جمعیت  ایران به سرعت درحال پیرشدن است

نگرش خانواده‌ها نسبت به فرزندآوری باید تغییر کند

شیراز (پانا) - در نشست خبری که به منظور اطلاع‌رسانی جایزه ملی جوانی جمعیت به میزبانی استانداری فارس برگزار شد، بر رشد سریع نرخ پیری در کشور هشدار داده شد و با توجه به گفته‌های مدیرکل ثبت احوال استان فارس، نرخ ولادت در استان فارس ١٨ و ۵ دهم درصد بوده که از میانگین کشوری کمتر است، نرخ میانگین سنی جمعیت ایران به سرعت در حال پیرشدن است.

کد مطلب: ۱۳۶۱۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد
جمعیت  ایران به سرعت درحال پیرشدن است

با توجه به آمارها و روند کهنسالی جمعیت و کاهش زاد و ولد در کشور، در سال‌های اخیر سیاست‌های جمعیتی در عرصه‌های مختلفی توسط سیاستمداران و خصوصا رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است و دستگاه‌های مختلفی در این زمینه مسئول شناخته شدند. تصویب قانون حمایت از جوانی جمعیت، یکی از این موارد است که در این راستا جایزه ملی جوانی جمعیت نیز به عنوان یکی از مشوق‌های زادآوری و معرفی خانواده‌های موفق در تولد فرزندان طراحی شده است.
در این نشست، مدیرکل دفتر زنان و امور خانواده استانداری فارس از برگزاری جشنواره جوانی جمعیت در استان فارس خبر داد.
زهرا یقطین با اشاره به این موضوع که هفته جوانی جمعیت از ٢۴ اردیبهشت لغایت ٣٠ اردیبهشت برگزار می شود؛ شعار امسال هفته جوانی جمعیت را «سهم من از جوانی ایران؟» دانست.
وی ادامه داد: جشنواره ملی و استانی جوانی جمعیت نیز در طول این هفته برگزار شده و دارای ٧ محور تولید محتوایی است.
یقطین افزود: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره استانی جوانی جمعیت تا ٣١ فروردین ماه بوده و افراد می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره در استان فارس ارسال کنند.
وی با اشاره به تصویب قانون جوانی جمعیت بیان کرد: این قانون طی سال ١۴٠١ به تصویب رسید این در حالی است که با توجه به عدم تخصیص اعتبارات به این قانون روند اجرایی به سمت هوشیار سازی و دغدغه‌مندی سوق داده شد.
یقطین یادآور شد: ایجاد جریان سازی اجتماعی توسط افراد اثرگذار اجتماعی یکی از رویکردهایی است که دستگاه‌های متولی در حال پیاده سازی آن هستند.
مدیرکل ثبت احوال استان فارس نیز در این نشست گفت: طی سال ١۴٠١ بیش از ۵٧ هزار و ۵١٨ تولد در فارس به ثبت رسید.
سید عباس هاشمی با اعلام این خبر بیان کرد: طی سال ١۴٠١ بالغ بر ۵٧ هزار و ۵١٨ تولد در فارس به ثبت رسیده که ٢٩ هزار و ۶٧۵ پسر و ٢٧ هزار و ٨۴٣ دختر متولد شده‌اند.
وی ادامه داد: به طور میانگین در طول هر ماه در استان فارس طی سال گذشته، چهار هزار و ٧٠٣ نفر متولد شده‌اند که مقایسه با مدت زمان سال قبل نشان دهنده کاهش ٢ درصدی در تولد است.
هاشمی تاکید کرد: نرخ ولادت در استان فارس ١٨ و ۵ دهم درصد بوده که از میانگین کشوری کمتر است و فارس در جایگاه ٢١ کشور در این بخش قرار دارد این در حالی است که استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان در جایگاه نخست نرخ ولادت قرار دارند.
وی افزود: میانگین سن مادران برای اولین فرزند ٣٠ سال و میانگین سن پدر در فارس نیز ٣۵ سال است.
به گفته این مقام مسئول طی سال گذشته ٢۵ هزار فوت نیز در فارس به ثبت رسیده است.
هاشمی تاکید کرد: میانگین سن ازدواج برای مردان در فارس ٢٩ سال و برای زنان ٢۵ سال است.این مقام مسئول اضافه کرد: طی سال ١۴٠١ بیش از ٩ هزار و ١٢٧ مورد طلاق نیز به ثبت رسیده است.
در ادامه این مراسم معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: ۶۵ درصد از جمعیت استان فارس در بازه سنی ١۵ تا ۶۴ سال قرار دارند.
عباس رضائیان زاده ادامه داد: قرار گیری بخش قابل توجه‌ای از اجتماع در این طبقه بندی سنی در حوزه بهداشت نشان دهنده آن است که جامعه در حال پیر شدن است.
وی افزود: اگر هیچ فعالیتی در خصوص جوان سازی جمعیت صورت نگیرد از ابتدای سال ١۴٢٠ نرخ رشد جمعیت در استان منفی خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول فارس چهارمین استان کشور به لحاظ رشد جمعیتی است که تنها ٢١ درصد از افراد جامعه کمتر از ١۵ سال سن دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار