پانا از لزوم توجه به ایمنی ساختمان‌های مدارس گزارش می‌دهد؛

وضع ایمنی مدارسِ پایتخت در یک نگاه

تهران (پانا) - ایمنی مدارس در پایتخت نیازمند توجه است. بیش از 900 مدرسه پایتخت ناایمن تشخیص داده شده و دستورالعمل‌های ایمن‌سازی برای آنها ارسال شده است، اما مشخص نیست از این تعداد تاکنون چند مدرسه ایمن‌سازی شده‌اند.

کد مطلب: ۱۳۵۹۰۹۱
لینک کوتاه کپی شد
وضع ایمنی مدارسِ پایتخت در یک نگاه

براساس آمار واحد عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران ۵۰ درصد حریق در مراکز آموزشی ناشی از ناایمنی در تاسیسات برقی و گازی است. درخصوص سایر حوادث نیز دلیل ۷۹ درصد از وقوع حوادث در مراکز آموزشی مربوط به عدم نگهداشت و فرسودگی ساختمان است. سقوط درخت، سقوط اجسام معلق، سقوط از پرتگاه، نشت گاز، آب‌گرفتگی،‌ ریزش چاه، سقوط افراد در گودال از جمله دلایل حوادث بوده است همچنین طبق آمار سال‌های گذشته ۵۰ درصد حوادث در مدارس ابتدایی (دوره اول) رخ داده است.

براساس اطلاعات منتشر شده از وضعیت ایمنی مدارس تهران، عمده‌ترین ناایمنی‌ها در مدارس راه‌های خروج و مسیرهای فرار، ناایمنی برق، عدم اجرای سیستم اعلام و اطفای حریق است همچنین سازه آن‌ها در برابر حریق مقاوم‌سازی نشده و منطقه‌بندی حریق برای جلوگیری از توسعه حریق و انتقال دود صورت نگرفته و برخی مدارس در معابر باریک واقع شده‌اند که خودروهای آتش‌نشانی در زمان حریق و حوادث نمی‌توانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

به گفته مسئولان سازمان آتش‌نشانی طبق مقررات ملی ساختمان و بر اساس قوانین بالادستی کلاس‌های درس دانش‌آموزان کلاس اول، مهدکودک و پیش‌دبستانی ابتدایی صرفا در تراز طبقه همکف برگزار شود اما دیده می‌شود که در بسیاری از مدارس این کلاس‌ها در طبقات بالا یا پایین طبقه همکف برگزار می‌شود که این وضعیت در زمان وقوع حریق و حادثه بسیار خطرناک است زیرا بچه‌ها نمی‌توانند جان خود را در زمان بحران نجات دهند.

دادستانی تهران به موضوع ساختمان‌های ناایمن از جمله مدارس ناایمن حساسیت نشان داده و علی صالحی؛دادستان تهران اعلام کرده است: طبق گزارش مدیران آتش‌نشانی در دو سال گذشته حدود ۹۳۰ فقره اخطاریه و دستورالعمل ایمنی به اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران صادر شده که متأسفانه اقدام مناسبی از سوی آموزش و پرورش در پی نداشته است.

او گفته است در رابطه با وضعیت مدارس ناایمن مقرر شد برای تمام مدارس دولتی تهران شامل دو هزار و ۴۲۰ مدرسه، پرونده ایمنی تشکیل و آموزش و پرورش نسبت به اصلاح و ارتقاء وضعیت این مدارس اقدام کنند. اداره آموزش و پرورش تهران مکلف شد فهرست و مشخصات تمام مدارس شهر تهران را در چهار سطح بحرانی، پرخطر، کم خطر و ایمن تهیه و به سازمان آتش‌نشانی و نظام مهندسی ارائه کند و بازدید مشترک و تهیه دستورالعمل مناسب با هر مدرسه با حضور اعضاء این کمیته با اولویت ساختمان‌های بحرانی و پرخطر انجام گیرد.

سیدمهدی هدایت، رئیس سازمان نوسازی شهر تهران هم درخصوص با اشاره به ایمن‌سازی مدارس فرسوده گفته است در بحث ایمن‌سازی فضا‌های عمومی اتفاق‌های خوبی رخ داده و تبدیل به یک سند همکاری شده که یکی از طرفین آن وزارت آموزش و پرورش است. در پایتخت یکسری مدارس مازاد و ناایمن داریم و تعدادی از مدارس هم ظرفیت خوبی برای مولدسازی دارند، در جلسه با شهردار تهران و وزیر آموزش پرورش مقرر شد که ما در ۳ حوزه سند همکاری داشته باشیم تا مدارسی که در بافت‌های تاریخی به صورت فضا‌های ناکارآمد درآمده‌اند را ساماندهی کنیم.

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران بیان کرد: در مناطقی همچون منطقه ۲۲ ما با کمبود سرانه آموزشی مواجه هستیم و سرمایه در جهت توسعه فضا‌های آموزشی در مناطق کم برخوردار صرف می‌شود.

قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران هم با اشاره به بازدید ایمنی از 900 مدرسه در پایتخت گفت: این آمادگی در سازمان آتش‌نشانی وجود دارد آموزش‌های رایگان در حوزه ایمنی به دانش‌آموزان ارائه شود.

او درخصوص ایمن‌سازی مدارس شهر تهران توضیح داد:‌ «تقریبا 900 مدرسه در تهران را از نظر ایمنی بازدید کرده و برای آنها در این حوزه دستورالعمل صادر شده است تا ضوابط ابلاغی آتش‌نشانی را رعایت کنند.»

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران اضافه کرد:‌ «درخواست ما این است که مساله ایمنی در مراکز آموزشی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و دستورالعمل‌های آتش‌نشانی لحاظ شود.»

وی با اعلام آمادگی برای آموزش‌های رایگان به دانش‌آموزان در حوزه ایمنی گفت:‌ «این آمادگی وجود دارد که مدیران آموزشگاه‌ها به ایستگاه‌های سازمان آتش‌نشانی مراجعه کنند تا نیروهای آتش‌نشانی به دانش‌آموزان آموزش‌های مربوط به حوزه ایمنی را به‌صورت رایگان ارائه دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار