توانگر: ممنوعیت ثبت‌نام با تجربه سه دوره نمایندگی باید از طرح نمایندگان ‌حذف شود

جوکار: ‌عدم ثبت‌نام داوطلبان با تجربه سه دوره نمایندگی در انتخابات نظر کمیسیون است، نه مجلس‌

تهران (پانا) - نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از برخی چهره‌های سیاسی که بدون دریافت اطلاعات صحیح اقدام به موضع گیری‌های نامعقول و نادرست علیه نمایندگان ملت در خانه ملت کردند، گفت‌ این افراد و حتی رسانه‌های تحت حمایت آن‌ها هنوز روند تصویب قوانین در مجلس شورای اسلامی را نمی‌دانند که جای تعجب دارد و امری قابل تامل است.

کد مطلب: ۱۳۶۰۸۶۵
لینک کوتاه کپی شد
توانگر: ممنوعیت ثبت‌نام با تجربه سه دوره نمایندگی باید از طرح نمایندگان ‌حذف شود

ا‌عظم پویان - مجتبی توانگر ضمن رد ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه مجلس یازدهم طی مصوبه‌ای مانع ثبت‌نام داوطلبان با تجربه سه دوره نمایندگی در انتخابات آتی قوه مقننه شده است، گفت: مجلس انقلابی همواره تلاش کرده با مصوباتش زمینه حضور حداکثری نخبگان در عرصه‌های مختلف را فراهم کند و در شرایط فعلی که هنوز پیشنهاد کمیسیون به صحن نرفته است جمعی از نمایندگان مخالف پیشنهاد حذف این بند را داده‌اند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در این راستا، اظهار کرد: رسانه‌هایی که شایعه مذکور را بدون پشتوانه و بدون دریافت اطلاعات درست، مطرح می‌کنند باید پاسخ دهند در کدام جلسه علنی مجلس یازدهم شورای اسلامی موضوع ممنوعیت ثبت نام داوطلبان با تجربه سه دوره نمایندگی در انتخابات قوه‌مقننه به تصویب رسیده است؟

وی با اشاره به بررسی طرح اصلاح برخی مواد قانون انتخابات مجلس در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس، ادامه داد: اعضای این کمیسیون تلاش کردند با پیشنهاد این بند فضا را برای گردش نخبگان فراهم کنند اما به نظرم برای حضور نخبگان در مجلس باید این بند حذف شود.

عضو شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس با انتقاد از برخی چهره‌های سیاسی که بدون دریافت اطلاعات صحیح اقدام به موضع‌گیری‌های نامعقول و نادرست علیه نمایندگان ملت در خانه ملت کردند، افزود: این افراد و حتی رسانه‌های تحت حمایت آنها هنوز روند تصویب قوانین در مجلس شورای اسلامی را نمی دانند که جای تعجب دارد و امری قابل تامل است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در واقع اکنون کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس موضوع یاد شده را در کمیته تخصصی و سپس در نشست خود به تصویب رسانده که این اقدام به معنای تصویب قانون نیست و باید این موضوع در صحن علنی مجلس و با مشارکت همه نمایندگان مورد بررسی قرار بگیرد. در این میان باید یادآور شد قوانین مصوب مجلس نیز باید از سوی شورای نگهبان بررسی شوند و در صورت عدم مخالفت با شرع و قانون اساسی و تایید این شورا، عملیاتی خواهند شد اما در همین مرحله نیز ما خواستار حذف این بند هستیم.

‌عدم ثبت‌نام داوطلبان با تجربه سه دوره نمایندگی در انتخابات نظر کمیسیون است، نه مجلس‌

‌محمدصالح جوکار نیز در رابطه با موضوع مطرح شده از سوی برخی افراد و رسانه ها مبنی بر اینکه مجلس انقلابی یازدهم ثبت نام داوطلبان با تجربه سه دوره نمایندگی در انتخابات قوه مقننه را ممنوع کرده است، گفت: باید یادآور شد برای اولین‌بار عدم ثبت نام داوطلبان با تجربه سه دوره نمایندگی در انتخابات قوه مقننه در مجلس دهم مصوب شد اما شورای نگهبان آن را رد کرد.

رئیس کمیسیون شوراها افزود: عدم ثبت نام داوطلبان با تجربه سه دوره نمایندگی در انتخابات قوه مقننه نظر کمیسیون است، نه صحن مجلس و این پیشنهاد هنوز به صحن نیامده است چه برسد به تصویب آن.

نماینده مردم یزد، اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اکنون نیز موضوع مطرح شده از سوی کارگروه تخصصی بررسی و در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مطرح شده که به عبارت دقیق تر هنوز تبدیل به قانون نشده است.

وی ادامه داد: در واقع این مصوبه برای تبدیل شدن به قانون باید در صحن علنی قوه مقننه مورد بحث و تبادل نظر نمایندگان قرار بگیرد و نهایتا تصویب شود؛ در این میان باید یادآور شد بررسی این مصوبه از هفته آینده در دستورکار صحن قرار دارد و از هم اکنون نیز پیشنهاداتی از سوی منتخبان مردم در بهارستان برای حذف این بند ثبت شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در این رابطه، افزود: همچنین در صورتی که این بند تصویب شود، باید در شورای نگهبان نیز از حیث شرع و قانون اساسی بررسی و سپس اعلام نظر شود.

جوکار با بیان اینکه هدف از این پیشنهاد حذف انحصار در مجلس بوده است تصریح کرد: مصوبه کمیسیون با استدلال اینکه باید در مجلس شورای اسلامی گردش نخبگانی محقق شود موضوع ممنوعیت ثبت نام افراد با سه دوره سابقه و تجربه نمایندگی به صورت متصل یا منقطع را مطرح کرده است؛ در واقع فردی که 12 سال در مجلس حضور دارد، هر آنچه از نظر کارشناسی و توان علمی داشته ارائه کرده لذا باید سقف زمانی پیش بینی شود و نهایتا باید اذعان کرد حضور چندین دوره ای می تواند تبعات منفی نیز داشته باشد.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین باید یادآور شد ثبت نام برای کاندیداتوری ریاست جمهوری نیز دارای سقف زمانی است که شامل دو دوره می شود لذا این استدلال نیز برای تصویب موضوع مذکور مورد اشاره قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار