مروری بر بیانات و توصیه‌های مقام معظم رهبری در سالی که گذشت

تهران (پانا) - بیانات و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب از زمان سکانداری انقلاب همواره هوشمندانه و راه‌گشا در داخل کشور و تاثیرگذار در مجامع بین‌المللی بوده، موضوعی که سردمداران غربی و آگاهان سیاسی نیز بارها به آن اعتراف کرده‌اند.

کد مطلب: ۱۳۵۷۷۰۳
لینک کوتاه کپی شد
مروری بر بیانات و توصیه‌های مقام معظم رهبری در سالی که گذشت

به گزارش ایرنا، درایت، دور اندیشی و هوشیاری رهبر معظم انقلاب در تمامی عرصه ها و مسائل را کسی نمی تواند انکار کند و چه بسا غربی ها نیز بارها به این موضوع اعتراف کرده اند، از جمله اینکه چند سال قبل کاندولیزا رایس وزیرسابق امور خارجه آمریکا و مشاور ارشد جرج بوش در سخنی معروف که در جهان نیز بازتاب بسیاری داشت، گفته بود: "رهبر ایران می‌تواند نقشه‌هایی را که بهترین ذهن‌ها، با صرف بیش‌ترین بودجه‌ها، در زمانی بسیار طولانی کشیده و مجریانی ماهر اجرای آن را به عهده گرفته‌اند، با یک سخنرانی یک‌ساعته خنثی کند."

سال ۱۴۰۱ نیز با تمام فراز و فرودها گذشت و تصمیمات و فرمایشات هوشمندانه رهبر انقلاب همراه با بالارفتن سطح آگاهی ملت ایران از انگیزه پشت پرده فتنه ها و توطئه ها باعث شد هجمه های دشمنان و بروز اغتشاشات و ناآرامی ها که معظم له از آن به عنوان جنگ ترکیبی نام بردند، خنثی شود به گونه ای که پیش از آن، ایشان با قاطعیت اعلام کرده بودند که "بدون شک، این بساطِ شرارت جمع خواهد شد؛ آن وقت ملّت ایران با نیروی بیشتر، با روحیه‌ی تازه‌تر در میدان به ‌پیشرفت ادامه خواهد داد. این طبیعت کار است؛ طبیعت یک ملّتِ باایمان همین است."

در این روایت، گزیده ای از سخنان رهبر معظم انقلاب در سال جاری که بازتاب گسترده ای در داخل و خارج کشور داشت را مرور می کنیم تا مخاطبان بیشتر در جریان تاثیرات جهانی رهنمودهای معظم له قرار بگیرند:

شاید بتوان یک نمونه از مصادیق دوراندیشی رهبر معظم انقلاب را سخنان ایشان در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور در روز پنجم مردادماه و بیش ازیک ماه قبل از آغاز اغتشاشات و ایجاد ناآرامی در کشور به بهانه مرگ مهسا امینی برشمرد چرا که معظم له در آن دیدار به صراحت، حقوق زنان ایرانی و جایگاه آنان در عرصه های مختلف را تشریح کردند.

ایشان بیان کردند: "از اوّل انقلاب مسئله‌ی زن را مطرح می کردند؛ ادّعای گزاف میکردند که از زن ایرانی می خواهند حمایت کنند و مانند اینها. باز اخیراً هم به بهانه‌ی حجاب و مانند اینها باز قضیّه‌ی زن را مطرح کردند و همان تلاش‌های در واقع ناکام را دوباره دارند تکرار می‌کنند."

معظم له در بخش دیگری از این دیدار گفتند: "اینکه شما می‌بینید ناگهان وسایل تبلیغاتی و رسانه‌های رسمی و دولتی آمریکا و انگلیس و بعضی جاهای دیگر و مزدورانشان و دنباله‌روانشان ناگهان هجوم می‌آورند در یک برهه‌ای سر قضیّه‌ی زن و یک بهانه‌ای هم پیدا می کنند [مثل] مسئله‌ی حجاب و مانند این چیزها، علّتش چیست؟ چرا این کار را می کنند؟ آیا اینها واقعاً میخواهند از حقوق زن، و زن ایرانی دفاع کنند؟ اینها مگر همان کسانی نیستند که اگر می توانستند آب را به روی این ملّت ببندند می‌بستند؟ اینها دلشان برای زن ایرانی سوخته؟ اینها داروی کودکانی را که دارای بیماری پروانه‌ای هستند ــ کودکند ــ ممنوع کردند، تحریم کردند؛ تحریم همه‌جانبه‌ی ملّت ایران. اینها دلسوز زن ایرانی‌اند؟ کسی ممکن است این را باور کند؟

پس قضیّه چیست؟ حقیقت مسئله این است که زنِ باشرف و بااستعداد ایرانی یکی از بزرگترین ضربه‌ها را به تمدّن غرب زده. اینها دلشان پُر است؛ [این کار را] زنها کردند. غیر از مجموع حرکت جمهوری اسلامی، بخصوص زن ایرانی یکی از مهم‌ترین ضربه‌ها را به داعیه‌های غربی و دروغهای غربی وارد کرده. چطور؟ اینها سالها است ــ دویست سال است ــ که میگویند زن اگر چنانچه از قیود اخلاقی و شرعی و مانند این چیزها رها نشود نمیتواند پیشرفت کند، نمیتواند به مقامات عالی علمی و سیاسی و اجتماعی و غیره برسد؛ این جوری دارند میگویند. شرط رسیدن زن به رتبه‌های بالای اجتماعی و سیاسی و غیره این است که این قیود اخلاقی را رها کند."

رهبر معظم انقلاب همچنین ۱۱ مهرماه در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسر به حادثه مرگ مهسا امینی اشاره کرده و گفتند: در این حادثه‌ای که پیش آمد، دختر جوانی درگذشت؛ خب حادثه‌ی تلخی بود، دل ما هم سوخت، ولی واکنش به این حادثه بدون اینکه تحقیقی شده باشد، بدون اینکه هیچ گونه امر مسلّمی وجود داشته باشد، این نبود که یک عدّه‌ای بیایند خیابان را ناامن کنند، ناامنی را برای مردم به وجود بیاورند، امنیّت را به هم بزنند، قرآن را آتش بزنند، حجاب از روی سر زن محجّبه بکشند، مسجد و حسینیّه را به آتش بکشند، بانک را به آتش بکشند، ماشین‌های مردم را آتش بزنند. واکنش به یک قضیّه‌ای که حالا تأسّف‌آور هم هست، موجب نمی شود که یک چنین حرکاتی انجام بگیرد؛ این حرکات عادّی نبود، طبیعی نبود. این اغتشاش برنامه‌ریزی داشت؛‌ این اغتشاش برنامه‌ریزی‌شده بود. اگر قضیّه‌ی این دختر جوان هم نبود، یک بهانه‌ی دیگری درست می کردند برای اینکه امسال در اوّل مهر به دلیلی که عرض خواهم کرد، در کشور ناامنی درست کنند، اغتشاش درست کنند. چه کسی این را برنامه‌ریزی کرده؟ بنده بصراحت میگویم این برنامه‌ریزی کار آمریکا، کار رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی و دنباله‌روهای آنها است؛ نشسته‌اند برنامه‌ریزی کرده‌اند. عَمَله و مزدوران و حقوق‌بگیران آنها، بعضی از ایرانی‌های خائن هم که در بیرون از کشور هستند، به اینها کمک کردند.

ایشان در ادامه فرمودند: یک نکته این است که این کسانی که در خیابان فساد و تخریب می کنند و کردند، اینها همه یک حکم ندارند. بعضی از اینها جوانان و نوجوانانی هستند که هیجان ناشی از ملاحظه‌ی فرض کنید که فلان برنامه‌ی اینترنتی اینها را به خیابان میکشاند؛ هیجانی‌اند، احساساتی‌اند، احساساتی میشوند می‌آیند. البتّه همه‌ی اینها، در مجموع، عدّه‌ی بسیار کمی هستند در مقابل ملّت ایران و در مقابل جوانان مؤمن و غیور ایران اسلامی؛ لکن همینهایی که هستند، یک عدّه‌شان کسانی هستند که آنها را احساسات و هیجان به خیابان میکشاند؛ مشکل اینها را با یک تنبیهی میشود حل کرد؛ یعنی هدایتشان کرد و تفهیم کرد که اشتباه میکنند؛ لکن بعضی از اینها این جور نیستند؛ بعضی از اینها بازمانده‌های عناصرِ ضربت‌خورده‌ی چهل سالِ گذشته هستند: منافقین، تجزیه‌طلب‌ها، بقایای رژیم منحوس پهلوی، خانواده‌های ساواکی‌های مطرود و منفور که بیانیّه‌ی اخیر وزارت اطّلاعات تا حدود زیادی برخی از این مطالب را روشن کرد؛(۳) البتّه مطالب بیشتری هم وجود دارد. قوّه‌ی قضائیّه بایستی اینها را به میزان مشارکتشان در تخریب و ضربه‌ی به امنیّت خیابانها محاکمه کند و برایشان مجازات معیّن کند.

رهبر معظم انقلاب در سخنان ۱۱ آبان ماه و در دیدار با دانش آموزان در آستانه ۱۳ آبان و روز دانش آموز اعلام کردند : " اتفاقات [اغتشاشات ۱۴۰۱] صرفا یک اغتشاش خیابانی نبود؛ [پشت] این، برنامه‌های خیلی عمیق‌تری بود. دشمن یک جنگ ‌ترکیبی را شروع کرد؛ یک جنگ ترکیبی؛"

ایشان همچنین فرمودند: دشمن یعنی آمریکا، رژیم صهیونیستی، بعضی از قدرت‌های موذی و خبیث اروپایی و برخی از گروهک‌ها با همه امکانات به میدان آمدند و با استفاده از دستگاه‌های اطلاعاتی، رسانه‌ای و ظرفیت فضای مجازی، و بهره‌گیری از تجربیات گذشته در ایران و بعضی از کشورهای دیگر تلاش کردند به ملت ضربه بزنند.

به کار بردن عبارت "جنگ ترکیبی" توسط رهبر معظم انقلاب پس از چندین روز ناآرامی و اغتشاش، اذهان عمومی را که از شرایط به وجود آمده نگران بودند، نسبت به این مساله آگاه کرد که دشمن این بار جنگ تمام عیاری را آغاز کرده است؛ جنگی آمیخته از جنگ سیاسی، جنگ کلاسیک، جنگ نامنظم، مجازی همراه با خبررسانی جعلی و دیپلماسی.

یکی دیگر از موضوعات مهم مورد تاکید رهبر انقلاب در سال گذشته درباره مساله حجاب بود، معظم له در چهاردهم دی ماه در جمع در دیدار اقشار مختلف بانوان گفتند: حجاب بی‌تردید یک ضرورت شرعی و خدشه‌ناپذیر است اما این ضرورت خدشه‌ناپذیر نباید موجب شود کسانی که به صورت کامل حجاب را رعایت نمی‌کنند به بی‌دینی یا ضدانقلابی متهم شوند.

«حجاب یک ضرورت شریعتی است؛ شریعت است؛ ضرورت شرعی است؛ یعنی هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد؛ این را همه باید بدانند. این که حالا خدشه کنند، شبهه کنند که آیا حجاب هست، لازم است، ضروری است، نه، جای خدشه و شبهه ندارد؛ یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود، منتها آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمی کنند، اینها را نباید متّهم کرد به بی‌دینی و ضدّانقلابی؛».

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: چند سال قبل در یکی از سفرهای استانی و در جمع علمای آن منطقه گفتم که چرا خانمی را که قدری موهایش بیرون و به تعبیر رایج بدحجاب و در واقع، ضعیف‌الحجاب است، متهم می‌کنید در حالی که در استقبال مردمی شماری از خانم ها چنین حجابی داشتند. اینها زنان و دختران خودمان هستند که در مراسم دینی و انقلابی هم شرکت می‌کنند.

ایشان با یادآوری تجلیل‌های سابق خود از حضور زنانی با ظواهر مختلف در مراسم‌های مناجات و راز و نیاز با پروردگار در شبهای قدر، خاطرنشان کردند: من به آن اشکها حسرت می‌خوردم و می‌گویم ای کاش می‌توانستم مانند آن دختر و زن جوان اشک بریزم.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ضعف حجاب، کار درستی نیست اما موجب نمی‌شود آن فرد را از دایره دین و انقلاب خارج بدانیم همه ما هم نقص‌هایی داریم که باید تا حد امکان آنها را برطرف کنیم.

سخنان رهبر معظم انقلاب در روز ۲۲ دی ماه و در دیدار مداحان اهل بیت علیهم السلام نیز در سخنانی محاسبه دشمنان و عده‌ای خود فروخته را غلط عنوان کردند و فرمودند: "خیال می کردند با اینکه چند عنصر خودفروخته را تشویق کنند که بروند پناهنده بشوند به این کشور یا به آن کشور و علیه کشور خودشان لجن‌پراکنی کنند، این موجب می شود جوان های ما ناامید بشوند؛ اشتباه کردند؛ رفتند پناهنده شدند،‌ لجن‌پراکنی هم کردند، کسی به آنها اعتنائی نکرد. این محاسباتِ دشمن بود، محاسباتِ غلطی بود. چهل سال است که دشمن، با انواع طرق، علیه نظام جمهوری اسلامی تلاش می کند و چون محاسباتش غلط بوده و غلط است، تا حالا شکست خورده، در این قضیّه هم شکست خورد، در آینده هم هر وقت اقدام کند شکست خواهد خورد."

این سخنان البته به مذاق افراد خودفروخته که مزد وطن فروشی خود را در آن سوی مرزها گرفته بودند خوش نیامد و همین امر نشان می دهد که آنها با وجود دریافت مزد وطن فروشی به مقاصد و اهداف خود دست نیافته اند و از این مساله عصبانی هستند.

موضوع دیگری از فرمایشات رهبر انقلاب که مورد توجه و هجمه دشمنان و رسانه های معاند قرار گرفت مربوط به فعالیت گروه های مختلف سیاسی بود که البته آنها به روال همیشگی خود، سخنان معظم له را به گونه دیگری جلوه دادند و از آن به نفع منافع خود بهره برداری کردند.

رهبر معظم انقلاب در ۲۶ بهمن ماه در دیدار با مردم آذربایجان شرقی بیان کردند: درست توجّه بفرمایید؛ بخصوص جوانهای عزیزمان توجّه کنند. یک طرف، پیشرفتها، موفّقیّتها، دستاوردها است، یک طرف هم ضعفها است؛ دو جور می شود نگاه کرد: یک جور این است که به دستاوردها نگاه کنیم، بفهمیم که ما توانش را داریم و بگوییم: خیلی خب، با همان همّتی که اینها را به دست آوردیم، این ضعفها را هم با همان همّت برطرف خواهیم کرد؛ این یک جور نگاه است؛ این نگاه، نگاهِ انقلابی است. یک نگاه دیگر این است که به ضعفها نگاه کنیم و بگوییم: «آقا! فایده‌ای ندارد. نگاه کن، ببین ما چه ضعفهایی داریم؛ فایده ندارد، نمیشود کاری کرد»؛ یا بنشینیم، دست روی دست بگذاریم، یا نق بزنیم یا فریاد علیه این وضع بزنیم یا ضعفها را با صدای بلند، چند برابر بزرگ کنیم؛ این نگاه، نگاه‌ ارتجاعی است. بله، ضعف هست منتها شما با نگاه انقلابی به ضعفها نگاه کنید، چرا با نگاهِ ارتجاعی نگاه میکنید؟

فعّال سیاسی می تواند کار کند؛ فعّال سیاسی، روشنگری کند. فعّالیّت سیاسی فقط این نیست که آدم بنشیند یک نقطه‌ضعفی در دولت یا در دستگاه‌های دیگر پیدا کند، بنا کند این را در فضای مجازی با مسخره و با توهین و مانند اینها بزرگ کند؛ فعّالیّت سیاسی که این نیست. فعّالیّت سیاسی این است که شما نگاه کنید فضای سیاسی دنیا را، فضای سیاسی منطقه را، اهداف دشمنان را، جهت‌گیری دوستان را، برای مردم، آنهایی که شما بیشتر از آنها میدانید، بیشتر از آنها میفهمید، برای آنها تشریح کنید؛ فعّالیّت سیاسی این است.

رسانه‌های معاند همچنین که از چند ماه نسبت به ادعای مطرح شده از سوی خود مبنی بر بیماری و کسالت رهبر معظم انقلاب و لغو دیدار شهریورماه ایشان با اعضای مجلس خبرگان رهبری پافشاری می کردند این بار و همزمان با چهارم اسفند و دیدار با همین اعضا و زمانی که نقشه های خود را برآب رفته دیدند نسبت به سخنان معظم له واکنش نشان دادند و مغرضانه، برداشت ها و تحلیل های خود را رسانه ای کردند.

رهبر انقلاب در این دیدار ، دشمنی‌ها با مجلس خبرگان را از جنس دشمنی با اصل جمهوری اسلامی خواندند و گفتند: بعضی دشمنی‌ها با جمهوری اسلامی مربوط به مسائل سیاسی و مواضع آن در قبال موضوعی مانند فلسطین است اما بعضی دشمنی‌ها با ذات نظام است چرا که این نظام در مقابل افراد معتقد به نسخه غرب که با هر گونه دخالت دین در مسائل اجتماعی مخالفند و یا در برابر سردمداران لیبرال دموکراسی که پشت پرچم دروغین آزادی و دموکراسی، نقشه سلطه و غارت منابع دنیا را کشیده‌اند، ایستاده و با قرار دادن «مردم‌سالاری و آزادی» در کنار «دین» نقشه آنها را بهم زده است.

ایشان تبیین علت اصلی دشمنی‌ها برای مردم را ضروری دانستند و افزودند: با تبیین این علت اصلی، دیگر کسی نباید در فضای مجازی و غیر از آن، بگوید جمهوری اسلامی برای خود دشمن می‌تراشد زیرا این ذات مردم‌سالاری دینی است که موجب ابطال نقشه‌های بدخواهان و عامل دشمنی آنها است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شأن دوم اعضای مجلس خبرگان را «شأن علمایی» آنها برشمردند و گفتند: بنیه مردمیِ قوی جمهوری اسلامی و ارتباط و اتکاء مردم و نظام به یکدیگر، ثروتی ملی، حقیقتی غیرقابل کتمان و بی‌نظیر یا لااقل کم‌نظیر در دنیا است که جلوه‌های آن در ماجرای کرونا و به میدان آمدن مردم، کمک‌های مؤمنانه و همچنین حضور و تلاش‌های مردم در کمک به آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی حقیقتاً حیرت‌انگیز است.

اقدامات مهم رهبری که بازتاب جهانی داشت

نگاه مهربانانه رهبر معظم انقلاب پس از پایان اغتشاشات از رویدادهایی است که هرگز از ذهن جوانانی که با رافت پدرانه از زندان آزاد شدند، فراموش نخواهد شد آنجا که در پی پیشنهاد رئیس قوه قضاییه به معظم له مبنی بر موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح شانزدهم بهمن ماه به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد ماه مبارک رجب، با این پیشنهاد موافقت شد.

البته این تصمیم نیز طبق معمول به مذاق رسانه های معاند و مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران، همان ها که تا پیش از این دم از حقوق بشر و آزادی زندانیان دستگیر شده در جریان اعتراضات می زدند، خوش نیامد.

سازمان حقوق بشر ایران که مقر آن در اسلو نروژ است، پیش از آن در توییتی بازداشت و احکام معترضان را که برای بیان اعتراض از حق خود استفاده کرده‌اند را «فاقد وجاهت» اعلام کرده و خواستار آزادی بی قید و شرط تمامی معترضان بازداشتی شده و گفته بود که «در راه اجرای عدالت، محاکمه آمران و عاملان سرکوب یک حق همگانی است.»

این در حالی است که با موافقت عفو و تخفیف مجازات افراد دستگیره شده، آنها در یک موضع دوگانه این تصمیم را اقدامی تبلیغاتی خواندند و به طور دقیق اعلام نکردند که آیا مدافع عفو زندانیان هستند یا خیر!

از دیگر رویدادهای مهمی که توجه اذهان عمومی و به ویژه رسانه های معاند را به خود جلب کرد، دیدار صمیمانه پدر و دختری در جشن تکلیف دختران ۹ ساله در روز ۱۴ بهمن ماه است، دیداری که در آن دختران با شور و هیجان از رهبرشان استقبال کرده و با حضور ایشان نماز مغرب و عشا را اقامه کردند.

هر چند دیدار رهبر انقلاب با کودکان سابقه دارد و در سال های قبل نیز انجام شده اما از آنجا که رسانه های معاند سعی دارند همه رویدادهای خوب و تاثیرگذار کشورمان را وارونه جلوه دهند این بار نیز ساکت ننشستند و آن را رفتاری سوء استفاده گرانه تحلیل کردند حال آنکه همین رسانه ها در زمان اغتشاشات، خانواده ها را ترغیب به حضور فرزندانشان در خیابان ها و ارسال عکس و فیلم می کردند.

این درحالی است که با وجود توطئه های دشمنان مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به زنان و دختران بها نمی دهد، رهبر معظم انقلاب در دیدار با دختران توصیه های پدرانه ای داشته و از آنها درخواست کردند که درس خود را خوب بخوانند.

معظم له تاکید کردند: توصیه‌ای که من می خواهم به شما نوجوان‌ها بکنم، به شما دختران عزیزم توصیه کنم، این است که با خدا دوست بشوید؛ سعی کنید از همین آغاز نوجوانی‌تان، با خداوندِ مهربان دوست بشوید. دوستی با خدا چه جوری است؟ یکی از راه‌های دوستی با خدا همین است که شما در نماز با خدا حرف می زنید؛ توجّه داشته باشید که دارید با خدا صحبت میکنید، با خدا حرف می زنید؛ معنی این کلمات نماز را یاد بگیرید؛ ترجمه‌ی حمد، سوره و آنچه را در رکوع یا در سجود می خوانید، از بزرگ‌ترهایتان و از معلّمهایتان یاد بگیرید. وقتی نماز می خوانید، جوری نماز بخوانید که دارید با خدا حرف می زنید؛ این می شود دوستی با خدا؛ یکی از راه‌های دوستی این است. یکی دیگر از راه‌های دوستی [با خدا] هم این است که مواظب باشید آن کارهایی را که خدا گفته نکنید، نکنید؛ آن چیزهایی را که خدای متعال گفته انجام بدهید، انجام بدهید. راه دوستی با خدا این است؛ و شما امروز دلهای روشنی دارید، دلهای نورانی‌ای دارید، دلهای باصفایی دارید، میتوانید از همین امروز با خدای متعال دوست بشوید.

الان در سرودِ شما، به زیبایی این را تکرار کردید؛ شماها می گفتید اینجا ایران است. کشور شما، ایران عزیز شما در گذشته زنهای بزرگی داشته و من به شما بگویم امروز زنهای برجسته‌ی ما از گذشته بسیار بیشتر است. ما در همه‌ی بخشهای علمی و عملی و جهادی و مسئولیّت‌پذیری و مدیریّتی و غیره زنهای برجسته‌ی مهمّی داریم؛ اینها مایه‌ی افتخارند. زنهای برجسته‌ی در کشور ــ هر کشوری زنان برجسته‌ای داشته باشد ــ مایه‌ی افتخارند و در کشور ما زیاد هستند و شما سعی کنید جزو این زنان بشوید. چه جوری؟ درس بخوانید؛ درسهایتان را باید خوب بخوانید، تکالیف درسی را باید خوب انجام بدهید، کار کنید، فکر کنید، کتاب بخوانید تا ان‌شاءالله در آینده جزو زنهای بزرگ بشوید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار