قیمت خودروها در بازار آزاد تعدیل می‌شود

تهران (پانا) - دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی گفت با اصلاح قیمت‌ها درب کارخانه و عرضه کافی خودروها، ظرف حداکثر دو ماه، قیمت‌ها در بازار آزاد هم تعدیل و به قیمت درب کارخانه نزدیک می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۶۰۳۱۰
لینک کوتاه کپی شد
قیمت خودروها در بازار آزاد تعدیل می‌شود

به گزارش ایسنا، آرش محبی‌نژاد اظهار کرد: اصلاح قیمت خودروها، وعده‌ای است که مدت‌هاست توسط شورای رقابت بر اساس آیین‌نامه 11 بهمن 1401، داده شده و اعلام شده بود که بر اساس فرمول جدید قیمت‌گذاری، به‌زودی وضعیت قیمت‌گذاری خودروها اصلاح می‌شود که این امر تا پایان سال ۱۴۰۱ محقق نشد و به ابتدای سال ۱۴۰۲ موکول شد.

وی تاکید کرد: با این وعده اصلاح قیمت خودروها، امید دوباره‌ای به زنجیره تامین و صنعت خودروسازی بازگشته است. اثرات و نتایج آن در بورس نیز مشهود است که سهامداران بورسی هم به امید اینکه از ضرر و زیان خارج خواهند شد، به سمت سرمایه‌گذاری در این حوزه برگشته و شاخص‌های سهام بهبود پیدا کرده است.

محبی‌نژاد تصریح کرد: چنانچه قرار باشد بحث عرضه خودروها در بورس کالا منتفی باشد، تنها راه نجات صنعت خودرو اصلاح قیمت‌هاست و راه‌حل دومی جز اینکه بر اساس قیمت‌های واقعی و سود حداقلی معقول، قیمت خودروها اصلاح شود، وجود ندارد. تنها در این صورت خواهد بود که نقدینگی خودروسازان روبه زوال نرود و همچنین زنجیره تامین بتواند ادامه مسیر دهد و تولید افزایش پیدا کند.

این فعال صنعت خودرو افزود: مسلم است که با اصلاح قیمت خودروها درب کارخانه همراه با افزایش تولید، قیمت خودرو در بازار آزاد که اکنون به صورت توزیع یارانه رشد می‌کند و خودروساز به‌ نوعی یارانه سیاه می‌پردازد، تعدیل و منفی خواهد شد؛ اما تاکید می‌شود به شرط آنکه شاهد رونق تولید خودرو همراه با اصلاح قیمت‌ درب کارخانه و قیمت‌های زنجیره تامین باشیم.

ظرف دو ماه بازار خودرو تعدیل می‌شود

دبیر انجمن قطعه‌سازان پیش‌بینی کرد: ظرف مدت کمتر از دو ماه، البته با عرضه کافی، قیمت‌ها در بازار آزاد به قیمت کارخانه‌ای نزدیک شود و تفاضا منطقی خواهد شد؛ چرا که هر کس که بخواهد می‌تواند خودرو از درب کارخانه با قیمت معقول خریداری کند و حاشیه بازار کم خواهد شد. ضمن اینکه رانت خرید خودرو از کارخانه و فروش در بازار آزاد از بین خواهد رفت.

وی هشدار داد: اما چنانچه این اتفاق نیفتد و به‌ نوعی شورای رقابت در اخذ تصمیم و اصلاح قیمت‌ها تعلل کند، کل اعتماد و امید زنجیره تامین و مجموعه صنعت خودروسازی به مجموعه تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران صنعت خودرو از بین خواهد رفت؛ چرا که یک روز بحث عرضه در بورس کالا مطرح بود، یک روز فرمول جدید قیمت‌گذاری اعلام شد و پیش از سال جدید هم که معاون وزیر صمت و مسئولان شورای رقابت اعلام کردند که در نیمه دوم فروردین ماه ۱۴۰۲، قیمت درب کارخانه خودرو اصلاح می‌شود و نظام غلط قیمت‌گذاری گذشته سروسامان پیدا می‌کند.

محبی‌نژاد تاکید کرد: اصلاح قیمت‌ها در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری است؛ چرا که وقتی صحبت از مهار تورم می‌شود، صحبت از قیمتی است که مردم می‌پردازند و معیشت مردم مدنظر است. زمانی که قیمت خودروها درب کارخانه اصلاح شود، قیمت بازار هم روبه کاهش خواهد گذاشت؛ همزمان افزایش تیراژ تولید و افزایش کیفیت هم رخ خواهد داد. بنابراین مردم می‌توانند به سهولت به خودروی مورد نظر خود از درب کارخانه دسترسی داشته باشند، که این افزایش تولید همراستا با شعار سال و فرمایشات رهبری نیز است.

دبیر انجمن همگن قطعه‌سازی کشور در رابطه با میزان افزایش قیمت‌ها در فرمول جدید، تصریح کرد: امیدوار هستیم که شورای رقابت، این بار مطابق آیین‌نامه خود که بازنگری آن هم توسط خود این شورا بوده، عمل شود. صورت‌های مالی حسابرسی شده خودروسازان و نرخ نهاده‌های تولید را ملاک عمل قرار دهند و با حاشیه سود معقول، قیمت‌های جدید را اعلام کنند. قرار هم بر عمل به همان آیین‌نامه مصوب شورای رقابت است و قرار نیست موردی جز آن و از بیرون، به شورای رقابت تحمیل شود.

وی افزود: قطعا برنده این تصمیم و اصلاح قیمت‌ها مردم خواهند بود؛ چراکه با اصلاح قیمت‌ها درب کارخانه که منجر به افزایش تولید هم شود و افزایش تیراژ تولید را شاهد باشیم، مردم می‌توانند مستقیم از کارخانه خودرو خریداری کنند. در حال حاضر مردم از دو بُعد در حال زیان و بازنده هستند. از یک سو از بازار آزاد خرید کنند، چند برابر قیمت می‌پردازند و از سوی دیگر در بورس هم که سهامداران اصلی مردم هستند، ریزش بازار سهام، مردم را متضرر می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار