و پرورش را فرماندهان نظام الگویی انقلاب اسلامی در ساختار تعلیم و تربیت دانست.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور؛ حمیدرضا خانمحمدی در نشست مشترک شورای معاونان اداره کل و مدیران مناطق شهر تهران با تسلیت ایام شهادت امیرالمومنین(ع) گفت: مدیران آموزش و پرورش، فرماندهان نظام الگویی انقلاب اسلامی در ساختار تعلیم و تربیت هستند.
وی ضمن خیرمقدم به حاضران در جلسه ابراز داشت: تشکیل این نشست مشترک، فرصت مغتنمی است که بتوانیم بهتر مشکلات را بشناسیم و برای حل آنها از ظرفیتهای متقابل استفاده کنیم.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در ادامه با بیان اینکه در این نشست ارزشمندT نکات راهبردی و امیدبخشی بیان شد، افزود: امیدآفرینیT بخشی از جهاد تبیین است. ارائه خدمات و تبیین آن در تهران از آن جهت که الگو و پیشانی محوری کشور است، مهم و وظیفه همه ماست. باید تلاش شود تا فضاهای آموزشی و پرورشی کلانشهر تهران با این نگاه آماده شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مسائلی که مطرح شدT مسأله خود ما نیز هست، بیان کرد: جدای از مشکلات فضاهای آموزشی دولتی در حوزه مدارس غیردولتی نیز یک سری مسأله وجود دارد که باید برای آنها چارهاندیشی کرد.
خانمحمدی خاطرنشان کرد: موضوع ایمنسازی مدارس و سلامت دانشآموزان بسیار مهم و غیرقابل اغماض است. همه باید کمک کنیم فضای یادگیری فرزندانمان ایمن و آرام باشد.
وی با اشاره به وجود مشکلاتی در حوزه فضاهای آموزشی پایتخت گفت: بعضاً بیان این مشکلات و محرومیتها باعث تعجب مسئولان میشود. رشد جمعیت، سرانه پایین و فرسودگی فضاها چالشهایی را ایجاد کرده است. با این وجود ظرفیت خوبی در تهران وجود دارد که باید سازوکار آن را فراهم کنیم.
این مقام مسئول اذعان کرد: قرارگاه عدالت تربیتی، محور خوبی برای استفاده از این ظرفیتهاست. همچنین ظرفیت خیرین، موضوع مسئولیتهای اجتماعی و مشارکت سایر نهادها و دستگاهها موثر خواهد بود.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به اینکه با استمرار روند فعلی حل این مسائل زمانبر خواهد شد، اضافه کرد: در دوره جدید، مثلث صنعتیسازی، سریعسازی و ارزانسازی را با رعایت معماری ایرانی - اسلامی و اصل مهم هویت در دستور کار قرار خواهیم داد. این راهبرد هماکنون در شهرستان بهارستان در حال برنامهریزی نهایی است.
خانمحمدی در ادامه به تجربه خوب نوسازی مدارس در بحث مقاومسازی اشاره کرد و افزود: با توجه به کمبود شدید فضای جایگزین در عملیات تخریب و بازسازی در صورت حصول شرایط، مقاومسازی را برای حل بخشی از این مشکلات در نظر داریم.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: تامین ۲۵۰۰ میلیارد تومان در ۳ سال برای حل بخشی ازمشکلات فضاهای آموزشی تهران پیشبینی شده که استفاده از فرصت مولدسازی، یکی از راههای تامین این اعتبار است.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ۴ ماه از زمان ابلاغ طرح مولدسازی گذشت اما روند کار بسیار ضعیف است. انتظار داریم مدیران آموزش و پرورش فعالتر عمل کرده و با معرفی املاک راکد و مازاد و طی روند قانونی ارزشافزایی و عرضه که توسط سازمان خصوصیسازی انجام میگیرد از ۱۰۰ درصد عواید آن در مدرسهسازی مناطق بهرهمند شوند.
خانمحمدی با بیان اینکه تحریمهای ظالمانه موجب مشکلات اعتباری شده است، افزود: در یک اقدام حقوقی، مسائل به وجود آمده از این موضوع را برای جلب توجه نهادهای بینالمللی در دست اقدام داریم تا بدانند چه مشکلاتی به لحاظ این تحریمها در تامین فضای استاندارد برای کودکان این سرزمین به وجود آمده است.
وی در خصوص اهمیت نگهداری مدارس و مشکلات آن با وجود دستورالعمل مدیریت نگهداری و تعمیر فضاها، تجهیزات مدارس و افزایش سهم عوارض گازرسانی در تامین و استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس نکاتی را بیان کرد.
راهاندازی طرح شهید عجمیان با هدف بهسازی و شادابسازی ۲۰ هزار مدرسه از دیگر محورهای سخنان رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور بود که مرحله اول این طرح در تعطیلات نوروز امسال انجام شد و در فصل تابستان ادامه مییابد.
تاکید بر ضرورت توجه مجلس و دولت به فضاهای آموزشی و پرورشی پایتخت
سیدعلی یزدیخواه، نایبرئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: تهران در همه شاخصها از فضا، ساختمان، تراکم دانشآموزی، جنسیت و نیروی انسانی مشکل دارد.
یزدیخواه افزود: درک لیالی قدر به شناخت قدر و منزلت حضرت صدیقه طاهره(س) به عنوان ریشه امامت و ولایت و سلسله جنبان این حرکت عظیم در هستی است.
وی اظهار داشت: دعا برای سلامتی وجود و فرج امام زمان(عج) بسیار توصیه شده که بیانگر اهمیت موضوع امامت و ولایت است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: رهبری، قله جامعه اسلامی است و از این رو دشمن، حملات خود را متوجه این قله عظیم کرده است. این نظام و رهبری عقبه مردمی دارد. مردم پای نظام و انقلاب ایستادهاند و با نجابت هزینه مقاومت را میپردازند تا وابسته و واداده نباشیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه ابراز داشت: مناسبات خوب در روابط با کشورهای منطقه و رویکردهای بینالمللی در ادامه مقاومت است که امیدواریم منجر به رشد اقتصادی و ارتقای رفاه و درآمد ملی شود.
یزدیخواه تایید کرد: آموزش و پرورش مشکلات زیادی دارد و در تهران با محرومیت زیادی مواجهیم که به چشم نمیآید. علیرغم اینکه سهم تهران در پرداخت مالیات ۵۴ درصد است اما در هزینهکرد آن ۱.۵ درصد است.
وی تصریح کرد: تهران در همه شاخصها از فضا، ساختمان، تراکم دانشآموزی، جنسیت و نیروی انسانی مشکل دارد. مجلس و دولت باید فکر عاجل کنند. در گذشته بروکراسی سنگین از موانع مولدسازی بوده که امیدواریم با تصویب این طرح و ابلاغ آن این مشکلات حل شود.
در ابتدای این نشست، علیرضا کریمیان و عباس زارع، مدیران کل آموزش و پرورش شهر و نوسازی مدارس استان تهران به بیان نکاتی پیرامون وضعیت فضاهای آموزشی و مشکلات این بخش پرداختند.
همچنین مدیران مناطق ۹، ۱۳ و ۱۷ چالشهای منطقه و ۲ نفر از موسسین مدارس غیردولتی، مشکلات این مدارس را بیان کردند.
گفتنی است در پایان این نشست از خانم طوسی، مدیر منطقه ۱۰ تهران و مادر شهید مدافع حرم، محمدرضا دهقان امیری و آقای امینی، مدیر منطقه ۷ تهران و پدر شهید محمدهادی امینی تجلیل شد.
ارسال دیدگاه