دبیر منتخب ریاضی و آمار شهرستان فیروزکوه:

آموزش باید همراه با پژوهش و تحقیق باشد

فیروزکوه (پانا) - دبیر منتخب ریاضی و آمار شهرستان فیروزکوه ، ضمن تاکید بر ضرورت همراهی آموزش با پژوهش و تحقیق گفت آموزشی که در کلاس درس داده می‌شود نباید صرفا جنبه حفظ کردن داشته باشد، بلکه حتما باید به صورتی باشد که دانش‌آموز مهارت زندگی کردن را فرا بگیرد، یعنی در مدرسه یاد بگیرد که در آینده چطور زندگی کند.

کد مطلب: ۱۳۶۰۳۶۸
لینک کوتاه کپی شد
آموزش  باید همراه با پژوهش و تحقیق باشد

فاطمه درویش‌متولی، دبیر منتخب درس ریاضی و آمار ۳ شهرستان فیروزکوه در گفت‌وگو با پانا گفت:« یکی از اهداف اصلی ارزشیابی تعیین نواقص یادگیری دانش‌آموزان است که دانش‌آموز کدام مباحث را خوب یاد نگرفته است یا کدام یک از مباحث را بد متوجه شده است و اینکه معلم شیوه تدریس را طوری تغییر بدهد که این بدفهمی‌ها را به حداقل برساند.»

وی افزود:« اگر ارزشیابی معلم صحیح نباشد، تبعاتی مانند کاهش علاقه دانش‌آموز به درس مورد نظر، هدر رفتن سرمایه‌های انسانی و مادی و مهم‌ترین تبعات آن اختلال‌های رشد عاطفی دانش‌آموزان است، بنابراین اینکه ما یک ارزشیابی صحیح داشته باشیم بسیار مهم است چرا که در نهایت اگر ارزشیابی معلم صحیح نباشد خلاقیت دانش‌آموز را از بین خواهد برد.»

دبیر برگزیده شهرستان فیروزکوه بیان کرد:« معلم زمانی می‌تواند یک شیوه معتبر ارزشیابی انجام بدهد که یک شرط اصلی را رعایت کرده باشد و آن شرط اصلی این است که شیوه آموزش معلم معتبر باشد؛ یعنی معلم باید از یک ارزشیابی معتبر استفاده کند که آن شیوه آموزش درست و معتبر باشد.»

درویش‌متولی تصریح کرد:«آموزش باید همراه با پژوهش و تحقیق باشد یعنی آموزشی که در کلاس درس داده می‌شود صرفا جنبه حفظ کردن نداشته باشد، آموزش حتما باید به صورتی باشد که دانش‌آموز مهارت زندگی کردن را فرا بگیرد یعنی در مدرسه یاد بگیرد که فردا چطور زندگی کند.»

وی در خصوص سومین هدف طرح سوال بیان کرد:«سومین هدف این است که فرد را فراگیر دائمی تبدیل کند؛ یعنی دانش‌آموز یاد بگیرد که همیشه به دنبال دانش باشد حتی بدون معلم و استاد خود تشنه آموزش و یادگیری باشد و این حس را کسی جز معلم نمی‌تواند در دانش‌آموز در ۱۲ سال تدریس ایجاد کند.»

وی در خصوص طرح سوال افزود:«برای طرح سوال معلم باید طرح قبلی و برنامه‌ریزی داشته باشد اینکه یک شبه یا دو روز برای یک امتحان وقت بگذارد یا سوال طرح کند مطمئنا این اهداف آموزشی را شامل نمی‌شود؛ طرح سوال باید تمام اهداف تدریس و آموزش را در بر بگیرد.»

درویش‌متولی در پایان گفت:« امتحان وسیله‌ای بسیار مهم جهت هدایت دانش‌‌آموزان برای یادگیری بهتر و بهبود بهتر آموزشی است. حتما باید برای طرح سوال به این نکات توجه کنند که هدف‌های آموزشی را در بر بگیرد و سوال‌ها با محتوای آموزشی سازگار باشد، توانایی و مهارت دانش‌آموز را در سطوح مختلف یادگیری که تمام دبیران با آن آشنا هستند سنجش کند؛ سوالات باید طوری طرح شود که نتایجی که به دست می‌آید از خطا دور باشد.»

دانش‌‌آموز خبرنگار: فاطمه صفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار