بررسی وضعیت ایمنی مدارس در گفت‌وگو با پانا:‌

آموزش و پرورش برای نوسازی مدارس به کمیسیون عمران هم مراجعه کند

تهران (پانا) - مدارس تهران فرسوده است اما نکته اینجاست که به گفته مجلسی‌ها وزارت آموزش و پرورش برای حل مسائلش به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مراجعه می‌کند و اعضای کمیسیون عمران از مشکلات مدارس فرسوده بی‌خبرند در حالیکه بخشی از فعالیت‌های عمرانی مربوط به نوسازی همین مدارس در کشور است.

کد مطلب: ۱۳۵۷۲۹۸
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش برای نوسازی مدارس به کمیسیون عمران هم مراجعه کند

به گفته محسن بهارلو، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش‌وپرورش شهر تهران، پایتخت ملک‌های ارزشمندی دارد اما دانش‌آموزانش در مدارس لرزان‌ تحصیل می‌کنند. محسن بهارلو از وجود ۸۲۷ مدرسه فرسوده در شهر تهران خبر داده بود.

در همین زمینه علیرضا زاکانی، شهردار تهران در گفت‌وگو با پانا گفته بود که قرار است برای نوسازی مدارس تهران تدابیری اندیشیده شود و در کمیسیون ماده 5 مقرر شده بود تا پایشی از مدارس شهر تهران شود و براساس آن پایش، مدارسی که در مناطق برخوردار هستند یا نیازی به سرانه‌ آن‌ها نیست تبدیل به احسن شوند.

موضوع اینجاست که میزان فرسودگی‌ها و کهنگی مدارس شهر تهران زیاد است و منابع مالی زیادی نیاز دارد تا این تعداد از مدارس ناایمن، ایمن‌سازی شود و درعین‌حال راهکارهای قانونی خوبی برای سرعت بخشیدن به نوسازی مدارس شهر تهران وجود دارد که نیازمند همکاری بین نهادی است.

آموزش و پرورش برای نوسازی مدارس اگر خلأ قانونی دارد، اعلام کند

رحمت‌اله فیروزی پوربادی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم نطنز در گفت‌وگو با پانا عنوان کرده بود که سازمان نوسازی مسایل و مشکلاتش را صرفاً در کمیسیون آموزش مجلس مطرح نکند و خوب است که این موضوع را در کمیسیون عمران هم مطرح کند.

فیروزی گفت: «وزارت آموزش و پرورش باید برای رسیدگی به موضوع ناایمن بودن مدارسش طرح مشخصی داشته باشد و حتی می‌تواند این طرح را در قالب لایحه دولت به مجلس ارائه کند تا همه اعضای مجلس برای رفع مشکلاتی که برای نوسازی مدارس وجود دارد بتوانند همفکری و همراهی داشته باشند.»

وی افزود: «قاعدتاً آموزش و پرورش برای نوسازی مدارس ناایمن ممکن است با خلأهای قانونی روبرو باشد اما تاکنون مراجعه‌ای به کمیسیون عمران نداشته تا ما برای رفع آن همراهی کنیم. آموزش و پرورش بررسی کند اگر نیاز به آیین‌نامه جدیدی است، اعلام کند زیرا متولی نوسازی مدارس دولت است و باید از مجلس بخواهد.»

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «کمیسیون عمران دغدغه‌های مختلفی در حوزه آب و فاضلاب و راه و غیره دارد، طبیعی است که در گام اول توجه ویژه به مدارس نداشته باشد ولی وقتی آموزش و پرورش پیگیر باشد قطعاً نگاه‌ها به این موضوع جلب می‌شود. حتی کمیسیون عمران در موضوع بودجه‌های عمرانی می‌تواند به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.»

حضور بخش خصوصی برای مدرسه‌سازی

سیدالبرز حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت موضوع تمرکززدایی در آموزش و پرورش عنوان کرد: «برای اینکه آموزش و پرورش در مسئله ایمنی مدارس بودجه کم نیاورد خوب است که به روش تفویض اختیار به استان‌ها و مناطق، توجه ویژه داشته باشد. در اینصورت بخش خصوصی هم می‌تواند کمک خوبی باشد.»

وی افزود: «بخش خصوصی به معنای واقعی و به‌ویژه در سال‌های دورتر که ما بی‌نیاز از درآمدهای نفتی نبودیم تا حد زیادی عهده‌دار نظام آموزش و تربیت فرزندان این کشور بوده است. در موضوع مدرسه‌سازی خیرین همواره پیش‌قدم بوده‌اند.»

حسینی گفت: «ازآنجایی‌که دولت‌های گذشته سیاست‌گذاری درستی نداشته است عملاً می‌بینیم امروز مؤسسات و آموزش عالی و دانشگاه‌هایی را داریم که ظرفیتشان خالی مانده درحالی‌که در بسیاری از مکان‌ها مدرسه نداریم و این یعنی توسعه فرهنگی و آموزشی غلط، درحالی‌که دولت همان سرمایه‌گذاری را در توسعه مدارس و نظام آموزشی در مقطع دوازده‌ساله انجام می‌داد قطعاً تأثیر آن بیشتر بود.»

این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه برای کمیسیون عمران مجلس موضوع ایمنی مدارس مهم است، عنوان کرد: «این کمیسیون آمادگی دارد تا وزارت آموزش و پرورش هر زمان درباره موضوع ایمنی مدارس طرح مشکل و مسئله‌ای داشت، همکاری لازم را داشته باشد.»

تهران از نظر فضای آموزشی فقیر است

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با پانا درباره ایمن‌نبودن مدارس تهران عنوان کرد: «امنیت مدارس موضوع مهمی است. با توجه به اینکه دانش‌آ‌موزان این مرزوبوم در آن تحصیل می‌کنند باید همه سازمان‌های مرتبط با آموزش و پرورش روی این مسئله حساس باشند. درواقع آموزش نیازمند این است که یک جای مناسبی باشد تا آنجا آموزش جاری شود اما شهرهای بزرگی مانند تهران باوجود بزرگ‌بودن، ازنظر فضای آموزشی فقیر هستند.»

وی افزود: «در حوزه عمرانی اعتبارات مختلفی وجود دارد ولی سازمان برنامه و بودجه و دولت باید درباره این موضوع مهم صحبت کنند و برای این موضوع اولویت قائل شوند. این موضوع که نوسازی مدارس فرسوده اولویت برنامه‌های توسعه‌ای قرار نمی‌گیرد ازاین‌جهت است که متولیان امر درباره دغدغه‌هایشان با ارگان‌های مرتبط و مجلس صحبت نمی‌کنند.»

وی افزود: «با توجه به اینکه اکنون منطقه 22 دچار کمبود مدرسه است و هجوم جمعیت به سمت منطقه 5 زیاد است خوب است سازمان اراضی وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری تهران با آموزش و پرورش همکاری کنند تا ساختمان ایمن برای مدارس این منطقه تأمین شود و همچنین آموزش و پرورش برای جابجایی دانش‌آموزانش دستش باز باشد و بتواند ساختمان‌های قدیمی‌تر را یا بازسازی کند یا تبدیل به احسن کند تا قابل استفاده شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار