کارآفرین زنجانی:

مس، مهمترین سوغات و صنایع‌دستی شهر زنجان است

شهریار(پانا) - کارآفرین زنجانی، مس را یکی از صنایع دستی قدیمی و مهم‌ترین سوغات استان زنجان خواند که دارای فواید بسیاری برای سلامت بدن است.

کد مطلب: ۱۳۵۹۱۶۱
لینک کوتاه کپی شد
مس، مهمترین سوغات و صنایع‌دستی شهر زنجان است

اسلام کحالی، کارآفرین حوزه صنایع دستی در گفت وگو با پانا گفت: «ظروف مسی علاوه بر زیبایی ظاهری، دارای فواید و مزایای بسیاری برای سلامت بدن است. مس یکی از عناصر ضروری برای حفظ سلامت جسم بوده و در کارکرد‌ قلب نقش مهمی دارد. از سایر فواید ظروف مسی می‌توان به افزایش سرعت مغز و تسکین دردهای مفصلی اشاره کرد.»

کحالی، در مورد فواید انواع ظروف مسی اظهار کرد: «مس دارای دو نوع کارشده و کار نشده است؛ کار شده به این معنی است که چکش کاری شده باشد و دارای نقوش زیبای مختلفی است. چکش کاری مرسوم، سنتی و زیبایی خاص خود را دارد. بیشتر ظروف مسی در شهر زنجان کار شده‌اند.»

این کارآفرین زنجانی در رابطه با چکش کاری مس گفت: «مولکول های مس از هم جدا هستند، وقتی به مس چکش زده می شود مولکول ها نزدیک می‌شوند و برای پخت غذا بسیار مفید است و به غذا طعم خاصی می بخشد.»

وی علت قلع کاری یا سفید کردن ظروف مسی را اینگونه بیان کرد: «داخل ظروف مسی را سفید می‌کنند علاوه بر زیبایی برای سلامت بدن هم نقش بسزایی دارد. یون مس بیش از حد مضر است، ولی اگر مقدار آن مناسب باشد، برای سلامت انسان بسیار مفید است. این کار از کدر شدن و اکسید شدن مس هم جلوگیری می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار