بهادری جهرمی:

فردا پنجمین جلسه مشترک دولت و مجلس برگزار خواهد شد

گزارش نهایی قصورها درباره عدم پرداخت حقوق فرهنگیان تقدیم رییس جمهوری شد

تهران (پانا) - سخنگوی دولت گفت فردا پنجمین جلسه مشترک دولت و مجلس در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.

کد مطلب: ۱۳۶۰۴۰۲
لینک کوتاه کپی شد
فردا پنجمین جلسه مشترک دولت و مجلس برگزار خواهد شد

علی بهادری جهرمی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: با توجه به اینکه ایام نوروز، ایام سفرهای نوروزی بود، آماری از این سفرها ارائه خواهم کرد؛ در بخش سفرهای ریلی با یک میلیون و ۶۰۰ هزار سفر و در بخش هوایی بیش از دو میلیون جابجایی را داشتیم. ۳۵۰ نقطه پرحادثه اصلاح شد. در هزار و ۴۶۵ پایگاه جمعیت هلال احمر، نزدیک به ۸۰ هزار نفر از نیروهای داوطلب و کادر در طرح نوروزی هلال احمر به فعالیت امداد ونجات و ارائه خدمت به مردم پرداختند. در مجموع بیش از ۴ هزار مأموریت از سوی نیروهای جمعیت هلال‌احمر در نوروز ۱۴۰۲ انجام شده و به ۵۸ هزار نفر از آسیب‌دیدگان حوادث مختلف خدمت ارائه شد. همچنین به منظور کنترل بازار، از ۸ اسفند گشت‌های تعزیرات فعال شد و حدود ۱۰۰ هزار مورد بازرسی صورت گرفت.

وی افزود: شاهد تکمیل فهرست انتشار در سامانه کدال بودیم که یکی از اقدامات دولت در ارتقای شفافیت بود.

سخنگوی دولت درباره تاخیر پرداخت حقوق فرهنگیان نیز گفت: تحقیقات لازم و کافی صورت گرفت و از همه مراجع مرتبط گزارش‌های لازم اخذ شد. گزارش نهایی تقصیرها و قصورها تقدیم رییس جمهور شد و تصمیماتی اتخاذ شد که از آن مطلع هستیم.

وی اضافه کرد: خبر بسیار خوب شکست ایالات متحده در برابر استدلال حقوقی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

وی با بیان اینکه بخشنامه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و تسهیلات فرزندآوری نیز در سال جاری از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد، گفت: مطابق این بخشنامه برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از سال ۱۳۹۸ بوده است، مبلغ یک میلیارد و هشتصد میلیون ریال و با دوره‌‌ بازپرداخت ده ساله اختصاص پیدا می‌‌کند. البته برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ دو میلیارد و دویست میلیون ریال خواهد بود. همچنین دستورالعمل تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری نیز ابلاغ شده است.

بهادری جهرمی اعلام کرد: فردا پنجمین جلسه مشترک دولت و مجلس در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.

وی درباره شعار سال و مهار تورم، کمیته رصد و کنترل رشد تورم، بیان کرد: این کمیته که شامل وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه است، کار خود را با محوریت معاون اول رئیس‌جمهور از روزهای ابتدای سال آغاز کرده است. همانطور که رئیس‌جمهور تصریح کردند، کلیه تصمیماتی که واجد آثار تورمی چه در قانون بودجه چه در مصوباتدولت و لوایح پیشنهادی باشد در این کمیته بررسی و تصمیم‌گیری خواهد شد. البته مخاطب شعار امسال همه دستگاه‌ها هستند و ازتمامی دستگاه‌ها نیز در این زمینه انتظار می‌رود در کنار دولت در این جهت همراهی کند تا امسال شاهد کاهش جدی تورم باشیم.

بهادری جهرمی ضمن اشاره به مواضع تند مقامات جمهوری آذربایجان نیز گفت: جمهوری اسلامی با دقت کنشگری‌های رژیم صهیونیستی را در مورد دو کشور ایران و آذربایجان زیر نظر دارد و به موقع اقدام لازم را انجام خواهد داد. دو کشور پیوندهای ناگسستنی دارند. رژیم صهیونیستی که دشمن هر دو ملت است، تلاش کرده شکافی را ایجاد کند. وزارت امور خارجه اقدامات دشمن دو ملت را رصد می‌کند و در زمان مناسب پاسخ خواهد داد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد راهکارهای دولت برای مهار تورم در سال جاری گفت: طبق گزارش بانک مرکزی در نیمه اسفندماه ۱۴۰۱شاهد کاهش بی‌سابقه رشد نقدینگی بوده‌ایم. بررسی وضعیت نقدینگی ریالی بخش غیر دولتی در نیمه اسفندماه سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مقاطع مشابه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که این شاخص از 32.5 درصد در یازدهم اسفند سال 1400 به 27.8 درصد در یازدهم اسفند 1401 کاهش یافته است. این میزان کاهش قابل ملاحظه رشد نقدینگی در نیمه اسفند سال 1401 در مقایسه با مقاطع مشابه سه سال گذشته بی‌سابقه بوده است. دولت برای کاهش کسری بودجه در سال 1401 و 1402 تلاش کرده لایحه‌ای فاقد کسری و واقعی تدوین کند و از طرف دیگر منابع درآمدی دولت را افزایش دهد. در سال گذشته شاهد افزایش حدوداً 40 درصدی درآمدهای مالیاتی دولت بودیم. ازطرف دیگر سایر درآمدهای نفتی دولت نیز رشد قابل توجهی داشت و رکورد فروش نسبت به ابتدای تحریم‌ها شکسته شد‌. دولت از ابتدای شروع به کار اقدامات خوبی را برای مهار تورم دنبال کرد و نتیجه آن کاهش تورم از 59.3 در شهریور 1400 به 46.5 در اسفند 1401 بود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد رأی نهایی دیوان بین‌المللی دادگستری به نفع کشورمان اظهار کرد: اولاً این یک شکست تاریخی برای امریکاست که عادت کرده بود با قلدری حقوق بین‌الملل را نقض کند. ثانیاً نشان دهنده اثبات حقانیت جمهوری اسلامی ایران در خصوص جبران خسارات ناشی از توقیف غیرقانونی اموال ‎ایران در آمریکا است. اصل موضوع الزام آمریکا به جبران خسارت در رأی دیوان تصریح شده و تعیین میزان آن یک موضوع فنی است؛ درباره جزییات فنی نیز به موقع تصمیم‌گیری و اعلام می‌شود.

تاکنون سه نوبت گفت‌وگوی تلفنی میان وزرای خارجه ایران و عربستان صورت گرفته است

سخنگوی دولت ضمن اشاره به دعوت پادشاه عربستان از آیت الله ‌رئیسی برای سفر به این کشور، اظهار کرد: رئیس‌جمهور کشورمان در پاسخ به پیام پادشاه عربستان ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و توافق صورت‌گرفته برای احیای روابط سیاسی دو کشور و اثرات مثبت این توافق برای منطقه، از دعوت ملک سلمان برای سفر رئیس جمهور به عربستان استقبال کرده و دعوت متقابلی نیز از پادشاه عربستان صورت گرفته است. ما همواره بر توسعه روابط خود با همسایگان تاکید کرده‌ایم. تاکنون سه نوبت گفت‌وگوی تلفنی میان وزرای خارجه ایران و عربستان صورت گرفته است و در روزهای آینده نیز دیداری بین وزرای خارجه دو کشور صورت خواهد گرفت.

وی درباره آخرین وضعیت اجرایی‌شدن کالابرگ الکترونیکی نیز گفت: تاکنون بیش از ۳۵هزار فروشگاه زنجیره‌ای در سراسر کشور به این طرح پیوستند و مردم می‌توانند از این روش به جای برداشت نقدی استفاده کنند و اگر کسی بخواهد به صورت نقدی یارانه خود را دریافت کند، می‌تواند یک ماه قبل نسبت به دریافت آن اقدام کند.

حجاب مثل سایر قوانین یک الزام قانونی است

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به وضعیت پوشش این روزهای خانم‌ها در کشور ایا دولت قصد ندارد لایحه‌ای رو برای حجاب و عفاف و جرم انگاری برای بی حجابی به مجلس بفرستد؟، تصریح کرد: حجاب هم یک الزام قانونی و عرفی و شرعی است و مردم در این زمینه از دولت انتظار دارند و انتظار به حقی است. دستگاه‌های دولتی، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز عمومی هم مکلفند موازین قانونی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: فرهنگ ملی ایرانیان رعایت پوشش است. در مورد حجاب مثل سایر قوانین یک الزام قانونی وجود دارد که از همه شهروندان انتظار می‌روند همچون رعایت سایر قوانین و مقررات به این الزام قانونی نیز پایبند باشند.

بهادری جهرمی همچنین در مورد نظارت‌ها برای جلوگیری از گران‌فروشی گفت: از ۸ اسفند گشت‌های نظارتی سازمان تعزیرات حکومتی فعال شده و تا پایان تعطیلات نوروزی ۱۴ هزار گشت انجام شده که بیش از ۱۰۰ هزار مورد بازرسی صورت گرفته است. در حوزه کالا و خدمات بیش از ۱۹ هزار پرونده به این سازمان ارسال شده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر شایعات در مورد کمبود در زمینه تجهیزات دارو در سال آتی به علت کمبود رقمی که در بودجه در نظر گرفته شده، گفت: تخصیص منابع لازم برای تأمین دارو و تجهیزات پزشکی از اولویت های دولت بوده و در بودجه سال جاری نیز پیش بینی شده است. آقای رئیس جمهور هم در این زمینه تاکید ویژه‌ای دارند و به محض این که وزارت بهداشت اعلام می‌کند که منابعی در این زمینه لازم دارد، جزو اولویت‌های اولیه است. با توجه به تکیه دولت بر توان داخلی در حوزه تامین دارو و تجهیزات پزشکی، ان‌شاءالله در سال جاری در این زمینه با مشکل روبرو نخواهیم بود.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد میزان افزایش حقوق کارگران در سال جاری اظهار کرد: قانون در این زمینه کاملاً روشن است که شورای عالی کار مبتنی بر اصل سه‌جانبه‌گرایی و مقاوله‌نامه‌های ابلاغی سازمان ملل در حوزه حقوق کار و با نظرات نمایندگان کارگران و کارفرمایان و دولت به عنوان میانجی و واسط، مبلغ افزایش حقوق را تعیین می‌کنند. در مورد افزایش حقوق در سال جاری نیز این تصمیم با توافق هر ۳ طرف و محاسبات انجام شده، صورت گرفت که هم حقوق کارگران افزایش پیدا کند و هم در عین حال باعث نشود که با افزایش تورم، ضرر بیشتری به جامعه کارگری وارد شود.

وی در مورد اجرای سراسری کالابرگ در سراسر کشور خاطرنشان کرد: تاکنون بالغ بر ۳۰ هزار فروشگاه در سرتاسر کشور به سامانه سراسری کالابرگ الکترونیکی متصل شده‌اند و خانوار‌هایی که مایل‌اند یک ماه زودتر، از اعتبار یارانه خود برای خرید کالا‌های اساسی استفاده کنند.

سخنگوی دولت با اشاره به تمایل بیشتر مردم نسبت به دریافت یارانه نقدی به جای کالابرگ الکترونیکی افزود: دولت نسبت به اجرای قانون و توسعه این طرح به سراسر کشور مطابق با آماده سازی زیرساخت‌های طرح اقدام کرده و کالابرگ الکترونیکی هم‌اکنون هم در حال اجراست.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره کنترل قیمت ارز گفت: همان‌طور که بارها توضیح داده شده، نیازهای واقعی ارز بدون پاسخ باقی نمی‌ماند. عرضه ارز در سامانه طراحی شده به بیش‌از چهار برابر تقاضا رسیده است. نرخ‌سازی دلالان و کانال‌های خاص واقعی و ملاک تعیین نرخ ارز نیست. بار دیگر نیز تأکید می‌کنم که از نظر ذخایر ارزی در شرایط مطلوبی به سر می‌بریم.

بهادری جهرمی در مورد راهکار دولت برای اجرایی شدن شعار سال استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و نخبگان در این زمینه اظهار کرد: اصلی ترین راه برای تحول و رشد اقتصادی، اتکا به نخبگان درون کشور خودمان است. قدرت نیروی جوان و پرانگیزه کشور ما می‌تواند مسیرهای فناوری را باز کند و در مسیرهای مختلف آورده‌هایی برای کشور داشته باشد. دولت در سال جاری هم مانند سال گذشته از ظرفیت دانشگاه‌ها و نخبگان برای حل مسائل بهره خواهد برد.

سخنگوی دولت در مورد آخرین وضعیت ساخت مسکن نیز گفت: در ایام پایانی سال گذشته هر هفته حدوداً 5 هزار مسکن افتتاح می‌شد و همین مسیر را ان‌شاءالله با سرعت بیشتری در سال جاری خواهیم داشت و هم‌اکنون به موعد افتتاح تدریجی مسکن رسیده‌ایم. سیاست دولت عرضه حداکثری مسکن و جبران عقب‌ماندگی‌های این حوزه به‌منظور مهار قیمت مسکن و در حوزه خرید و اجاره‌بها بوده که هرچه جلوتر می‌رویم آثار خود را بیشتر نشان خواهد داد و ان‌شاءالله عقب‌ماندگی‌ها جبران خواهد شد.

بهادری جهرمی ادامه داد: همچنین سیاست‌هایی مثل لایحه مالیات بر عایدی سرمایه که منتظر هستیم مجلس آن را هرچه زودتر نهایی کند، می‌تواند هم در حوزه مسکن و هم در حوزه‌های دیگری مانند خودرو می‌تواند کمک‌کار جلوگیری از افزایش قیمت‌ها باشد. همچنین مالیات بر خانه‌های خالی هم در سال جاری با جدیت پیگیری خواهد شد و سعی می‌شود با تدابیر مختلف بر این مشکل و آفت غلبه یابیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار