سیدجعفر تشکری هاشمی:

انتقال شرکت کنترل ترافیک به شرکت دیگر، مصوبه شورای شهر را ندارد

عباسی: تجهیزات و اطلاعات کنترل شهری برای صیانت از مردم است و از بین بردن این زیرساخت به معنای ایجاد فرصت برای دشمنان قسم خورده کشور است/ چمران: این موضوع فعلا مسکوت می‌ماند

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد انتقال شرکت کنترل ترافیک به شرکت دیگر، مصوبه شورای شهر را ندارد و خارج از چارچوب قانون است.

کد مطلب: ۱۳۶۲۰۳۱
لینک کوتاه کپی شد
انتقال شرکت کنترل ترافیک به شرکت دیگر، مصوبه شورای شهر را ندارد

سیدجعفر تشکری هاشمی در جمع خبرنگاران در خصوص انتقال شرکت کنترل ترافیک به شرکت رایانه شهر، گفت: بنده مطلع شدم نامه‌ای توسط یک عضو علی‌البدل شرکت کنترل ترافیک برای شهردار تهران تنظیم شده و موافقت صورت گرفته که ماموریت‌ها، دارایی‌های و سرمایه‌ها به جز مرکز مانیتورینگ به شرکت رایانه شهر منتقل شود.
سید جعفر تشکری هاشمی تاکید کرد: ما این موضوع را بررسی کردیم و با توجه به اینکه رسما اعلام شده، باید بگوییم که مراحل طی نشده و مصوبه شورای شهر ندارد و پیشنهادات خارج از چارچوب قانون است.
وی افزود: سلسله مراتب سازمانی نیز در این خصوص طی نشده و دستاوردی برای شهر از لحاظ جابجایی نخواهد داشت؛ ما مستندات قانونی را ارائه خواهیم داد تا سرمایه ارزشمند شهر که برای وضعیت ترافیکی اصالتی ویژه دارد مخدوش نشود و مراحل به صورت قانونی طی شود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه شورا ۲۱ عضو دارد و باید از قانون صیانت کند، یادآور شد: نقش ما جز این نیست و باید بر حسن اجرای کار نظارت کنیم و شورا باید بر قانون شکنی نظارت کند.
وی با بیان اینکه شورا اختیارات کافی و کامل دارد، تصریح کرد: شهردار باید بداند قانون برای همه است و باید بر آن تمکین کنیم و اگر خلافی مشاهده کنیم تذکر خواهیم داد و سوال خواهیم کرد.

* ضرورت جلوگیری از فروپاشی سیستم حمل و نقل

تشکری هاشمی همچنین در جریان برگزاری در یکصد و سی و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با اشاره به وضعیت شرکت کنترل ترافیک تهران، اظهار کرد: شرکت کنترل ترافیک توانسته با استفاده از منابع روز ترافیک تهران را کنترل کند و تجهیزات زیادی در اختیار آن قرار داشته و دارد. بیش از هزار و ۷۰۰ کیلومتر فیبر نوری، ۴۹۶ تقاطع هوشمند، ۳۰۰ تقاطع با سیستم های برنامه پذیر، هزار و ۵۰۰ دوربین نظارت تصویری و هزار و ۵۰۰ دوربین دیگر در اختیار این شرکت است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در شورای سوم وضع شرکت های شهرداری مورد بررسی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در سال ۸۹ بر ضرورت فعالیت این شرکت به عنوان یک شرکت تخصصی تأیید شد و در سال ۹۳ نیز بر ابقای این شرکت و تجهیزات و سیستم های آن تأکید صورت گرفت؛ یعنی شورای شهر تهران به درستی این فعالیت را برای کلانشهر تهران با بیش از پنج هزار خودرو و یک میلیون موتورسیکلت، اضطراری تشخیص داد.
وی افزود: در ۲۵ اسفندماه سال قبل عضو هیات مدیره و یکی از اعضای علی البدل شرکت کنترل ترافیک بدون اینکه صلاحیت داشته باشند، پیشنهاداتی را به شهردار تهران ارائه دادند که بر مبنای آن کلیه حقوق، اعتبارات و زیرساخت ها قراردادهای پیمانکاری، کلیه دوربین های نظارتی و پلاک خوان، تجهیزات موجود در انبارهای شرکت، مسئولیت های قراردادهای سابق و فعلی و ۷۰ نیروی انسانی به مؤسسه رایانه شهر منتقل شود و مرکز مانیتورینگ در اختیار شرکت باقی بماند.
تشکری هاشمی با بیان اینکه این نامه بدون اینکه امضای سایر اعضای هیات مدیره و بدون اطلاع مدیرعامل و معاون حمل و نقل به شهردار تهران ارسال شده است، گفت: این نامه در شرکت ثبت نشده و در دبیرخانه دفتر شهردار تهران ثبت شده که اقدام غیرقانونی بوده و در تاریخ ۲۷ اسفندماه همزمان با آخرین پنج سال قبل در دفتر شهردار تهران و روز شنبه در معاونت حمل و نقل ثبت می شود و با توجه به اینکه شهردار تهران با جدیت مسائل را دنبال می کند، شهردار در همان روز پیشنهاد را مشاهده می کند و پیشنهاد می دهد که فیبر نوری فاوا و مترو نیز به این مؤسسه منتقل شود.
وی تأکید کرد: معاون حمل و نقل و ترافیک هم دستور داده که تمام فعالیت ها تا زمان بررسی متوقف شود؛ پس از ۲۵ روز معاون حمل و نقل در نامه ای اعلام می کند که حسب دستور شهردار تهران با این پیشنهاد موافقت می کند و باید اقدامات لازم صورت بگیرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مدیرعامل شرکت اخیراً مطلع شده است، اظهار کرد: معاونت حمل و نقل دستور داده که تمام فعالیت ها با قید فوریت به مؤسسه رایانه شهر منتقل شود و تصمیم به نوعی تمام شده بوده است. گویا مصوبات ما اعتباری بیشتر از کاغذپاره نداشته و حتی کلمه ای مکاتبه با شورا صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه چه فضیلت و دستاوردی در این تصمیم وجود داشته است، یادآور شد: مدیرعامل دو شغله سابق که غیرقانونی در جایگاه خود مشغول به کار بوده، نیروها را در تونل ها برای جابجایی مستقر می کند؛ در دوره مدیریت همین دوستان تجهیزات افت قابل ملاحظه ای داشته اما نسخه های خوبی برای اداره شهر داشتند.
تشکری هاشمی گفت: از ۴۹۶ تقاطع هوشمند، تجهیزات ۳۶۲ تقاطع فعال بوده و ۲۴ درصد دوربین های نظارت تصویری، ۴۵ درصد تلویزیون های شهری، ۴۵ درصد تابلوهای کنترل کیفیت هوا و ۶۰ درصد دوربین های کنترل سرعت در دوران مدیریت سابق خراب بوده اند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: در سیستم های حمل و نقل باید یکپارچه سازی صورت بگیرد و مستندات به شورا ارائه شود که بدانیم کدام گروه ذی صلاح بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که با انتقال تجهیزات به مؤسسه رایانه شهر و بی هویت کردن شرکت کنترل ترافیک، مشکلات برطرف می شود.
وی با اشاره به مشکلات ۳۵۰ نیروی شرکت به دنبال این تصمیمات، خاطرنشان کرد: به دلیل همین مشکلات تعدادی از نیروها به کشورهای دیگر برای کنترل ترافیک رفته اند و قرار شده باقی مانده نیروها نیز با شرکت هادیان قراداد یک ساله منعقد کنند. درخواست ما این است که اجازه داده نشود کسانی که حکم آنها ابطال شده در امور دخالت کنند.
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه عدم امضای اعضا، مکاتبه بدون ثبت و بی اطلاعی مجمع شرکت از موضوع، غیرقانونی است، اظهار کرد: انتقال کلیه اعتبارات از شرکت به مؤسسه رایانه شهر بدون مصوبه شورا بوده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: اساسنامه شرکت رایانه شهر نیز نادیده گرفته شده است؛ صرفاً جابجایی ها باید با مجوز شورای اسلامی شهر انجام شود.
وی با اشاره به انتقال قرادادهای پیمانکاری و جابجایی تعهدات و تضامین، تصریح کرد: این تصمیم هیچ دستاورد و ارزش افزوده ای ندارد و هیچ گونه مطالعه ای در این زمینه صورت نگرفته است؛ با وجود اینکه همه بی اطلاع بودند، این تصمیم به مرحله اجرا رسیده و درخواست می کنیم که صدور بلادرنگ توقف تمام اقدامات ابلاغی از سوی شهردار تهران انجام و شرایط سریعاً به حالت قبلی بازگردد و ارائه پیشنهادات امکان سنجی به کمیسیون مربوطه انجام شود و در صحن شورا تصمیم گیری صورت بگیرد.
تشکری هاشمی با تأکید بر جلوگیری از فروپاشی سیستم حمل و نقل خاطرنشان کرد: از حرمت این شورا باید صیانت کرد؛ در این شورا به شورا جسارت می شود و وقتی حرمت شورا شکسته شود سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

* واکنش اعضا به اظهارات تشکری هاشمی

اعضای شورای شهر نسبت به نطق پیش از دستور تشکری هاشمی واکنش نشان داده و پیشنهاد تشکیل کمیته و تحقیق و تفحص از وضعیت هوشمند سازی شهرداری را مطرح کردند.
مهدی چمران در واکنش به نطق پیش از دستور تشکری هاشمی تأکید کرد: پیشنهاد ما این بود که امروز جلسه هم اندیشی در خصوص این موضوع برگزار شود؛ این جلسه را برگزار خواهیم کرد و مدارک باید ارائه شود تا اعضای شورا در جریان جزئیات قرار بگیرند و نظرات تمام افراد به ویژه کسانی که بر قوانین مسلط هستند، مطرح شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید بر اساس قوانین و اساسنامه ها عمل شود و ما چیزی غیر از این را دنبال نخواهیم کرد. امیدواریم نتیحه ای که گرفته می شود، مطلوب و به نفع شهروندان باشد.
در ادامه علی اصغر قائمی عضو شورای شهر تهران گفت: سالهاست که درحال از دست دادن سرمایه جوانان هستیم.
وی ادامه داد: برای برای حوزه فناوری شهرداری تهران فکری کرد پیشنهاد من این است که تحقیق و تفحصی از این شرکت انجام شود.
مهدی عباسی عضو شورای شهر تهران هم با اشاره به حواشی شرکت کنترل ترافیک گفت: تجهیزات کنترل شهری برای صیانت از مردم و اطلاعات آنها همگی در شرکت کنترل ترافیک اتفاق می‌افتد و از بین بردن این زیرساخت به معنای ایجاد فرصت برای دشمنان قسم خورده کشور و از بین بردن امنیت شهر است.
وی ادامه داد: این دست از کارها صرفا به دلیل بی دقتی نیست شرکت های بسیاری در شهرداری تهران وجود دارد اما چرا دست بر روی شرکتی گذاشته می‌شود که تمامی اطلاعات در آنجا وجود دارد؟
عباسی گفت: اخیرا جاسوسی که محکوم به اعدام شد برای مسئولان تصمیم سازی می‌کرد و باید مراقب بود.

* سخنگوی شورا: باید توضیح شهردار را بشنویم

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران نیز در رابطه با نطق پیش از دستور رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل با محوریت وضعیت شرکت کنترل ترافیک، یادآور شد: آقای تشکری هاشمی وظیفه نظارتی خود را انجام می‌دهد و باید نیت و توضیح شهردار تهران را بشنویم تا به نتیجه برسیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: آقای عباسی نیز قضاوت نکرد و اعلام کرد این بخش حساس است و اگر از آن مراقبت نشود ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.

وی همچنین با اشاره به برگزاری جلسه هم‌اندیشی گفت: هنوز در این رابطه تصمیم گیری نشده است؛ احتمالاً روز یکشنبه این جلسه برگزار می‌شود اما در مجموع باید در رابطه با زمان آن رئیس شورای شهر تهران پاسخ دهد.

* چمران: این موضوع فعلا مسکوت می‌ماند

در حاشیه یکصد و سی و نهمین جلسه شورای شهر تهران و پس از مطرح شدن حواشی مربوط به انحلال شرکت کنترل ترافیک و قرار گرفتن در زیر مجموعه رایانه شهر مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به صحیت هایی که امروز شد قرار بر این است که تا قبل از برگزاری جلسه هم اندیشی اعضای شورای شهر تهران با شهردار تهران در ارتباط با انحلال شرکت اشاره شده فعلا این موضوع مسکوت بماند تا پس از برگزاری این جلسه در ارتباط با انحلال و ادغام آن تصمیم گیری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار