در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

راهکارهایی برای تقویت ارتباط والدین با نوجوانان

تهران (پانا) - یک روانشناس کودک و نوجوان ضمن تاکید بر اینکه والدین باید کانون ارتباط با فرزندان باشند، راهکارهایی برای اثربخشی مطلوب ارتباط والدین با نوجوانان ارائه داد.

کد مطلب: ۱۳۵۹۳۸۷
لینک کوتاه کپی شد
راهکارهایی برای تقویت ارتباط والدین با نوجوانان

فاطمه قاسم‌زاده در گفت‌وگو با پانا با تاکید بر اهمیت شناخت والدین از دوران نوجوانی اظهار کرد: «نقش پدر و مادر در دوران تغییرات زیستی فرزند که همان دوران نوجوانی است بسیار اهمیت دارد اما اکنون بسیاری از والدین به حدی خود را درگیر مسائل و مشکلات زندگی کرده‌اند که آنگونه که باید شناختی از دوران نوجوانی ندارند و طبیعی است که توانایی کنار آمدن با نوجوان خود را هم ندارند.»

این روانشناس با بیان اینکه والدین آگاه با درک تغییرات جسمانی و روانی نوجوان به او کمک می‌کنند تا نوجوان از این دوران به‌طور هدفمند عبور کند، گفت: «والدین آگاه با ایجاد محیطی سالم، امن و بدون تنش به سازگاری اجتماعی نوجوان کمک کنند. والدین باید زمینه‌های رشد استقلال سالم نوجوان را متناسب با توانایی‌ها و قابلیت‌های او فراهم کنند، از این رو ایام تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای تعامل والدین و نوجوانان برای تقویت ارتباط است.»

وی با تاکید بر اینکه دوران نوجوانی دوران احساس استقلال است، بیان کرد: «در این دوران وابستگی به والدین در ذهن نوجوان ضعیف می‌شود و گرایش به همسالان تقویت می‌شود. در ایام نوجوانی، نوجوانان نیاز دارند که به آن‌ها اهمیت داده شود لذا که این نکته باید مورد توجه پدر و مادر قرار گیرد. اگر نوجوان احساس کند که همانند بزرگسالان در تصمیم‌گیری‌ها موثر است، اعتماد به نفس بالاتری دارد. والدین می‌توانند با روش‌های مناسب و توام با همدلی در رفع مشکلات نوجوانان موثر باشند.»

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: «اوقات فراغت بخش مهمی از زندگی است و نحوه گذراندن آن معمولاً باعث سلامت، رشد و کمال فرد می‌شود. والدین باید توجه داشته باشند اگر اوقات فراغت به درستی گذرانده نشود باعث انحراف نوجوانان می‌شود. والدین باید درون منزل فضایی را به وجود آورند تا نوجوانان بتواند بخشی از اوقات فراغت خود را در یک فضا و بستر مناسب بگذرانند و لازم است که پدر و مادر نوجوان را جذب کنند و با او ارتباط مناسبی داشته باشند و کانون این ارتباط باشند تا بتوانند ارتباط عاطفی خوبی با نوجوان داشته باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار