گفت‌وگوی پانا با برنده تندیس سیمین جشنواره رشد

لزوم حمایت نهادهای دولتی از سینمای کودک و نوجوان

تهران (پانا) - صادق صادق دقیقی می‌گوید جریانی است که قصد قربانی کردن سینمای کودک و نوجوان را دارد، بنابراین باید نهادهای دولتی از سینمای کودک حمایت کنند.

کد مطلب: ۱۳۶۰۵۳۶
لینک کوتاه کپی شد
لزوم حمایت نهادهای دولتی از سینمای کودک و نوجوان

این روزها از زمین و آسمان برای فیلم «بچه‌های طوفان» می‌بارد. بی‌مهری عجیب رسانه‌ها بویژه آنها که همواره مدعی عدم توجه فیلمسازان به سینمای تراز انقلاب هستند، در ابتدا گفته می‌شد ۵۷ سالن در کشور به این فیلم کودک نوجوان، اختصاص یافته، اما طی چند روز گذشته، برخی رسانه‌ها با عدد ۶۸ سالن از آن یاد کردند. حقیقت این است که چنانچه شما به یکی از سالن‌های یاد شده مراجعه کنید با این واقعیت عجیب مواجه می‌شوید که همان معدود سالن‌های نمایش تنها ۳ یا ۲ سانس در روز به این فیلم اختصاص داده‌اند.

اما این پایان ماجرا نیست، همان رسانه‌های مذکور که پیشتر از آنها یاد شد با انتشار آمار فروش و معدل‌گیری از روزانه ۴ مخاطب در کشور و حتی اشاره نادرست به مشکلات حقوقی پیش آمده در دوسال پیش، بخشی از واقعیت را کتمان کرده و این اثر را متهم به سرقت ادبی و پرداختِ جریمه ۳۰میلیون تومانی کردند.

این درحالی است که رأی شورای حل اختلاف خانه سینما، صراحتا تاکید دارد که «هیچ‌گونه سرقت ادبی و هنری» در این خصوص شکل نگرفته است.»

اتهامات وارده که چنانچه فیلم مالکیت هنری و معنوی آن در دادگاه صالحه به دیگری واگذار شده باشد، چگونه امروز پروانه نمایش عمومی گرفته؟ از طرفی آنچه مورد دعوا در شورای حل‌اختلاف خانه سینما مطرح شد؛ برداشت آزاد فیلمنامه از قصه یا یک باور محلی بود و به عبارت بهتر قصه فیلم در پاره‌ای از موارد، از یک داستان کهن برداشتی آزاد دارد که هر شخصی می تواند سراغ آن قصه برود و از آن استفاده کند. چطور که می‌توان از رستم و سهراب و هزاران قصه و تمثیل کهن، برداشت‌ها داشت و فیلم‌ها ساخت.

از دیگر مواردی که در رسانه‌ها بازتاب عکس پیدا کرد، پذیرفته نشدن فیلم دیگر این فیلمساز در جشنواره سی‌و‌هشتم فجر بود.

کارگردان فیلم بچه‌های طوفان در گفت‌وگو با پانا یادآور شد: «پیشتر با نخستین فیلم اجتماعی‌ام تحت عنوان «مرده خور» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شرکت کردم. اما فیلم آماده نبود‌، ابتدا به شکل ناقص و خام نسخه راف‌کات آن به دبیرخانه ارائه شد و همه تلاشم برای رساندن نسخه کامل اثر در سررسید مشخص، میسر نشد. اینکه امروز برخی از آن با عنوان عدم پذیرش در جشنواره یاد می‌کنند، خواسته یا ناخواسته، آگاهانه یا از سر جهل نه به فیلم بچه‌های طوفان بلکه به تنه نحیف و در حال رشد سینمای کودک و نوجوان ، آسیب می‌زنند.»

«صادق دقیقی» در واکنش به ادعای برخی از رسانه‌ها مبنی بر عدم موفقیت در گیشه اکران نوروزی این فیلم و استفاده آنها از جملات تحقیر آمیزی چون؛ فروش بچه‌های طوفان، میزان مخاطب حداقلی هم نداشته اما دیگر آثارِ کودک و نوجوان مانند؛ «پسر دلفینی» و «لوپتو» دو انیمیشنی که روزهای بسیاری را هم به عنوان صدرنشین گیشه سینما سپری کردند، گفت: «ابتدا باید عرض کنم که کدامیک از آثار یاد شده، قهرمانی با سبک زندگی ایرانی-اسلامی، مابه‌ازای غول‌های رسانها‌ی غرب، به فرزندان این مرزو و بوم معرفی می‌کند؟ اساسا فضای یک انیمیشن با یک فیلم در کجای دنیای مقایسه می‌شود. خب ما در این فیلم آن‌هم وقتی منطبق با ساحته‌ای ششگانه تاکید شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قصه طرح می‌کنیم و این قصه را با گره‌زدن به افسانه‌های فولکلور همین مرز و بوم به مفاهیم عالی بشری و اسلامی تزئین کرده و درنهایت قهرمانی پیش روی مخاطب کودک و نوجوان ایرانی قرارمی‌دهیم که فرهنگ؛ عشق، فداکاری، ایثار، جانبازی و ... را تشریح و تبیین کند، قصد گیشه نکرده‌ایم مگر نه چه کسی هست که مختصات یک اثر بفروش را نداند؟»

برنده جایزه تندیس سیمین بهترین فیلم جشنواره فیلم رشد تاکید کرد: «تولید اثری با مختصات یک فیلم بفروش کار چندان دشواری نیست، کافی‌ است یک فیلم کمدی که سرشار از شوخی‌ها و تابوهای جنسی‌است با سلبریتی‌ها و بازیگرانی که در همه آثار تکرار می‌شوند، بسازید. حال آنکه هر چه می‌خواهد به خورد ملت بدهد؛ کافی‌ست! شما گیشه را فتح کرده‌اید! چنانچه چنین کاری در مارکت اکران داشتم، به واقع با مشکلاتی که امروز با آن مواجه‌ام روبه‌رو نبودم. احتمالا هم دوستان طلایه‌دار و پرسروصدا همراهم می‌شدند. اما من تلاش می‌کنم در حد توان و دانشی که دارم برای مخاطبم ارزش قائل شوم .اینکه امروز سالن‌های نمایش این فیلم در وضع فاجعه‌باری‌ست و انعکاس تحقیرآمیز آن ضربه زدن به من نیست، بلکه ذبح بی قاعده‌ سینمای کودک و نوجوان است. و سوق دادن نوجوان ایرانی به دامن فرهنگ بیگانه است.به شخصه معتقدم ما اگر برای فرزندانمان کار نکنیم بیگانه ذهن و تخیل و رویایشان را با شیک‌ترین و زیباترین تن‌پوش‌ها بزک کرده تا به فتح فرهنگ ما کباب قناری بر آنش کنند.»

این فیلمساز پیرامون شرایط تولید فیلم بچه‌های طوفان گفت: «ماجرای مفصلی دارد این بچه‌های طوفان! در اساس کار برای کودک و نوجوان، امریست بسیار مهم که حساسیت ماجرا به میزانی حکم می‌کند که بدون تکیه بر محتوای جریان‌ساز، مولد، تاثیرگذار نمی‌توان سراغ آن رفت. اما اتفاق بچه‌های طوفان، چنانچه اکنون در لوکیشن‌های فیلم ملاحظه می‌کنید، پروژه بسیار سنگینی بود که در سرفصل اکران اتفاقات غیرقابل پیشبینی، خستگی آن را به تنمان نشاند. در این فیلم ما گاهی زیر تانکر تانکر آب، تصویربرداری داشتیم.تا فاجعه سیل و طوفان را برای مخاطب باور پذیر کنیم.البته آب مصرفی از رودخانه ای بود که بعد دوباره به رود بر می‌گشت.باید نشان می‌دادیم در این شرایط دشوار چگونه یک نوجوان می‌تواند برای مردم و کشورش و خانواده اش از خود گذشتکی کند.»

صادق دقیقی گفت: «حقیقت این است که این جنس سینما، نیازمند مشارکت و حمایت ارگان‌ها و نهاد‌های متولی‌ست.»

وی با اشاره به مفاهیم عالی و موضوعیت فیلم بچه‌های طوفان اظهار داشت: «آنچه اکنون بیش از هر مقوله‌ی دیگری برای ما حائز اهمیت است، این مقوله است که فیلم برای کودک و نوجوان ایرانی ساخته شده و اکنون چرا بچه‌های ایرانی را باید از تماشای این اثر محروم کرد، حتم دارم متولیان امر و مسئولین و تصمیم‌سازان عالی کشور، چنانچه این فیلم را دیده باشند بی‌تردید با خانواده به تماشای آن خواهند نشست.زبرا روحیه ایثار و قهرمانانه نوجوانان را بالا می‌برد. حتی گروه‌های بسیاری چون دانش‌آموزان مدارس، تیم‌های ورزشی و گروه‌های فرهنگی را برای تماشای این فیلم سازماندهی می‌کنند. به شخصه این آمادگی را داریم تا حتی این فیلم در قالب اردوهای یک‌روزه دانش‌آموزان حتی در کانون‌های فرهنگی و تربیتی به نمایش گذا‌شته شود.»

این فعال فرهنگی و هنری در خصوص قصه این فیلم توضیح داد: «این فیلم یک فیلم قصه‌محور است که در شرایط خیلی سختی ساخته شده است؛ به نحوی که ۸۰ درصد آن زیر باران و در گل‌و لای لوکیشن‌های مازندران می‌گذرد.مخاطب مردمی را می‌بینند که در محاصره سیل قرار گرفته‌اند و تعدای نوجوان تصمیم می‌گیرند هرطور شده در این بحران به خانواده و مردم یاری برسانند.فیلم بچه‌های طوفان این را به نوجوانان و مردم گوشزد می کند که در شرایط بحرانی مثل سیل وطوفان و زلزله و غیره چطور می توانند به یاری همدیگر بشتابند.
رضا به همراه دوستانش تصمیم می‌گیرند هر طور شده با از خود گذشتگی به خانواده و مردم کمک کنند.و این ریشه در پدری دارد که او نیز روزی بزرگترین قهرمان خطه مازندارن بوده است. اما قهرمان بودن سخت است و در پایان شما را دعوت می‌کنم تا به تماشای این فیلم بنشینید.و از این گونه سینمایی که بازگشت به قهرمان پروری در سینمای نوجوان است حمایت کنید.»

یادآور می‌شود در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون؛ پژمان بازغی، مریم بوبانی، ونوس کانلی، پرهام دلدار و بازیگران نوجوان مهدی مهاجری، طاها طاهری، حمید رضا زواره ای و باحضور سوگل طهماسبی، رضا ناجی، جواد زیتونی و سعید هاشمی به ایفای نقش پرداخته اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار